För låg drift temperatur. Volvo V70 1999. Löst
Postat: tis 16 feb 2021, 09:45
Tjena jo som rubriken lyder så verkar drifttemperaturen lite låg på min bil.
Vi har kört runt med en Delpi/Autocom felsökare med laptop.
Motor B5252S 10v 144 hk.
Styrning till motor fenix 5.2.
Termostat från Volvo en 271664 (90c) ny för 2 år sedan.
Motor kyl nytt för 1 år sedan.
Inga felkoder som vi kunde se.
När vi testa igår var det ca - 7 ute.
Värmen i bilen är helt ok efter en 5mil (lite länge kan jag tycka) men inte som ny dock o det kan man väl inte kräva utan att byta värme paket.
Slangarna in till värmepaketet är varma den övre är något varmare.
Motorfläkten funkar det tar dock en stund innan den går på vid stilla stående.
Har inte kokat efter en stund på tomgång efter körningen. Vad jag har kunnat se o märka iaf.
Har fått för mig att bilen tar mer soppa än för nått år sedan.
Tempen var 78 till 81 grader under körning i allt från 50- 90 kmh. Med allt från halv värme till full värme.
Mesta dels 81 grader med halv värme på rattarna. Tempmätaren var dock ovanligt konsekvent igår.
Gick ner lite vid på drag full värme sen upp lite till kl 3 efter en bit. Syntes mest på datorn.
Och som mest 86- 91 vid stilla stående tycker allt detta är lite lågt
har läst om 95 till 105 i drifttemp?.
Har även bekymmer med att tempmätaren går ner ett streck och sedan upp igen till kl 3.
Detta händer så väl vid mildväder som vid -15/20 grader och bråkar olika mycket från ena dagen till den andra.
Ibland kan mätaren hålla sig på kl 3 länge om man kör ett tag och bara gå ner och upp med en halv markering.
Det verkar heller inte spela nån roll vad hastigheten är eller varvtalet på motorn mätaren håller på så här oavsett.
Jag har läst att det både kan vara tempgivaren i termostathuset samt termostaten.
Jag funderar över följande om temp givaren är lite knas och ger fel signal till bilen
kan då motor tempen vara högre än det vi sett på laptopen?.
Finns det fler tempgivare till motor systemet än den på termostathuset?.
Jag har läst att tempmätaren inte är så exakt och att den är tillverkad så för att inte hoppa upp o ner hela tiden. Men kan felet vara själva mätaren? .
Eller kan det vara tempgivaren eller min 2 år gamla Volvo termostat eller något helt annat?.
Fan vad möe text det blir för så lite men jag är inget vidare o förklara .
Tackar för svar.
Edit jag bytte enbart termostaten igen till en 92c Calorstat så vart det bra igen i mitt fall. För er stressnissar som inte orkar läsa hela tråden på mobilen .
Vi har kört runt med en Delpi/Autocom felsökare med laptop.
Motor B5252S 10v 144 hk.
Styrning till motor fenix 5.2.
Termostat från Volvo en 271664 (90c) ny för 2 år sedan.
Motor kyl nytt för 1 år sedan.
Inga felkoder som vi kunde se.
När vi testa igår var det ca - 7 ute.
Värmen i bilen är helt ok efter en 5mil (lite länge kan jag tycka) men inte som ny dock o det kan man väl inte kräva utan att byta värme paket.
Slangarna in till värmepaketet är varma den övre är något varmare.
Motorfläkten funkar det tar dock en stund innan den går på vid stilla stående.
Har inte kokat efter en stund på tomgång efter körningen. Vad jag har kunnat se o märka iaf.
Har fått för mig att bilen tar mer soppa än för nått år sedan.
Tempen var 78 till 81 grader under körning i allt från 50- 90 kmh. Med allt från halv värme till full värme.
Mesta dels 81 grader med halv värme på rattarna. Tempmätaren var dock ovanligt konsekvent igår.
Gick ner lite vid på drag full värme sen upp lite till kl 3 efter en bit. Syntes mest på datorn.
Och som mest 86- 91 vid stilla stående tycker allt detta är lite lågt
har läst om 95 till 105 i drifttemp?.
Har även bekymmer med att tempmätaren går ner ett streck och sedan upp igen till kl 3.
Detta händer så väl vid mildväder som vid -15/20 grader och bråkar olika mycket från ena dagen till den andra.
Ibland kan mätaren hålla sig på kl 3 länge om man kör ett tag och bara gå ner och upp med en halv markering.
Det verkar heller inte spela nån roll vad hastigheten är eller varvtalet på motorn mätaren håller på så här oavsett.
Jag har läst att det både kan vara tempgivaren i termostathuset samt termostaten.
Jag funderar över följande om temp givaren är lite knas och ger fel signal till bilen
kan då motor tempen vara högre än det vi sett på laptopen?.
Finns det fler tempgivare till motor systemet än den på termostathuset?.
Jag har läst att tempmätaren inte är så exakt och att den är tillverkad så för att inte hoppa upp o ner hela tiden. Men kan felet vara själva mätaren? .
Eller kan det vara tempgivaren eller min 2 år gamla Volvo termostat eller något helt annat?.
Fan vad möe text det blir för så lite men jag är inget vidare o förklara .
Tackar för svar.
Edit jag bytte enbart termostaten igen till en 92c Calorstat så vart det bra igen i mitt fall. För er stressnissar som inte orkar läsa hela tråden på mobilen .