Nu är alla infästningar och bussningar bytta. Det visade sig att man inte alls behöver genomföra så mycket demontering som Vadis och Haynes manualerna föerspråkar. Det räcker med att hissa upp bilen i en autolift eller att palla upp den. Den enda man behöver demontera utöver fästena är båda bakhjulen. Genom att pressa med en domkraft på bärarmen eller fjäderfästet undviker man eventuella obehagliga överraskningar när man lossar på bultarna:
Särskilt obehagliga överraskningar lär man inte erfara men domkraften är till god hjälp när man skall pressa tillbaka bärarmen på plats igen. Det är också bra om man har tillgång till ett längre rör (c:a 1,5 meter) som man kan använda som hävarm för att bända loss de yttre fästena. Ett och annat vedträ eller liknande kan vara användbart att kila in mellan bärarmen och chassit när man skall pressa ut det yttre fästet.
För att demontera det yttre bakvagnsfästet börjar man med att lossa bultarna
B och
C. Därefter lossar man mutter
D och knackar ut tvärbulten i bärarmen. Sedan bänder man loss bärarmen från chassit. Att få loss detta fäste från bärarmen kan vara ett helvete om man inte tar hjälp av följande pressverktyg från Volvo (# 999 5497):
Den visade sig kosta c:a 600 kr. När jag vägde in att arbetstid också kostar pengar samt risken för kollateral skada övervägde jag att köpa den. Den skall monteras på följande vis:
Observera vilket hål i bärarmen den skall nypa i. Den skall alltså nypa i det lilla hålet (
E) på undersidan av bärarmen och inte i (
D). Med hjälp av verktyget kom det gamla fästet loss på mindre än 5 minuter. Att få dit det nya fästet är inte speciellt svårt om man hjälper till med en hammare. Sedan är det bara att pressa tillbaka bärarmen på plats med hjälp av domkraften.
De inre bakvagnsfästena är gjorda av aluminium och på ena sidan hade bulten rostat fast i den:
Den fastrostade bulten på det ena fästet gjorde att det tog timmar att få loss den. Jag rekommenderar att man har en borrmaskin till hands eller en Dremel med diverse slipstenar/fräsklingor för att nöta ner eventuella fastrostade bultar ifall man skulle dra sönder dem som jag gjorde. Det går tre bultar genom detta fäste; två som fäster den i bärarmen och en genom gummibussningen. Det kan vara en god idé att lossa bulten som går igenom bussningen först innan man ger sig in på de andra två. Jag rekommenderar att man lossar på (
A) bultarna på
bägge sidor innan man ger sig på att bända ut fästet/na från bärarmen:
(
A) bultarna är de som är i grön färg. Om man bara avser byta det ena fästet räcker de att man endast lossar muttrarna på andra sidan. Detta gör bärarmarna rörligare så att det blir lättare att få ut de inre bärarmsfästena.
Både Haynes och Vadis rekommenderar att man också byter ut bultar och muttrar. Om du köper nya fästen hos t ex Mekonomen brukar dessa följa med, se dock till att det är rejäla muttrar så som i bilden. Om inte så kan man köpa dessa löst hos Bilia för kanske en tia styck. Till de yttre fästena brukar det inte medfölja några bultar och muttrar alls utan man får köpa dessa separat på Bilia. Till varje yttre fäste behövs 5 bultar, en mutter och 3-4 extra brickor, beroende på modell. På passagerarsidan sitter det ytterligare en bult som fäster en bygel som går tvärs över bensin/dieselvärmaren och bränslefiltret. På förarsidan sitter det en fjärde bult som håller fast bromsröret. Man kanske också vill byta dessa bultar.
Vadis ger momentspecifikationer för följande bultar (se figur ovan):
A 80 Nm
B 65 Nm plus 60°
C 105 Nm plus 90°
D 65 Nm plus 120°
Bultarna som går igenom gummibussningen på de inre fästena har inga momentspecifikationer. Jag misstänker att detta beror på att dessa bultar justerar toe-in inställningen på bakvagnen.
Jag använde Biltemas momentnyckel som ser precis likadan ut som den från Kamasa Tools. Den enda synbara skillnaden är skalorna vilket jag retar mig lite på. Den ena skalan är i Nm och den andra i kgm. Jag har aldrig stött på situationer där man använder denna måttenhet för vridmoment, jag hade hellre velat ha pundfot som alternativskala vilket är standard när man grejar med amerikanska bilar.
Det enda som väntar mig nu är en bakvagnsjustering vilket jag inte känner mig kompetent att göra.
Några frågor som dyker upp är varför man använder aluminium till de inre bakvagnsfästena och vilken rostskyddsmassa som rekommenderas att sprayas på de ställen som den gamla har lossnat ifrån. Någon som vet?