- sön 24 jan 2021, 14:41
#1425371
Jag har en Volvo V70 00-moel från 1999. Jag upptäckte strax innan jul när jag bytte olja och filter att det var en spricka på röret som går från katalysatorn till ljuddämparen, precis invid katalysatorn. Jag kletade på någon tätning de hade på macken där och då som en provisorisk lösning, men tänkte att jag skulle byta hela katalysatorn för en lite stabilare lösning. Jag gick och köpte en katalysator som skulle passa mitt regnummer, som då hade rör både upp till motorn och bak till ljuddämparen färdig-svetsat på sig. Köpte även en ny Lambda, då den nog aldrig varit bytt på drygt 30.000 mil. När jag nu hissade upp bilen och skulle till och byta så såg jag dock att bilen hade två Lambdasonder. Läste mig till att det är standard på Volvo nyare än typ 91, men hade aldrig hört det tidigare. Hade tydligen inte de som tillverkade den nya katalysatorn heller, för där finns bara fäste för en Lambda, på grenröret framför katalysatorn. Den andra som sitter i nuvarande katalysator sitter i själva katalysatorn, i övre hörnet mot förarsidan till, men på den nya katalysatorn finns inget hål varken i katalysatorn själv eller i röret bakom. Vad händer om jag inte har denna Lambda inkopplad? Kommer det påverka körningen/avgaserna/bränsleförbrukningen något? Tacksam för hjälp