Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av stenudden
#1404950
Hej jagrullar!
Idag har jag en riktigt klurig till er volvo-nördar! Om bara Pettson varit kvar... :-( Det är så att för ett tag sedan försökte jag byta ut min tändspole tillsammans med tändmodulen. Hade kommit fram till att det bara fanns en modell. Detta stämmer enligt alla reservdelsbutiker jag kollat på.

När det kommer till att installera den så ser jag att min tändmodul har 7 pins, den jag beställt hade bara 4. Se bild:
7354B4C9-9CA9-44C8-BA21-6B5F4B43D9D1.png
7354B4C9-9CA9-44C8-BA21-6B5F4B43D9D1.png (297.47 KiB) Visad 1334 gånger
Det finns alltså inte att få tag på min tändspole och tändmodul någonstans! Noterat att Volvo 2/7/900 kanske har samma tändmodul, osäker om det är exakt samma.

Min bil är en Volvo 854 GLE -93 140hk 10-ventiler.

Någon här som vet något mer om detta?

Mvh Joakim
Användarvisningsbild
av lennarte
#1405047
Fabrikat på systemet borde hjälpa, tror det fanns 3 olika system på 850 och S/V70, inlusive Bosch LH system (som fanns på 2/7/900), men dom flesta har nog Siemens eller Motronic. Om man bara "räknar" katalysator modeller så har alla 2/7/900 Bosch LH insprutning och EZ116K tändsystem. Utom 740 - 91 och - 92 som hade Bendix system Regina insprutning och Rex tändsystem.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1405089
Hoppas detta hjälper Bild
IMG_20201002_165517.jpg
IMG_20201002_165517.jpg (44.53 KiB) Visad 1266 gånger
Användarvisningsbild
av stenudden
#1405577
frasse4 skrev: fre 02 okt 2020, 16:55 Hoppas detta hjälper BildIMG_20201002_165517.jpg
Nämen! Var hittade du den tabellen? Någon handbok gissar jag. Tack mycket!! Är alltså 5wk6500. Problemet är ju då bara att denna verkar inte finnas någonstans :bored:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1405578
Googlade lite snabbt, som du säger verkar den svår att få tag på...
Sprang dock på detta; http://www.volvopower.de/vpvb/showthrea ... TN-3531839

Sista inlägget säger, google översatt
It should be possible to convert to the later variant, namely:
Cable at position 6 blue red goes to the new 4-pin (AMP JPT means the plug) at position 3
Cable at position 5 yellow white goes to the new connector at position 4.
Cable at position 3 black goes to the new connector at position 1.
You don't need the rest of the cables.

Greetings
Cristian

If you want to do it quite nicely then you build yourself an intermediate adapter then you don't have to cut any cables.
.


Kanske värt att prova?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1405616
Det är hämtat ur Volvos fickdatabok för 940,960,850. Men den jag har gäller bara fram tom. 1994 så det kan ju tillkommit ett ersättningsnummer efter det. Jag kan kika under huven imorgon , då jag köpt en 96:a med samma motor att övningsköra med. Nu är det mörkt

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]