Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lingonlisa
#1423733
Hej!
Har fått överta pappas gamla S70 årsmodell 2000. Den har en motorvärmare och kupévärmare installerad från inköpet. Problemet som uppstått i kylan så är det så att jag inte hittar sladden till den. Vet att uttaget i fronten är av märket Calix men ska det vara en vanlig eller mini-kontakt?? Har redan köpt fel en gång dessvärre.
Bifogar dålig bild på anslutningen i fronten. Tacksam för snabbt svar då jag inte ens kommer in i bilen snart pga kylan.
Tack på förhand!
Bilagor
calix (3).jpg
calix (3).jpg (26.13 KiB) Visad 879 gånger
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1423739
Jo om du tar med dig bilen till biltillbehörsfirman så kan ni testa om kontakten de har passar i bilen :nerd: .
Kan även rekomendera att du köper med dig nått o smörja in dörrlisterna med.
Ja det ser ut som en mini kontakt.
Jo just fan vet du inte om motor värmaren o kupeutaget funkar så
var försiktig det är starkströms grejor så ingen kommer te skada :nerd:
av Rådlös
#1423771
Lingonlisa: Alla kontakter till motorvärmare och deras tillbehör är bundna till det aktuella fabrikatet. Gäller även dom kontakter som sitter i motorvärmaren, kabeln till kupévärmaruttaget och till övriga tillbehör, batteriladdare, timer m.m. Men intagskontakten och tillbehörskontakterna är inte lika inom samma fabrikat. Detta är gjort så att man skall inte kunna koppla in sig på fel ställe. Sladden från vägguttaget eller stolpen går bara att koppla in i intagskontakten på bilen. Alltså ingen annan stans.

Bild

Här ser du två intagskontakter på kabeln. Den vänstra gröna är en DEFA och den högra röda är en Calix. Som du ser, så går inte dom här heller att förväxla med varandra. Dom passar bara till "sitt eget" fabrikat.

Och för dom som är lite mer insatta: Jag vet att man inte skall öppna kontakterna till förgreningar och tillbehören. Dom är att betrakta som en "Fast installation" (Elektrikerspråk) och det är inte meningen att dom skall vidröras av obehöriga.
Bilagor
DEFA och CALIX.jpg
DEFA och CALIX.jpg (107.98 KiB) Visad 848 gånger
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]