Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1423913
Inte nu igen! Det var inte länge sen jag hade isär bromsoken och fixade upp dem men nu börjar kolvarna gå trögt i vänstra bakre bromsoket igen. Och den inre kolven är värst. Det är ALLTID den som börjar kärva först. Jag har ju mitt bromsmotioneringsverktyg som jag använder regelbundet och man känner tydligt hur kolvarna går allt trögare dag för dag när man åker i saltblasket på vintern :bored: Och bränsleförbrukningen ökar sakta men säkert.
Det fick bli fulfixen denna gång, orkar inte ta ner oket.
Jo man tar ut beläggen och drar en soppåse över skivan för att skydda den mot olja. Sen pumpar man ut kolvarna halvvägs. Lämpligen petar man in ett par träpinnar som stopp för kolvarna, de blir jättesvåra att trycka tillbaka om de gått ut ända mot skivan.
Sen lyfter man försiktigt på gummidamasken ute på kolvnosen och skickar in sprayröret på en sprayoljeflaska och sprayar... Jag använder Biltemas PTFE-spray.
Sen följer motioneringsfasen. På med Luftman på bromsvätskebehållaren och 2 bars tryck. Kolvarna pressar man tillbaka med en stor mejsel eller träpinnarna, kolvarna kryper ut av trycket så fort man slutar pressa, tryck tillbaka igen osv. Efter nåt tiotal motioneringar så börjar de gå riktigt lätt! Så är det bara att fimpa påsen och montera tillbaka beläggen! Problemfritt och lättrullande några månader till ;-)
IMG_20210115_110052_DxO.jpg
IMG_20210115_110052_DxO.jpg (106.6 KiB) Visad 1992 gånger
IMG_20210115_110352_DxO.jpg
IMG_20210115_110352_DxO.jpg (124.54 KiB) Visad 1992 gånger
IMG_20210115_111416_DxO.jpg
IMG_20210115_111416_DxO.jpg (107.07 KiB) Visad 1992 gånger
Användarvisningsbild
av Cotag
#1423919
Sväller inte gummitätningarna av petroleumprodukter, som biltemas PTFE-spray är?
av errim
#1424035
Jag använder silikonolja, alltså silikonoljespray. Den förstör inte gummit.
Men smart att trycksätta bromsvätskebehållaren. Jag har hittills pumpat med pedalen men Erik Ås sätt är ju mycket smidigare. :-) .
av Erik Å
#1424061
Jag har faktiskt lekt med tanken att köpa en andra uppsättning bromsok, så kan man helt enkelt växla när de ordinarie börjar kärva. Och sen kan man renovera dem i lugn och ro, perfekt jobb att sitta på trappan och göra när vårsolen tittar fram :-) Nya ok får man för 450 kr (Maxgear) eller 1000 kr (TRW) hos trodo.se. Nya kolvar och packningar kostar under hundralappen! :party:
av nissesvolvo
#1424100
Jag har i flera år köpt Biltemas bromsok bak, till min gamla V70 -99. Jämfört med original så är dom såpass mycket "sämre" så dom kärvar inte. Tillverkaren har väl lite generösare toleranser. Visst kärvar dom men när dom gör det är det ändå dags att byta. Billigare än original och man kan köra längre utan några problem. Motionerar man dom också så kanske dom håller mycket längre.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1424101
Bra tips! Jag måste själv ge mig på vänster bak på extrabilen (850). Haft lite ljud från det oket tidigare men sist vi körde blev fälgen varm också. Jag har tidigare motionerat oken på min 940 efter att de kärvat, men det hjälpte någon månad eller två. Som du skriver är ju oken så billiga I alla fall så planerar man att ha kvar bilen länge skulle jag satsa på nya ok.
av Erik Å
#1424116
Ett relaterat tips, när jag skiftar mellan sommar / vinterhjul så sprayar eller kladdar jag lite olja på bromsrörsanslutningar och luftningsnipplar.
Sen är det buslätt att byta ok eller bromsslangar när så behövs (det är bara en tidsfråga) :-) Har anslutningarna rostat fast så är det mindre kul :P
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med m[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]