Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1482620
Original hasplåt verkar ha volvo-nr 1397236
Enligt mekster så passar deras (ersättare) inte på en V70 mk1 -00. Samma med skruvat, deras sägs bara passa 850
Medan Vparts påstår att deras (av 100% plast) passar även V70..
På bilderna ser de alla identiska ut, hmm skumt

volvopartswebstore hävdar också att den är för 850 enbart.
Subframe är väl identiskt lika på 850/V70, kan det vara oljetråget som hänger ner längre på de nyare motorerna och hamnar i konflikt med hasplåten? Eller kanske oljekylaren?
1397236.JPG
1397236.JPG (26.68 KiB) Visad 246 gånger
H&K i Nykyrka verkar ha en original från en V70 -98, kanske tittar på den.
Men jag är rätt säker på att den måste plockas ner för att man ska komma åt oljefilter och plugg. Känns lite jobbigt faktiskt, jag byter ju olja 3 gånger per 2 år..
#1486935
Nu har jag testat syntetolja i klimatskåp, slog en skvätt Bt 0W-40 och 5W-40 i plastmuggar och lät de stå i kyla ett par timmar. I -40 hade båda stelnat och hängde kvar i botten på muggarna även om man vände dem uppochner. När jag petade med en mejsel kändes de mjuka som universalfett ungefär.
Efter en timme i -30 så var 5w rätt stel, det tog en halv minut innan den började röra sig när jag tippade muggen, kanske oljan började värmas upp. 0W-40 började krypa nedåt bums när jag tippade muggen men det gick sakta sakta :-) sirap är lättflytande i jämförelse. :-D
Slutsats: BT 0W-40 funkar säkert bra i -25, mycket kallare än så brukar det ju inte bli i Östergötland. Men för -40 i Norrbotten finns förhoppningsvis andra bättre alternativ ;-)
#1488970
Erik Å skrev: sön 09 jan 2022, 00:57 Original hasplåt verkar ha volvo-nr 1397236
Enligt mekster så passar deras (ersättare) inte på en V70 mk1 -00. Samma med skruvat, deras sägs bara passa 850
Medan Vparts påstår att deras (av 100% plast) passar även V70..
På bilderna ser de alla identiska ut, hmm skumt

volvopartswebstore hävdar också att den är för 850 enbart.
Subframe är väl identiskt lika på 850/V70, kan det vara oljetråget som hänger ner längre på de nyare motorerna och hamnar i konflikt med hasplåten? Eller kanske oljekylaren?
1397236.JPG

H&K i Nykyrka verkar ha en original från en V70 -98, kanske tittar på den.
Men jag är rätt säker på att den måste plockas ner för att man ska komma åt oljefilter och plugg. Känns lite jobbigt faktiskt, jag byter ju olja 3 gånger per 2 år..
Sökning på artikelnummer i VIDA ger bara hänvisning till 850.
#1489015
Erik Å skrev:Ah, okej
Jag släppte tanken på hasplåt; liggunderlag fungerar bra och var lätt att ta ner vid oljebytet..
Det är ett antal år sedan jag monterade tillbaka hasplåtarna på båda bilarna. Det var i samband med att frugans Passat 1 8T -04 med AWT motor hade kokksat igen. När jag gjort rent motorn invändigt och bytt eller rengjort allt i vevhusventilationen var jag ute och körde en runda på några mil (3-4 mil) utan hasplåten och skulle byta oljan igen. Det var c:a 0° i yttertemperatur och oljetråget var helt kallt. Motorn fick gå c:a 20 - 30 min. på tomgång innan oljetråget (och motoroljan) blivit ordentligt varmt så jag kunde byta oljan. Efter detta skruvade jag på en hasplåt på 745-an också. Köpte en pump att pumpa ur motoroljan istället vid byte och har gjort så i flera år nu och det funkar alldeles utmärkt. Oljefiltret på båda bilarna är åtkomligt uppifrån. På dotterns Mazda 6 borrade jag hål (120 mm) i hasplåten och satte "tungor" på "locket" så jag lossade bara en skruv för att komma år filtret. Båda dessa bilar är ytbytta nu, frugan kör en ny Subaru XV -21 och dottern kör en Hyundai I40 -12. Subarun har 3 års fri service, men Hyundai ska jag serva i vår, liksom Volvon.....
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Köpråd V60 etanol

Ja en V70FT hade kanske gått till TS med ja,[…]

Ottocast till Volvo

Hej. Har sett en del reklam för Ottocast till[…]

Överhettad passat b5

Ett tillägg: Det är "superviktigt&[…]

EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]