Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FelixBergman
#1425371
Jag har en Volvo V70 00-moel från 1999. Jag upptäckte strax innan jul när jag bytte olja och filter att det var en spricka på röret som går från katalysatorn till ljuddämparen, precis invid katalysatorn. Jag kletade på någon tätning de hade på macken där och då som en provisorisk lösning, men tänkte att jag skulle byta hela katalysatorn för en lite stabilare lösning. Jag gick och köpte en katalysator som skulle passa mitt regnummer, som då hade rör både upp till motorn och bak till ljuddämparen färdig-svetsat på sig. Köpte även en ny Lambda, då den nog aldrig varit bytt på drygt 30.000 mil. När jag nu hissade upp bilen och skulle till och byta så såg jag dock att bilen hade två Lambdasonder. Läste mig till att det är standard på Volvo nyare än typ 91, men hade aldrig hört det tidigare. Hade tydligen inte de som tillverkade den nya katalysatorn heller, för där finns bara fäste för en Lambda, på grenröret framför katalysatorn. Den andra som sitter i nuvarande katalysator sitter i själva katalysatorn, i övre hörnet mot förarsidan till, men på den nya katalysatorn finns inget hål varken i katalysatorn själv eller i röret bakom. Vad händer om jag inte har denna Lambda inkopplad? Kommer det påverka körningen/avgaserna/bränsleförbrukningen något? Tacksam för hjälp :-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1425387
Alla 85x70 har dubbla sonder, en regelsond(främre) och en diagnossond(bakre). Diagnossonden mäter kattens effektivitet.
Och svaret är ja, kopplar man bara ur den kommer det påverka funktionen av bilen. Givetvis till det negativa.

Och... vad köpte du för ny sond? Det är extremt viktigt att det är RÄTT sond... Går liksom inte bara att ta vilken sond som helst och tro att det ska fungera.....
av FelixBergman
#1425450
SubMarine skrev: sön 24 jan 2021, 15:01 Vad har du för motor?
Det är en 2,4 bensin, mer än så vet jag inte. Ärvde bilen för några år sedan och har inte all information, vet bara att allt vad gäller motor och avgassystem för närvarade är original. Regnummret är PBN189.
Lucif3r skrev:Alla 85x70 har dubbla sonder, en regelsond(främre) och en diagnossond(bakre). Diagnossonden mäter kattens effektivitet.
Och svaret är ja, kopplar man bara ur den kommer det påverka funktionen av bilen. Givetvis till det negativa.

Och... vad köpte du för ny sond? Det är extremt viktigt att det är RÄTT sond... Går liksom inte bara att ta vilken sond som helst och tro att det ska fungera.....
Jag sökte på regnummret och specificerade att sonden satt framför katten, för det var den jag visste om, och då fanns det bara en att välja på i butiken, så jag tog den, men om det är "rätt" bara för det kan jag inte svara på. Jag trodde ju att jag skulle få "rätt" katalysator också när jag uppgav regnummret, men ändå finns bara en ingång för sonden på denna. Låter då som att jag måste börja leta efter en annan katalysator med två ingångar då, men troligare kanske då att jag försöker sälja bilen till någon händig. Är inget öppet köp kvar på de delarna jag köpte då det var innan jul, men jag inte haft tid att kolla på det förrän nu, och det räcker för mig att kasta 5500 i sjön, har rent ut sagt inte råd att springa och köpa en massa mer delar.
av SubMarine
#1425455
Okej utan turbo alltså. Har inte koll på exakt hur motorerna utan turbo påverkas om man kör utan bakre sond, med som minst lär du få lysande motorlampa. På turbomotorerna 1999+ har även den bakre sonden viss påverkan på luft-bränsle-förhållandet.

Beroende på hur mycket plats du har bakom katalysatorn på det nya röret så kan du ju köpa en sådan här(https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000028554) och sedan åka till något med svets och be dem svetsa dit den åt dig.
av FelixBergman
#1425470
SubMarine skrev:Okej utan turbo alltså. Har inte koll på exakt hur motorerna utan turbo påverkas om man kör utan bakre sond, med som minst lär du få lysande motorlampa. På turbomotorerna 1999+ har även den bakre sonden viss påverkan på luft-bränsle-förhållandet.

Beroende på hur mycket plats du har bakom katalysatorn på det nya röret så kan du ju köpa en sådan här(https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000028554) och sedan åka till något med svets och be dem svetsa dit den åt dig.
Tack för tipset. Får undersöka kostnaden för att få den svetsad, är gott om utrymme bakom katten, men måste då hitta en bakre lambda med lång kabel. Den nuvarande sitter i framkant av själva katten och bägge kontakterna sitter bredvid varandra fram under motorn.
av SubMarine
#1425478
Vet att Volvo säljer en förlängningskabel till den bakre sonden till turbomotorerna, så det kanske finns till din med?
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]