Sida 1 av 1
Motorhaveri 855 T5 95:a
Postat: mån 02 apr 2007, 16:58
av Hot Chilli
Jag var ute och laddade lite när det plötsligt började knacka i motorn :(
När jag öppnar huven låter det som en gammal Mercedes disel Taxi
Ljudet kommer mitt i motorn och på volvo trodde dom att det var en av ventillyftarna och bytte dom men problemet kvarstod :shock:
Nu lyssnade dom med stetoskop och tycker att knackningarna kommer från höger sida (samma sida som gasvajern)
Någon som känner igen detta eller som vet vad detta är för fel?
Att lyfta toppen kostar ju en del så jag funderar på en ny motor istället

:???:
Postat: tis 03 apr 2007, 08:49
av Janne3
Hade själv en T5a där var det vevstakslagren som flög inte alla men två lät som man slog med en hammare på på ett skuvstäd ungefär,bytte min motor ,köpte en från en bilskrot,på volvo sa de att bilarna från 96 och tidigare hade förmycket pakningsklister mellan block delarna vid ihopsättning från volvo,jag plockade isär min ga motor och såg en gummipacmings rest på ca en femkronas storlek på silen ,den hade nog fått för lite olja,packningsklister hade kommit in i motorn vid ihopsättning
och hade säkert lostnat efter åren med haveri som följd
Re: Motorhaveri 855 T5 95:a
Postat: tis 03 apr 2007, 19:27
av camaro69
Hot Chilli skrev:Nu lyssnade dom med stetoskop och tycker att knackningarna kommer från höger sida (samma sida som förgasaren)
Jag förstår att det är fel på bilen om det sitter en förgasare på den. :shock: :roll:

Re: Motorhaveri 855 T5 95:a
Postat: tis 03 apr 2007, 20:23
av Hot Chilli
camaro69 skrev:Hot Chilli skrev:Nu lyssnade dom med stetoskop och tycker att knackningarna kommer från höger sida (samma sida som förgasaren)
Jag förstår att det är fel på bilen om det sitter en förgasare på den. :shock: :roll:

Haha :lol: Jag menar gasvajer.
jag är ingen expert på motorer tyvärr

Re: Motorhaveri 855 T5 95:a
Postat: tor 05 apr 2007, 15:03
av *pettson*
Hot Chilli skrev:camaro69 skrev:Hot Chilli skrev:Nu lyssnade dom med stetoskop och tycker att knackningarna kommer från höger sida (samma sida som förgasaren)
Jag förstår att det är fel på bilen om det sitter en förgasare på den. :shock: :roll:

Haha :lol: Jag menar gasvajer.
jag är ingen expert på motorer tyvärr 
du behöver inte lyfta på toppen troligen. Ta ned tråget och kontrollera dina vevstakslager. Troligen är ett sådant gånget. OM du är snabb och inte kör med detta kostar det en lagersats (450kr i butiken eller 2300kr på volvo).
I samband med lagringen så ser man till att silen är ren och man tvättar ur tråget. Naturligtvis utförs ett oljebyte med.
Re: Motorhaveri 855 T5 95:a
Postat: mån 09 apr 2007, 21:55
av Hot Chilli
SMASK
Postat: fre 20 apr 2007, 08:11
av Hot Chilli
Felsökning kan bli hur dyrt som helst så
volvoverkstan beställde en motor åt mej som hade gått 20 000 mil
från en skrot som kostade 8000 kr :???:
Och Volvo tog 10 000 för bytet.
Nu ska jag kolla vevlagren på den gamle motorn som Pettsontipsade om.
Re: SMASK
Postat: fre 20 apr 2007, 17:23
av *pettson*
Hot Chilli skrev:Felsökning kan bli hur dyrt som helst så
volvoverkstan beställde en motor åt mej som hade gått 20 000 mil
från en skrot som kostade 8000 kr :???:
Och Volvo tog 10 000 för bytet.
Nu ska jag kolla vevlagren på den gamle motorn som Pettsontipsade om.
kul om det är så.. menar dom kostar ändå ca 400 spänn i butiken eller 2000 på volvo.. så tar det ca 1 timma att byta.. plus 30 min i rengöring..
blir ju ändå ca (med 1500 i timman) 2250 plus material..