Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
#1427242
Prova att dra på tändningen några gånger innan start, då går pumpen lite extra. Startar den lättare då är det en backventil som inte fungerar. Symptom på det är att den blir mer svårstartad ju längre tid den stått.
av Erik Å
#1427264
Lucif3r skrev: tis 02 feb 2021, 14:32 ... Den ska surra ca 3-4 sekunder, sen tystna.
Tystnar om startförsöket misslyckas alltså, med motorn igång så går den förstås hela tiden men är svår att höra bakom motorljudet ;-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1427271
Erik Å skrev:Tystnar om startförsöket misslyckas alltså
Nej, den tystnar efter 3-4sec oavsett om du startar eller ej. Börjar du veva på startmotorn går givetvis ett annat program in och slår igång pumpen, men primeningen tystnar efter 3-4sec...
av Thugge
#1428240
Jag hittar en tvinnad kabel som jag antar är rätt? Den går mot torpedväggen och föstes lite under en massa annat som ska jordas va de verkar som.

Sen bild nummer två är den framför batteriet. Det ser lite oxiderad ut, grönaktig.
Bilagor
IMG_20210207_104743.jpg
IMG_20210207_104743.jpg (464.39 KiB) Visad 350 gånger
IMG_20210207_104653.jpg
IMG_20210207_104653.jpg (478.98 KiB) Visad 350 gånger
av Thugge
#1428312
Men denna jordkabel, ska den verkligen va helt grön? När jag kollar på nätet verkar de va metallfärgade.

Går de att mäta på dem för att utesluta att de är ok eller så? Eller är de bara att byta som gäller isåfall?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1428344
Nej, den ska inte vara grön. Det gröna är ren och skär korrision. Det *brukar* inte vara någon fara när det är själva flätan som är grön. Det är när kontaktpunkterna(kabelskor, anliggningsytan mot karossen osv) är gröna det uppstår problem, då det direkt inverkar på kontaktförmågan.

Det skadar aldrig att lossa kontakterna och slipa till dom lite då och då.
av Erik Å
#1428352
""Ett heltäckande lager naturlig ärg på en kopparyta är uppbyggt av tre lager med olika kemisk sammansättning. Underst, närmast metallen, finns ett lager av röd kopparoxid (Cu2O). Ovanpå den, ett lager svart kopparoxid (CuO). Ytterst finns det synliga, gröna lagret som består av en 1:1-blandning av kopparkarbonat och kopparhydroxid. Det kan också innehålla mindre mängder av andra kopparsalter som till exempel kopparklorid (i närheten av saltvatten), kopparsulfat (om ytan har utsatts för surt regn) eller kopparnitrat (om ytan har utsatts för fågelspillning).""
Lägger man på lite fett eller olja på flätorna (redan från början) så behåller de sin silvriga färg, dvs förtenningen. Plus goda elektriska egenskaper. ;-)
Den gröna varianten av flätor brukar ha en tendens att vittra sig sköra och helt enkelt gå av.. :P
av SubMarine
#1428371
Reagerade också på att flätan var helt grön. Du borde också ha ytterligare en fläta till höger på motorn sett framifrån bilen.
av Thugge
#1429761
Har försökt hitta den andra jordkabeln ni skriver om. Dock hittar jag den inte?
Bifogar två bilder så får ni försöka guida mig vart fasen denna ska vara :-D

Nu har jag dessutom fått in vatten mellan backspegeln och innerbelysningen. Började droppa på vägen hem.. gissa att de löser sig om jag byter vindruta (de byter och tätar med lister va när man gör det?)
Bilagor
IMG_20210214_103356.jpg
IMG_20210214_103356.jpg (287.41 KiB) Visad 239 gånger
IMG_20210214_114956.jpg
IMG_20210214_114956.jpg (615.09 KiB) Visad 239 gånger
IMG_20210214_114836__01.jpg
IMG_20210214_114836__01.jpg (611.28 KiB) Visad 239 gånger
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]