Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EliotL
#1415771
Tjena, jag är ny både här på forumet och med Volvo. Jag köpte precis en v70 från 99 med 2.5T motorn. Jag köpte den billigt för att den misständer och ger en p0300. Vet inte om detta var ett bra köp än så länge men skulle verkligen uppskatta lite hjälp kring vad det kan bero på. Jag har köpt en ny spole för att testa samt 5 nya stift. Bilen går jävligt ojämnt på tomgång och dör när man kört den en liten bit, är detta problem vanligt? Vad ska jag kolla efter, och vad tror ni kan vara felet/felen? Varningslampan för låg kylarvätska lyser också trots att det finns gott med kylarvätska, dessa saker är väl helt orelaterade kanske men tänkte att jag säger det ändå. Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1415779
Vi börjar med det lätta först :-D varning för låg kylvätskenivå så är det troligtvis kass eller skadad givare, sitter under expansionskärlet.
p0300 verkar vara att den misständer på flera cylindrar. Om du drar ur kontakten till LMM (Luftmassemätaren) går bilen bättre eller sämre? Kan även vara en kass motortemperatur givare, ser du om mätaren i instrumenthuset rör sig normalt å inte hoppar mellan olika lägen/ visar kall motor fast motorn är varm?
av SubMarine
#1415793
Kolla hur stiften ser ut när du byter dessa, det kan ge en fingervisning om problemet är bränslerelaterat.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1415821
Kablarna till spolarna kanske. Ofta de ser för jävliga ut isoleringen torkar bort o kortis som följd.
av EliotL
#1415826
DayDreamer skrev: tis 01 dec 2020, 17:23 Vi börjar med det lätta först :-D varning för låg kylvätskenivå så är det troligtvis kass eller skadad givare, sitter under expansionskärlet.
p0300 verkar vara att den misständer på flera cylindrar. Om du drar ur kontakten till LMM (Luftmassemätaren) går bilen bättre eller sämre? Kan även vara en kass motortemperatur givare, ser du om mätaren i instrumenthuset rör sig normalt å inte hoppar mellan olika lägen/ visar kall motor fast motorn är varm?
Tack för info och snabba svar! Har hört att lmm ska strula men kan det göra att den misständer?
av EliotL
#1415827
EliotL skrev: tis 01 dec 2020, 20:07
DayDreamer skrev: tis 01 dec 2020, 17:23 Vi börjar med det lätta först :-D varning för låg kylvätskenivå så är det troligtvis kass eller skadad givare, sitter under expansionskärlet.
p0300 verkar vara att den misständer på flera cylindrar. Om du drar ur kontakten till LMM (Luftmassemätaren) går bilen bättre eller sämre? Kan även vara en kass motortemperatur givare, ser du om mätaren i instrumenthuset rör sig normalt å inte hoppar mellan olika lägen/ visar kall motor fast motorn är varm?
Tack för info och snabba svar! Har hört att lmm ska strula men kan det göra att den misständer?
Ska kika om den går bättre/sämre vid olika temperaturen ska också kika hur mätarna rör sig, inte velat köra onödigt mycket med tanke på misständningen
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1415954
Ja LMM kan göra att den misständer om den ger ECU felaktig information om luften :-)
Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]

Kan det vara vevaxelgivaren som gett upp?

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]