Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1482223
Eftersom folk anser att jag är galen behöver ni inte läsa detta. :-D
Men i alla fall, jag tryckte in en bit av ett gammalt liggunderlag under oljetråget. Den gick precis in i glipan mellan tråget och balken framför, sen fäste jag det med några straps runt kanterna.
Blir motorn fortare varm? Njae, märker ingen större skillnad men nu har det i och för sig inte varit under -10..
MEN den stora skillnaden är att motorn håller sig varm längre när man parkerar. Jag stod en timme i -10 (i vindstilla). När jag vred på tändningen var tempmätaren inte i botten som den brukar utan 3-4mm upp på skalan. Så det blåste ljummet ur luftutblåsen direkt efter start. Sparar helt klart bränsle om motorn håller sig varm under en timmes shoppingstopp, hurra! ;-)
Funderar på att sätta en bit isolering även runt växellådan och kanske även nertill på framsidan av motorn där luftströmmen genom nedre delen av kylaren landar.
Man får förstås se upp så att inte isoleringen hamnar mot drivremmar, drivaxlar eller avgasrör, det skulle kunna bli problem.. :oops:
oljetråg_isolering.jpg
oljetråg_isolering.jpg (236.24 KiB) Visad 236 gånger
#1482241
Det där var en variant jag aldrig sett för än nu.
Kör du med eller utan plasten som brukar sitta där?.
För mig kan du vara hur galen du vill stör inte mig :-) .
Tror det räcker med det där har du testat att stå på
liggunderlaget när det är kallt som fan ute det gör skillnad även fast du har riktiga skor på dig?.
Du sa nog ta bort det om utetempen stiger.
#1482248
gubbstrutt skrev: tor 06 jan 2022, 20:58 ..Kör du med eller utan plasten som brukar sitta där?...
What, har det suttit plast där (mitt under motorn)? Har inget minne av det, den måste isåfall ha ramlat bort för längesen :-D
Japp planen är att skippa isoleringen när/om vintern tar slut någon gång :P
#1482252
Jag tittade precis på youtube-videos från sibirien.. hur får man igång bilar i -50C? :-/
Ett beprövat trick är att elda under motorn.. Men det kanske var mer lämpligt på äldre bilar där inte allt var av plast :-)
Vi har klimatskåp på jobbet som går ner till -40. Jag tänkte ta med lite av Biltemas 0W40 och 5W40 i plastmuggar och se hur de beter sig i extremkyla.
Kör för närvarande på 50/50 mix av dessa två..
#1482258
@Erik Å, Ta med lite 10w40 halvsyntet det var det jag hade i 142an och det var väl runt - 40 längst upp i riket där jag befann mig då. Om du har nån skvätt.

Edit det gick inte lätt att starta trots att jag värmt upp tråget lite.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.