Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lolipatter
#1425813
Tja, jag har köpt en volvo 850(854) som jag har tänkt bygga om till en a traktor med de nya reglerna.
Jag hittar dock inget på nätet om någon volvo 850 a traktor, är det något hinder med dessa bilar som göra att de inte går att bygga om eller är det helt enkelt inte ett populärt val?
Enligt de nya reglerna då man inte behöver ha dubbla växellådor borde det inte finnas något problem?
Har dock sett många volvo v70 och s70 (också framhjulsdrivna) så det verkar inte vara något problem med framhjulsdrivet (dock kanske tråkigare).
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1425904
Är väldigt osäker men tror du måste in med styrboxen för att få den programmerad då det inte finns obd-uttag på vissa. Möjligen att detta kan vara ett hinder, men vet som sagt inte :-)
av gregorboi
#1426417
Du kan sätta in h- regg. Man behöver inte gå in i styrboxen och jag tror inte ens att det går, du kommer också undan billigare med h regg än att programmera om. Varvtalssignal tas antigen från givare eller via generator. Hastighetssignal tas antigen med en induktiv givare eller via kabel i mätarhuset. Sedan kanske du behöver spärra växlar, h reggen ska brytas via tändspolen (fyrkantig till höger nära säkringsboxen). Gå in på https://www.lohelectronics.se/ Ta kontakt med deras support för dom hjälper dig gärna.
av Ewestman
#1485980
Jag skulle gissa på att du vid nuläget har byggt klart a traktorn och då råkar de vara så att jag också håller på med en, jag skulle vilja veta varifrån du fick hastigetssignal ifrån?
av FredrikDegerman
#1508430
Hej på er

Även jag pillar med att göra om en 854 (1994) till A-traktor. Funderar kring var man enklast kopplar in h-reggen? Finns detaljerad information någonstans eller kan någon vara så vänlig och guida mig? Samt även en fundering om det finns färdiga "plattor" till att fästa på växelspaken för att spärra växlarna och var har ni köpt den i så fall?
av MalteFärdig
#1533415
Hej!
Jag har en volvo 850 (855) från 1995 med startspärr som jag håller på att bygga om till A-traktor. Jag har redan lagt ner mycket tid på kaross och interiör så jag vill inte göra mig av med den i första taget. Jag har meddelar LOH Electronics och frågat om hjälp med hur man kopplar in H-Regg då jag och min pappa inte får det till att funka. Vi har inte hittat var vi kan ta hastighetssignal från då vi varken har en gulsvart kabel bakom stereon (de på LOH sa att det skulle vara en sådan) eller ett E uttag i mätarhuset. Vi har en grönvit kabel i mätarhuset som hastighetssignalen just nu sitter på. Vi har testat att ta varvsignal från kamgivaren och det har inte funkat. Bilen dör efter ca 10 sekunder. Vi testade att ta från, vad vi tror är, vevaxellägesgivaren och då klarade sig bilen lite längre innan den dog. Ström tas från tändningen och batteriet för tillfället.

Finns det någon som hade kunnat förklara varifrån vi ska ta signal till varv och hastighet samt hur vi ska gå tillväga med strömförsörjning? Skulle varit evigt tacksam 🙏
Men vänliga hälsningar Malte Färdig
Användarvisningsbild
av Daniel78
#1533434
Jag har ingen koll på A-traktorer men på 850 -95 satt en givare till hastighetssignalen i växellådan. 96- togs signalen från ABS ringen om jag minns rätt.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...