Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BertilS70
#1421472
Marlboroman skrev: lör 02 jan 2021, 22:20 Fast skulle TPS strula så kommer det ju koder på den.
Aha, gör det det även om den bara är halvdassig? Jag vill inte byta den för att lösa misständningsproblemet, jag vill byta den för att få bättre/känsligare gasrespons.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1421475
Jag tror inte att en ny spjällägesgivare skulle förbättra gasresponsen. Rent generellt brukar TPS'en antingen fungera, eller inte fungera.
Men rent tekniskt så finns möjligheten att den blir sliten och ger lite lagom fel värden - Tillräckligt rätt för att inte sätta felkod, men tillräckligt fel för att påverka funktionen.

Det bör dock gå att resistans-mäta TPS'en för att se om den avviker någonstans.
Användarvisningsbild
av BertilS70
#1421494
Ja, som jag förstår det är den som en volymratt som följer med gasspjället, och kan vara död på flera ställen? Men jag har ju inga felkoder på den vad jag vet, så om den vanligtvis antingen fungerar eller inte fungerar är det ju helt onödigt att byta den. Tänkte mest om det märktes skillnad i körningen på en splitterny och en gammal.
Användarvisningsbild
av BertilS70
#1421539
Blev en tur till tvätta själv-hallen i solen, och jag kan säga att tändspolebytet definitivt gjorde skillnad i alla fall! Den startade hackigare tidigare, gick upp till typ 2000 varv direkt vid starten för att sedan stegvis/hackigt sjunka ner till tomgångsvarv. Stannade alltid till vid typ 1500 varv och låg kvar där nån sekund innan den gick ner. Den har gjort så senaste månaden fram till tändspolebytet i torsdags, men nu har den slutat med det och startar perfekt igen (glider mjukt rätt ner till tomgångsvarvet utan att stanna till på vägen). Känns definitivt som att något var knas med den gamla spolen...
Bilagor
135462318_991125214749243_5519705694037924229_n.jpg
135462318_991125214749243_5519705694037924229_n.jpg (1.85 MiB) Visad 272 gånger
135432734_248410150034396_8302248784569970237_n.jpg
135432734_248410150034396_8302248784569970237_n.jpg (1.61 MiB) Visad 272 gånger
135177658_2819085921664399_8450849275131007426_n.jpg
135177658_2819085921664399_8450849275131007426_n.jpg (129.41 KiB) Visad 272 gånger
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1421822
Oe numret på en bosch made in Germany är 0280 122 001.
Kollade bilderna o såg att bosch givaren var gjord i Korea :bored:.
Bertil snygg bil man blir lite avis :-) .
Användarvisningsbild
av BertilS70
#1422058
gubbstrutt skrev: Bertil snygg bil man blir lite avis :-) .
Tackar gubbstrutt! Det är lite ironiskt, bilen är på verkstad hela tiden för diverse motorfelkoder känns det som, men åtminstone har varenda mekaniker berömt den för att den är så välvårdad och fin :-D :-/
Användarvisningsbild
av BertilS70
#1423684
gubbstrutt skrev:@BertilS70, Nå hur funkar det? :nerd:
Hehe, nu vill jag ju inte ta ut segern i förskott, men bilen används dagligen och misständningarna är inte tillbaka. Senaste gången lampan lyste var den 14 december, sen dess har jag som nämnt innan bytt tändspole, bränslefilter, gjort en vanlig service och kört 60 mil (tur och retur dagligen till jobbet). Tror nog fan det var tändspolebytet som gjorde susen.

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]