Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1404174
Skaffat en väldigt fin 2.5T -98 även äldre herre. Den går väldigt fint och bra, och känns som den går väl bra jämfört med original.

Längesen jag körde en lättrycksturbo av den generationen, fanns en C70 -99 i familjen från -99 till 2005, och jag tycker min S70 skottar på rejält! C70:n var stark och snabb, men absolut inte så här!

Har inte kollat laddtrycket med riktig mätare, men har läst av beräknat värde i appen Torque via en OBD2-läsare. Där får jag värdet 0,5 bar vilket känns lite i underkant. Dessutom hörs avlastningsventilen tydligt (inte högt men tydligt) vid gasuppsläpp. Bilen accelererar väldigt bra och kraftfullt, nästan som jag minns farsans gamla V70 T5 -97 när jag hade färskt körkort.

Är beräknat laddtryck i appen att lita på? Bör väl kolla med en riktig mätare, men jag vill inte ha en mätare permanent installerad i bilen. Den bör hållas i strikt originalskick, den har helt undgått stylingövergrepp, ljudbyggen och annat. Såna bilar finns det inte många kvar...

Så vad tror ni?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1404186
Jag tror att kärran är frisk i maskin rummet att gubben du köpte av har haft ordning på bitarna.... Men man vet aldrig.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1404193
Motronic4.4 i sin design har ingen möjlighet att veta laddtrycket, den gissar sig fram till vad laddtrycket borde vara, men den vet inte om laddtrycket verkligen är si eller så.
Så... Nej, ett utläst värde från torque kan inte anses reliabelt. På sin höjd ger det som sagt en fingervisning på vad laddtrycket borde vara.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1404292
Lucif3r skrev: sön 27 sep 2020, 07:25 Motronic4.4 i sin design har ingen möjlighet att veta laddtrycket, den gissar sig fram till vad laddtrycket borde vara, men den vet inte om laddtrycket verkligen är si eller så.
Så... Nej, ett utläst värde från torque kan inte anses reliabelt. På sin höjd ger det som sagt en fingervisning på vad laddtrycket borde vara.
Då har jag iaf förstått hur systemet fungerar, alltid något. 😃
Får se om jag gör något längre fram för att kolla, men det känns inte så angeläget.

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Leasing bildäck

Hej, Jag och min sambo har leasat bil och lä[…]