Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1413342
Vet du vilket fabrikat eller modell det är på värmaren? Det finns några att välja på. Dom är naturligtvis värmare allihopa, men kan se ut på olika sätt och fungera på lite olika sätt. Försök läsa på någon skylt vad det står så får du säkert mer hjälp.
#1414662
Du säger att du hör att den går. (Tror dig höra det) Låter den som en liten jetmotor? Om det är så skulle jag börja med att kolla cirkulationspumpen. Snurrar den? Känns det på slangarna att det pumpar varmvatten i dom? Den har en stickkontakt ungefär som en rakapparatsladd. Den kan ha ramlat loss eller fått oxider och ärg. Om pumpen är konstaterat trasig så köp ingen ny på Volvo. I fritidsbåthandeln finns exakt samma pump till 2/3 av det pris som Volvo tar. Alltså, om Volvo tar 3000 kr (vilket dom också gör) så tar fritidsbåthandeln bara 2000 kr för pumpen. Nästa steg är att kolla styrningen som skall starta din defroster- och kupéfläkt. En alulåda med styrningen finns i motorrummet. Det står Hella med stora bokstäver på den.
Man skall inte behöva röra något mer än värmereglaget som skall stå på maxvarmt (du har väl ställt det så?) Styrningen sköter resten själv. Kolla dom här grejerna. Det behövs ingen som är "grym" på den värmaren. Det går med vilken bilelektriker som helst. Den är tillräckligt välkänd inom branschen.
Bara som en upplysning. Motorvärmeavdelningen på Volvo Flygmotor såldes till Ebersprächer ungefär när Ford köpte Volvo. Så där finns reservdelar och kunskap. Och kanske ännu lite bättre, Ebersprächer med värmarfabriken finns fortfarande kvar i Trollhättan. Så du skall inte känna dig strandsatt och leta efter någon obefintlig Guru på den här värmaren. Kunskapen finns på många ställen.
#1414775
Monterade en sån här värmare på min bil för några år sedan. Om du är osäker på om den faktiskt går så kan du kika på denna videon för uppstartssekvensen (filmen börjar precis i slutet av glödningssekvensen som i sig är 1 eller 2 minuter lång). Man hör om den går så att säga :)


OBS att min installation är hemmasnickrad så det ser antagligen lite annorlunda ut för dig, men de flesta av prylarna sitter monterade framför höger bakhjul även på din bil.

Har din bil automatisk klimatanläggning så behöver du inte göra några inställningar alls på ACC-panelen utan alla spjäll etc sköts automatiskt när värmaren aktiveras.

Så, går värmaren? Om den går, går den länge eller stänger den av efter en kort stund? Går kupéfläkten?
#1415065
Jag är tyvärr okunnig på att meka men har nu 3st ”flygplansmotorer ” hoppas nu att nr 3 ska fungera. Den ska monteras idag av anlitad hjälp.
Funkar det inte då ja då vet jag inte vad jag ska ta mig till.
Kanske jag har anlitat en okunnig mekaniker eller så är det fel på alla 3st bränslevärmare
#1415067
Så här beskrev den anlitade mekanikern problemet.

”Det producerar ljud och vattenpumpen fungerar, men driften av en brand fungerar inte ”

”Fick igång den 20min men temperaturen är låg”

Det jag har kunnat kolla själv är att jag gjort ett feltest på själva t4 manöverdelen gått in i testläge och kollat men såg inget konstigt där.
Dock är det oranga lampan på t4 ska det vara det?
Tänkte om det ska lysa grönt?

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]