Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fredde74
#6432
Såg vid byte från vinter till sommardäck att dom yttre drivaxeldamaskerna börjar se dåliga ut. Ganska mycket torrsprickor men ännu inte hål igenom så det kanske vore läge att byta innan dom går sönder. Är det bökigt att byta dom på en 850 SE-96? Har aldrig bytt på nån Volvo. Nån här som bytt dom yttre damaskerna?

/Fredde
Användarvisningsbild
av Sparkz
#6451
Köper du original får du satser med inre och yttre damask, klämmor, fett och drivaxelmutter.
Man tar loss hela drivaxeln och tar loss den yttre knuten. Det är bara att rycka loss den ur lådan, lossa överfallet på höger sida. Nivån är under drivaxlarna om bilen står plant så det rinner inte ut nån olja.
Byter du innan damaskerna går sönder slipper du ta isär knuten och tvätta ur den, men försök byta så mycket fett som möjligt.

Det som brukar jävlas är spindelleden, skruven och tappen rostar fast i spindeln. Det går ju alltid att lossa länkarmen från hjälpramen i stället, tänk bara på att gummibussningar alltid ska dras åt med fjädringen i normalläge.
Splinesen på yttre knuten kan sitta hårt i navet med, man kan få slita med slägga och avdragare ibland.
Användarvisningsbild
av Fredde74
#6490
Ok, ska ta och skaffa damasksatser och göra ett byte ganska snart. Det största problemet är nog som du skriver att grejerna sitter fast, HÅRT. Men det brukar lösa sig på ett eller annat vis. Tack för svaret!

/Fredde

Fick idag et priserbjudande på hela arbe[…]

Pluskabel glapp

Det där är en säkring. Kolla med en[…]

Bränslemätare Volvo 740

Hej, jag har en Volvo 740-90 och bränslem&aum[…]

Bruten fjäder framvagn

arbetade. ( finns där inga möjlighet a[…]