Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1477971
Varför tar det evigheter att få upp motorn i driftstemperatur i vinterkylan? Termostaten är relativt nybytt och det tog lika lång tid innan bytet.. det kan väl inte vara något annat fel?
Bra verkningsgrad = lite överskottsvärme? :P
Skulle det hjälpa att sätta någon slags isolering under oljetråget, det sitter ju direkt i vinddraget..
#1477977
Erik Å skrev:Varför tar det evigheter att få upp motorn i driftstemperatur i vinterkylan? Termostaten är relativt nybytt och det tog lika lång tid innan bytet.. det kan väl inte vara något annat fel?
Bra verkningsgrad = lite överskottsvärme? :P
Skulle det hjälpa att sätta någon slags isolering under oljetråget, det sitter ju direkt i vinddraget..
Du får nog definiera hur lång en evighet är och hur kall vinterkylan är :)

Blir det skillnad om du inte tar ut så mycket värme in i kupén?
#1478004
Har inte mätt upp exakt men temp mätaren är knappt på kl 4 efter 20 minuter i stan i -15C
Visst, ger man sig ut på 90-väg så går den upp till kl 3 efter 5-10 min. Känns iallafall jättesegt och då är det inte ens -20..
Undrar förresten hur pass utsatta kylvätskeslangarna till oljekylaren är för fartvind. Jag försöker lista ut var motorn kan förlora värme förutom via blocket, det skulle ju gå att införa isolering punktvis..
Och jo jag håller redan igen på fläkthastigheten efter kallstart för att inte kyla onödigt mycket via värmepaketet. Men lite luftflöde måste man ju ha för att inte få imma på rutorna.
Funderar på att prova med en bit liggunderlag vikt runt tråget, vad skulle kunna gå fel? :-D
#1478114
Nu är det här ingen turbo så den alstrar förmodligen mindre värme genom högre kompressionsförhållande och därmed högre verkningsgrad..
Det enda felet som skulle kunna fördröja uppvärmning måste väl vara läckande termostat?
Ska se om jag kan mecka in en tempgivare på kylarslangen :P
Edit: kollade uppvärmningstiden, noll grader och bilen har stått ute 8 timmar. Efter 5 minuter i stadstrafik lyfter nålen från bottenläget, efter 10 min står den på kl 4
Kanske 0W40 syntet gör att det tar lång tid, det skulle bli mycket mer friktion på tomgång med t.ex. 10W40 :P
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
#1478160
Jadå, tempmätaren stannar ett par millimeter över kl 3 när motorn väl är varm med den nya termostaten (92C Febi Bilstein 14772 från Trodo). Väl där så är värmen hyfsad.
Problemet är bara att det tar en evighet att komma dit :-D Antingen smiter värme ut någonstans eller så bränner motorn för lite soppa :P
Senast redigerad av 3 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
#1478168
Erik Å skrev:Frågan var om man vinner något på att isolera t.ex. runt oljetråget eller slangar
Inte tråger tror jag men lite på slangarna. Termostaten 100%

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]