Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
#1411394
ThomasVolvo70 skrev: lör 07 nov 2020, 16:23 Ingen skruv här
Kugghjul
Det är en justerskruv. Man vrider en mutter för att den ska förlänga/korta.
Muttern är formad som ett kugghjul bara för att man ska få tag och vrida klick, för klick med en plattskruvmejsel. En fjäder står för lägena. (Klicket)

Det är mycket viktigt att handbromsviren är helt släppt när man justerar isär och att backarna verkligen har gått ihop helt på expandersidan. Kärvande vire eller expander så blir det ofta knas.

Det är samma princip som släpvagnsbromsar, om vilket det finns många spaltmeter skrivna.
av ThomasVolvo70
#1411405
Så har jag misförstått. Jag tänkte att med en jsuterskruv kan man rotera skruvmejslen medsols motsold i stället för peta på tandhjul. Det lyckades dock bra med tandhjul
av Erik Å
#1411410
Så kanske det är, har inte kollat så noga.. :-)
Iallafall, grejen är att man inte ska justera på tandhjulen om någon har sträckt upp vajrarna med torx-skruven tidigare. Utan först slacka på vajrarna, justera tandhjulen och sist sträcka upp vajrarna.. Blev det bra då? :-)
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1444268
Lucif3r skrev: lör 07 nov 2020, 00:54 Alla 85x70 har justerskruvar så vitt jag vet.
Min S70 -98 har uppenbarligen inte justerskruv. Kollades idag hos verkstaden, det blir att eftermontera.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1444314
En metallbit.
Min förra S70 -98 hade justerskruvar/kugghjul, men den här fick tydligen vara utan. Trodde att alla hade det, men verkstaden sade att det vet man inte förrän man kollat. De har eftermonterat justerskruvar på P80-bilar förr.

Den här har dessutom insexskalle till justeringen inne i bilen. Är helt hundra på att den förra S70:n hade torx, jag justerade handbromsen på den bilen ett par gånger. Vad beror skillnaderna i olika bilar på? Personalfest i Torslanda?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1444341
MarcusJ skrev: Vad beror skillnaderna i olika bilar på? Personalfest i Torslanda?
Antagligen :-) . Om du inte skruvar själv be dem kolla så att beläggen på backarna sitter riktigt. De brukar ibland släppa så då kan hjulet ta stopp. Och dit med ett par justeringar. :-)

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]