Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 850glt96
#1420776
Hej! 850 -96, fin bil men det finns stora rosthål i trösklarnas utsida under täckplasten. Letar efter ekonomiplåt och blir inte klok på om de vanliga leverantörerna på nätet har eller inte. Någon som vet om och i så fall var man kan köpa? Går att bocka av vanlig plåt men det brukar bli snyggare med pressade bitar. har tänkt spara bilen för framtiden.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1420781
0706413187
(Haga karosseridelar)/Leif
Han kan ha. Vet inte var i Sverige du bor men Haga karosseridelar ligger i Mölndal (Göteborg).

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av MickeM
#1420825
Tröskeln är ju ganska enkel form och kan nog bockas till hjälpligt i plåtvik. Så den är strukturellt ok, och därmed bilprovning.
Kanske inte estetiskt perfekt, men döljs ändå av plasten.
Beroende på hur illa det är, så klart, men rekomenderar att lägga skarven där det inte syns. = Under plasten om möjligt.
Skarva gammalt och nytt på synlig yta efter längre sträcka är otroligt svårt att få bra.
Slår sig gärna.

Men, allt beror ju naturligtvis på vilken nivå man vill bevara bilen, eftersom det var planer på spara till vetereran
Vissa ska ha en "ok" körbar veteranbil som ser bra ut, och andra en med varendaste liten skruv orginal. Då duger det inte med ful skarv som är osynlig vid normal betrakting ens.

Och, naturligtvis är det både bättre och enklare med en passande plåt att utgå från.

Men ekonomiplåt brukar "passa". = nästan passa.
Mina erfarenheter, i alla fall. Men då betydligt äldre bilar.
av SubMarine
#1420830
Skulle rekommendera att du även lossar innerskärmarna i de bakre hjulhusen och inspekterar hur det ser ut där om du vill bevara bilen.
av 850glt96
#1421689
Hej igen! tack för tips, ska kolla hjulhusen bak också. Det är ingen pärla, men är i fint bruksskick och jag fixar till lite ibland och förbättrar. Min dotters favoritbil, hennes första bil. Nu är den reservbil som helst inte körs på vintern, står i varmgarage. En GLT med automat som är trevlig att köra. Färgen heter "Champagne", guldig med beige inredning. Finns en skada på förardörrens insida och jag har letat efter en fin sådan men verkar omöjlig att hitta.
Användarvisningsbild
av Nexus
#1421856
Eller åk till en skrot och kapa bort på en bil med friska trösklar
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1421887
"kapa" brukar skrotarna inte gilla att man gör, du får inte ställa dig å kapa med en rondell till exempel. Har du en tiger såg så går det dock alldeles utmärkt :-) Verktyg som inte orsakar gnistor ät tillåtna :-)

Jeg er nok ganske sikker på at jeg bare er o[…]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Beror på hur stor tjejen är... Hon l&au[…]