Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SubMarine
#1426678
Yes motortempgivaren är samma som kylvätsketempgivaren. Du säger att nålen är väldigt stabil, men rör den sig som förväntat, d.v.s. i botten vid kallstart när du har problem? Samma givare används både för motorstyrdonet och för visningen i instrumentklustret på din bil. När bilen väl startar, går den bra då? Eller är den orolig och tvekar på gaspådrag?
av Thugge
#1426682
Ja alltså jag upplever den som stabil vid körning. I botten vid start, sen når den max 90° och verkar stanna där.

Här är en video på hur en kallstart låter! Dessvärre endast inifrån.

av SubMarine
#1426699
Bra film! Låter som att startmotorn drar runt motorn i bra takt. Motorn verkar ju tända till initialt precis som vanligt men sedan tappas tändning eller bränsle av någon anledning. Och det händer bara när det är kallt säger du. Problem med bränsletryck eller glapp i någon kabel? Hur ser jordkablarna mellan topplocket och torpedväggen ut samt jordkabeln precis framför batteriet samt där den fäster på växellådan? Låter som att motorn går fint när den väl startar så då borde väl ändå luft-bränsleblandningen vara inom ramarna d.v.s. sensorerna är okej.
av Thugge
#1426712
För förtydliga att jag är amatör på bilar och bilmek! Men försöker ju läsa och lära mig..

Hur mäter jag bränsletrycket?
Vart sitter "torpedväggen"?
av Thugge
#1426751
Fuel rail.. är det denna som spridarna är anslutna till? Finns det möjligen en video hur man går till väga?

Såg att Biltema har en bränsletrycksmätare för en 150kr, vill ju helst inte lägga 2,5k för en mätning en gång ju.
av SubMarine
#1426780
Jag skulle nog skippa mätaren till en början på grund av kostnaden och kolla grundläggande grejor först. Hör du soppapumpen gå någon sekund när du slår på tändningen utan att starta motorn (trycket byggs upp i fuelrail)? Sprutar det efter detta ut bensin med initialt högt tryck genom ventilen på fuel-raliens sida om du försiktigt trycker på nålen i mitten på ventilen med en liten skruvmejsel? Se till att ha något papper/trasa som fångar upp bensinen som sprutar ut!

Angående jordpunkterna så är det metallflätor som går från topplocket till torpedväggen. En på höger och en på vänster sida. För huvudjorden från batteriet så kan du följa de blåa ledningarna från minuspolen.
av Thugge
#1427131
Vart sitter bränslepumpen? Alltså vart ska jag vara för att lyssna på det? Vissa delar av internet säger att man kan höra det från bagageutrymmet, andra säger typ utanför bilen strax framför däcket (höger bak).

Okej, så tre jordkablar om jag förstått de hela rätt? Ska ut och kika ikväll.
av Thugge
#1427212
Testade spela in ytterligare en gång. Jag upplever iaf detta "surrande" när tändningen slås på.

Notera ljuset och gärna hur varvmätaren går lite upp och ner. Ibland har jag märkt att den "vickar" lite, men inte alltid.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]