Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1424121
Erik Å skrev:Nya ok får man för 450 kr (Maxgear) eller 1000 kr (TRW) hos trodo.se. Nya kolvar och packningar kostar under hundralappen!
Maxgear och Stark oken har jag bak på min V70.På det ena oket var ena halvan av oket för stort så det tog i broms skivan på ytter diametern. Det fick slipas ner. Det andra var fel mått i tunneln där beläggena står så jag fick svetsa på lite matrial på beläggen.
Och slipa tills det vart normal stort glapp för det slog så fort man bromsade innan. Nej beläggen var inte för små.
Kina ok köper jag numer på Biltema om jag nu skulle vilja ha det.

Edit TRW vet jag inget om.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
av Erik Å
#1424122
gubbstrutt skrev: sön 17 jan 2021, 10:04 ..Det ena oket var ena halvan av oket för stort så det tog i broms skivan på ytter diametern...
Tack, det lutar nog åt TRW då :-) Säkert kinatillverkade men förhoppningsvis efter en originalritning!
Biltemas (äldre) bak-ok var ganska okej men jag fick slipa till fasningen i spåret för o-ringen själv. Den var bortglömd. :-/ Det är de oken jag åker på fortfarande, dock efter renovering.
Men nu har BT någon ännu enklare kinakopia som ser rätt smäckig ut. Köpte ett par förra sommaren men lämnade tillbaka dem efter att ha tittat på dem. Har sett exakt samma i andra webbshoppar.
Volvo original (utbytes) provade jag när bilen var relativt ny. De fastnade HELT efter EN vinter, gnällde till mig nya som reklamation men även de fastnade efter EN säsong! Näe, deras renoveringar suger! Nytillverkat kinasmäck fungerar bättre.

Har nu sprayat en o-ring med PTFE-spray och lagt den i en glasburk. Tänkte mäta om nån vecka och se hur mycket (/om) den sväller!
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1424131
Dom kanske har ändrat nu, men det stod faktiskt ATE ingjutet på biltemas bromsok förr. Sen har jag läst vart tusan det nu var om det var i VIDA att det är ATE i dessa bilar, tror det till och med står ATE på ABS-enheten :-)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1424134
Hittar ingen info när jag googla nu snabbt men verkar sägas lite olika om vem tillverkaren är, förr var det ATE kanske än idag, en annan sa att det var andrasorteringen av Brembo. Biltema har ju ingen tillverkning/fabrik för bromsok. Kom även på att det har stått förut på Biltema när man kollat bromsok, tillverkare ATE men gör det ej längre så dom kan nog ha bytt.
av Erik Å
#1424180
Det man får nu (eller rättare sagt fick förra sommaren) hos Biltema är defintivt inte ATE. Något kinesiskt av enklaste slag! Ser precis ut som skruvats 679-kronors "noname"-variant som i sin tur verkar vara identisk med Vparts.
Ett av problemen med BT, de byter leverantör rätt vad det är så att man fick något som fungerade förra gången är ingen garanti för att det händer igen! :P
Vid närmare eftertanke, de ok jag köpte på BT för typ 8 år sen kan inte heller varit ATE eller Brembo med tanke på att spåren var felsvarvade.. Sånt borde OEM-leverantörer veta :-D
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
av Erik Å
#1424188
Skräp! TRW, Brembo och Bosch är alla renoverade utbytesok och de vill ha stommar i retur.. Jag vill ju ha nytillverkat för att inte få med begynnande rostporer redan från start! Hur kan det där fungera förresten, de kommer ju att få in en salig blandning av olika fabrikat i retur när bilarna är såpass gamla. Alla aningen olika. Kommer de att putsas upp, spraymålas och säljas som renoverade trots det? :P
Undrar om fabrikat ABS är något att ha? Ca 600 kr. Till dem finns det faktiskt renoveringssatser både med och utan kolv.. Att blanda olika fabrikat på ok och renoveringssats är inget bra med tanke på toleranskedjorna. Det har jag redan konstaterat :-)
ATE ok går faktiskt att köpa hos bildelaronline24. Intressant prissättning: renoverade 2840 kr/st, nytillverkade 3840 kr/st. Är möjliggen gjorda av massivt silver i stället för gjutjärn? :-D
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1424201
ABS är samma skit som det jag har. Men alla kina ok nämnda här kan ju funka ett tag utan strul med lite tur.
Har samma bekymmer som du håller på o letar broms ok fram :bored: .
Letar efter ett par skapliga märkes ok på skroten :bored: med ingjutet namn på så jag vet vad det är.
Så jag kan köpa rätt renoveringssats med samma namn på ATE tex.
Ny tillverkade ATE tex blir för mycket deg.
av Erik Å
#1424217
gubbstrutt skrev: sön 17 jan 2021, 19:24 .. Har samma bekymmer som du håller på o letar broms ok fram :bored: .
Vad tror du om att flytta till Spanien eller Marocko eller nåt annat varmt och torrt ställe så slipper vi det här? :P Men det kanske blir andra problem med sand i lager och sånt :-D
Lite positivt: oken på framaxeln rostar ju bara hälften så fort och sen verkar de kosta betydligt mindre än dubbelkolvsoken bak.
Det är för övrigt januarikampanj hos mekster.se, nedsatta priser på en hel del bromsgrejer

Trodo.se har Bosch ok fram för 1182 kr/st. (renoverade). Det framgår inte om stommarna ska i retur..
Bosch hos Mekster: 1244kr, inte ett ord om renoverade eller om stommar ska tillbaka.
Bosch hos bildelaronline24: 724kr (stomme ska i retur)
Bosch hos Autodoc: 627 / 723kr (stomme ska i retur)
ATE hos bildelaronline24: 1085kr (stomme ska i retur)
Förresten, är det samma ok fram oavsett fälgdiameter..?

Haha, jag hittade två rostiga gjutjärnsklumpar i garaget, ATE original-ok fram! Borde väl duga att skicka i retur? Eller ska jag blästra själv och köpa renoveringssatser hmm? :-)
Beslut taget: det blir inga kina-kopior på framaxeln!

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]