Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1426007
Ok. Körde upp en dammsugare som kunde blåsa i ändröret på subban och tätade med en trasa och blåste på, sprayade sedan grenröret med diskmedelsvatten och hittade 2 ställen där dom 5 rören är ihopsvetsade som läckte...sen kommer ju flexen och dess svets under den...flexen var tät iaf.

Läckan var inte stor nog att orsaka problemet men grenröret åkte av iaf för svetsning, väl på bänken så provtryckte jag igen och och det läcker åxo i mitten av alla rör, ställer man det upp så ner man ju ner i mitten därifrån bubblar det bra mycket mer än vid svetsarna.

Hur man ska svetsa läckan i mitten är ju knepigt, Mig/Mag el Tig är fullständigt omöjligt, pinne är väl den enda rimliga chansen.

Får se om detta fixar bilen. ;-) ;-)
#1426536
Ok ,blev ett nytt grenrör från Vparts men inte helt i onödan då det gamla läckte, felet bestod dock.

Det är nämligen såhär att signalen till den främre lambdan blir delvis jordad när fanstyget sitter i röret, tog ur sonden och gjorde om testet där jag hade den ur bilen fast inkopplad och eldade på den, då funkar det hur bra som helst, nu satt jag en klämma direkt på sonden och när jag jordade den så BOOM max 0.379V, bort med jorden så upp till 1V.

Det är noll kontakt mellan signalkabeln I bilen och jord, jorden till sensorn i bilen där glöder testlampan bara lite men det gör den även till den bakre sensorn så där tror jag det går igenom något motstånd i datorn....

Blev lite panik på slutet så jag han inte kolla sensorn riktigt men det lutar åt en reklamation på sensorn iaf för jag tycker ju inte att det borde vara styrboxen då allting fungerar med sensorn i luften så att säga.

Hej hopp.
#1426703
Löst. Det blir ca 8 ohm mellan signalkabeln och gängen på sonden när den värms upp.

OL Open ciciut när den är kall.

Snacka om att detta har sänt mig på en loop asså.

Aldrig mer jag montera en ny sond utan att testa dem först.

Hej

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]