Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1424600
gubbstrutt skrev: tis 19 jan 2021, 20:51 ..Låt o ringen ligga ett tag till med PTFE sprejen o se vad som händer.
Okej, men jag använder bilen som försökskanin under tiden. Blir mer spännande så att säga! :-)
Var till Örebro idag och bilen rullade lätt och snällt hela tiden.. Rätt rimlig snittförbrukning trots snömodd och saltblask
av Erik Å
#1424604
Snitt mellan 0.75 och 0.85 och då är det på 2/3 E85. Borde väl motsvara typ 0.68 på bensin?
Men då gick det rätt sakta på sträckorna där det var som slirigast och krokigast (vägen över Tjällmo - Hjortkvarn - Svennevad) :-/
Misstänker att något ok ligger på en liten liten aning fortfarande, det slår hårt på snittförbrukningen.
Äh, nu beställer jag ABS-ok från Mekster innan de tar slut på rean! :-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1424618
Erik Å skrev:Undrar om ABS-bakbromsoken jag funderar på att beställa går ihop med mina Delphi-skivor?
Alla FWD 85x70 har samma bakbromsok. Dom passar f.ö. bolt-on även på 740 och 940(och vice versa). 85x70 oken har något mindre kolvar än vad 2/7/940 har, av någon anledning. Annars är dom identiska.

Så, ja, dom ska passa. Det finns liksom inga andra att välja på :-)
Med kolvarna i botten och nya belägg+skivor är det förövrigt en skaplig marginal mellan skiva och klossar, betydligt mer än 0.4mm.
av Erik Å
#1424747
Nu är nya ABS ok beställda, blir spännande att se hur (/om) de fungerar :-) De måste klara "klosstestet" med tryckluft för att bli godkända innan montering!
Ska beställa nya belägg och backar från trodo.
Oken fram klarar sig nog en säsong till innan renovering behövs. Antingen blir det Bosch utbytes eller så blästrar jag originalstommarna och köper renoveringssats och kolv..
Tanken är alltså att fixa en full uppsättning med reservok så jag enkelt kan byta och sen renovera de dåliga i lugn och ro. Det är inte svårt men tar lite tid om man ska måla och kanske beställa delar och jag vill inte vara utan bil.
Grejen är att inte vänta så länge att kolvarna rostar fast fullständigt innan man byter, har varit där :P
av Erik Å
#1425668
Oops! :-o Jag sprayade o-ringen i glasburken med Biltemas rostlösare 36-4505 och nu SER man med blotta ögat att den har svällt och blivit helt deformerad.
Tjockleken (som var 3.25) är nu närmare 4.0mm där det är som värst... Ska låta den torka och se om den går tillbaka.
Nähäpp det var inget lyckat experiment! Förstår inte riktigt hur det kan fungera på bilen. :oops:
Ska testa mer med BT Multilube, tyckte att jag bara såg en marginell svällning med den..

IMG_20210125_221021_DxO.jpg
IMG_20210125_221021_DxO.jpg (87.87 KiB) Visad 292 gånger
IMG_20210125_220719_DxO.jpg
IMG_20210125_220719_DxO.jpg (57.53 KiB) Visad 292 gånger
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
av Erik Å
#1425672
Cotag skrev: mån 25 jan 2021, 22:11 Om det är Biltemas Multilube du menar så är även det en petroleumprodukt.
Har du förslag på någon rostlösande produkt som inte är petroleumbaserad så är jag idel öra.
Jag har inte haft någon framgång med något silikonbaserat..
av Erik Å
#1440809
Uppdatering 2.5 månad senare.. :P
De gamla bak-oken på bilen fungerar numera perfekt efter att jag sprayade dem med BT rostlösare (trots att den lösa o-ringen svällde monstruöst! Dock gick den tillbaka efter några veckor allteftersom lacknaftan avdunstade)

Undrar om det inte vore bäst att göra så här:
1. Spraya med BT rostläsare under gummibälgarna och motionera kolvarna så att ev rostfläckar gnuggas bort.
2. Spola rent med bromsvätska under bälgarna så gott det går, så att man sköljer bort det mesta av lacknaftan.
Detta ska jag testa nästa gång kolvarna börjar kärva. Uppenbarligen gör det inget att o-ringarna sväller lite..

De nyinköpta A.B.S-oken får vila sig till nästa vinter :-D
Ps undrar om inte Grekland vore ett bättre vinteralternativ än Spanien? Funderar.. ;-)
Senast redigerad av 3 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]