Sida 1 av 1

850 GLT -98 Byta till bromsslang istället för rör. Vänster Bak-BROMSOK

Postat: fre 02 okt 2020, 17:44
av Knatch
Tja!

Fick nerslag på besiktningen pga ojämn bromsverkan bak.
Det är vänster bak OK som kärvar och jag har köpt ett ok på skroten.
Problemet är att nuvarande ok är så rostigt och själva muttern som sitter på bromsröret in till oket är helt rundat.
Försökte lossa hela bromsröret från "bak axeln" men det var inte heller det lättaste att komma åt så jag gav upp och fick en annan ide.
Jag kapar bromsröret 1 decimeter bakåt från oket, konar den och monterar dit en bromsslang därifrån till det "nya" oket.

Har nån provat en liknande lösning? är det godkänt sett från SBP ?

Mvh!

Re: 850 GLT -98 Byta till bromsslang istället för rör. Vänster Bak-BROMSOK

Postat: fre 02 okt 2020, 18:12
av lennarte
Ska du sätta en bromsslang istället för rör måste du ändå ha bort nippeln. Såga av röret vid nippeln och använd en sexkant hylsa. Värm gärna med en liten gasolbrännare, det underlättar. Nytt rör är billigare än slang.

Re: 850 GLT -98 Byta till bromsslang istället för rör. Vänster Bak-BROMSOK

Postat: fre 02 okt 2020, 18:18
av Knatch
lennarte skrev:Ska du sätta en bromsslang istället för rör måste du ändå ha bort nippeln. Såga av röret vid nippeln och använd en sexkant hylsa. Värm gärna med en liten gasolbrännare, det underlättar. Nytt rör är billigare än slang.
Det var inte min fråga, men tack för svaret! :)

Re: 850 GLT -98 Byta till bromsslang istället för rör. Vänster Bak-BROMSOK

Postat: fre 02 okt 2020, 21:02
av Lucif3r
Det sitter redan en bromsslang mellan bakaxeln och resten av bilen.. Dvs bromröret från oket är inte speciellt långt ändå.
Rent tekniskt så fungerar din tanke, men det blir ju en skaplig slant dyrare än att skarva röret med ett rör, plus att slangar behöver bytas oftare än rör.

Jag avråder dock starkt ifrån att byta till slang bara på EN sida. Slangar expanderar under tryck, vilket inte rör gör, vilket i praktiken betyder att du kommer få sämre bromsverkan på vänster bak än höger bak. Exakt hur stor skillnad det kommer bli är svårt, eller rent av omöjligt, att säga. Men sämre blir det.

Re: 850 GLT -98 Byta till bromsslang istället för rör. Vänster Bak-BROMSOK

Postat: fre 02 okt 2020, 21:21
av Erik Å
Nu sitter det iofs redan två slangar i serie till höger bakbroms, dels den korta mellan kaross och bakaxel, sen en till (längre) mellan de två bakaxelhalvorna.. ;-) Men personligen skulle jag ha bytt rör på vänster sida.
Det är inte fel att byta alla tre slangarna bak typ vart 20:e år, blir inget kul om nån av dem skulle brista. Synd bara att alla kopplingar är rejält ihoprostade om man inte kommit ihåg att rostskydda dem regelbundet

Re: 850 GLT -98 Byta till bromsslang istället för rör. Vänster Bak-BROMSOK

Postat: lör 03 okt 2020, 09:07
av SubMarine
Såga av röret precis efter nippeln och kona om det. Röret är så pass långt original så det kommer fortfarande räcka till oket med god marginal.

Re: 850 GLT -98 Byta till bromsslang istället för rör. Vänster Bak-BROMSOK

Postat: lör 03 okt 2020, 23:45
av Lucif3r
SubMarine skrev:Såga av röret precis efter nippeln och kona om det. Röret är så pass långt original så det kommer fortfarande räcka till oket med god marginal.
Fast nu var ju problemet att TS, om jag förstod det rätt, har köpt ett begagnat ok på skroten där nippeln är fastgjuten i oket. Så därför "måste" han skarva på stumpen som sitter kvar i oket.

Annars har du helt rätt, orginalröret är långt nog för åtminstonde 2 omkoningar-

Re: 850 GLT -98 Byta till bromsslang istället för rör. Vänster Bak-BROMSOK

Postat: sön 04 okt 2020, 10:02
av SubMarine
Jag tolkar TS text som att bromsoket från skroten är okej men hans befintliga OK har en helt rundad nippel och han fick inte loss bromsröret inkl. OK från sin bakaxel. Ett förtydligande kanske är på sin plats :)

Re: 850 GLT -98 Byta till bromsslang istället för rör. Vänster Bak-BROMSOK

Postat: sön 04 okt 2020, 11:55
av Lucif3r
Kan så vara när jag läser en 3e gång... Nåja i vilket fall så är nog 1dm lite väl för mycket bortkapat för att återanvända röret utan att skarva...