Död ingen gnista (tror jag) V70 98 B5254S Motronic
Postat: sön 21 feb 2021, 18:07
Lång historia. Besiktade strax före nyår, fick anmärkning på spindelled och handbroms. Bytte länkarm först, spindelleden är integrerad. Gav mig på handbromsen, visade sig vara ABS-givaren som gått sönder (antingen rost eller fukt/fryssprängning) och blockerade justergrejen. Bytte ABS-givarna då de sitter ihop. Skitglad att allt var klart. Skulle provköra, bilen går igång och dör direkt. Provar igen, samma sak. Sedan ville den inte mer, troligtvis blev den sur och kompet försvann, det klassiska med korta starter så mycket bränsle tar bort oljefilmen i cylindern.
In och började googla, och kom fram till att det antingen är antennringen eller reläet för bränslepumpen. Samtidigt var det då kylan kom in över Sverige, och det var inte kul att vare sig meka eller försöka starta bilen när det är 20 grader kallt.
När värmen kom åter så körde jag med en kabel i stället för reläet så att pumpen funkar, och med hjälp av startgas så hostar den lite och startar. Står och går på tomgång, jag är skitnöjd att jag fått igång den nu ska vi lista ut om det är antennringen eller reläet. Börjar knäppa fast locket på luftburken, kommer till klämma nr 5 i ordningen då bilen tvärdör som om man slår ifrån tändningen. Inte hostdöd som om bränslet försvinner, utan tvärdör. Efter det har jag inte fått igång den.
Har kollat felkoder, finns inga. Kontrollmätt på tändspolen, det finns motstånd på på låg- och högspänningssidan. Kollat att det är motstånd även på vevaxelgivaren. Så jag är lite förtvivlad, vad fan kollar jag och på vilket sätt?
Har idag köpt en tändningskollare (Artnr. 15-142) som jag tänkte koppla mellan tändspole och fördelare.
Precis nu kom jag på att jag borde kolla fördelarlocket och rotor. Blir nästa steg tror jag. Stift och kablar är relativt nya, det sitter iridium-stift i.
In och började googla, och kom fram till att det antingen är antennringen eller reläet för bränslepumpen. Samtidigt var det då kylan kom in över Sverige, och det var inte kul att vare sig meka eller försöka starta bilen när det är 20 grader kallt.
När värmen kom åter så körde jag med en kabel i stället för reläet så att pumpen funkar, och med hjälp av startgas så hostar den lite och startar. Står och går på tomgång, jag är skitnöjd att jag fått igång den nu ska vi lista ut om det är antennringen eller reläet. Börjar knäppa fast locket på luftburken, kommer till klämma nr 5 i ordningen då bilen tvärdör som om man slår ifrån tändningen. Inte hostdöd som om bränslet försvinner, utan tvärdör. Efter det har jag inte fått igång den.
Har kollat felkoder, finns inga. Kontrollmätt på tändspolen, det finns motstånd på på låg- och högspänningssidan. Kollat att det är motstånd även på vevaxelgivaren. Så jag är lite förtvivlad, vad fan kollar jag och på vilket sätt?
Har idag köpt en tändningskollare (Artnr. 15-142) som jag tänkte koppla mellan tändspole och fördelare.
Precis nu kom jag på att jag borde kolla fördelarlocket och rotor. Blir nästa steg tror jag. Stift och kablar är relativt nya, det sitter iridium-stift i.