Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1403993
Nu börjas det igen då :bored: . Det var ju över en månad sedan jag skruva med skiten sist.
Märkte efter att det blivigt ordning på ABS o antispinn för ett tag sedan att bromspedalen sjönk litet
ibland vid längre inbromsning. Well tänkte det är väl bara nojj från min sida.
Men de senaste dagarna har det blitt påtagligt dåligt får tom ta omtag ofta vid inbroms.

Det jag undrar över kan ABS agget orsaka det här eller är det huvebroms cylindern som förr?.
Vart tar oljan vägen läcker inte på utsidan vid bromsservot ?.
Går oljan in i servo burken o in i motorn har inte sett att det ryker eller känt att det luktar satan?.
Har inte sett att det fattas nån bromsolja än iaf.

Just fan glömde det är en tidig 99a med den otroligt pigga 144 hk 10v motorn :bored:




Tack för svar.
av Erik Å
#1404008
Det är väl endast läck förbi kolvpackningarna i huvudcylindern som kan ge "pedalsjunk" utan att nivån sjunker i bromsvätskebehållaren och det droppar vätska någonstans?
Har du koll på om nivån i behållaren håller sig konstant?
Det är förmodligen ganska lätt att missa ett litet läckage i ett bromsok eller någon rörkoppling på undersidan.. det behövs väldigt lite för att pedalen ska sjunka :-)

Du har inte råkat trampa pedalen i golvet vid någon tidigare bromsservice, det brukar vara ett bra sätt att förstöra kolvpackningarna
Huvudcylindern blev dålig på min R19, symptomet var att pedalen sjönk sakta om man höll lätt tryck på den men om man stampade till hårt så sjönk den inte alls. Antar att kolvpackningarna tätade bättre med mer tryck i vätskan
#1404016
Jo när ABS jävlades gick pedalen bra långt ner vid ett par tillfällen och den här bilen har bara körts av folk som kan köra som man gjorde förr utan ABS. Så den har inte jobbat så mycket är min teori.
Jag har varigt inunder o hittar inga läckage nånstans.
Ingen luft i systemet efter byte bromsar bak i början på året iaf. Nu vet jag inte.
Men först skulle det vara bra o veta om ABS agget kan ställa te detta?. Samt om bromsoljan går in i servot o pajjar det?.
Jo har haft koll på nivån ett tag har inte minskat än men får se vad som händer nu när pedalen sjunker mer o fortare.
Erik det bär sig åt ungefär som på din R19 stampar jag hårdare tar det bra men håller jag kvar sjunker pedalen iaf.

TommyP86 det blir en ny huvud cylinder allt annat har jag lessnat på för länge sedan men tack för tipset.
av MickeM
#1404034
En äldre släkting till mig hade en S40 från 90talet där pedalen sjönk pga ABS. Det blev garantijobb, för den var ganska ny då.
Så det är tekniskt möjligt.

Att bromsvätska kommer in i vakuumservon förekommer också.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1404070
Det är inte ovanligt att pedalen sjunker vid lätt tryck. Oftast är det "bara" inre läckage i huvudcylindern och inget man märker eller har "ont av". Men det är en varning om att packningarna i huvudcylindern är på väg att "ta slut". Om man står i en lätt backe med foten på bromsen och bilen plötsligt börjar rulla utan du ändrat foten på pedalen, då är det dax att börja fundera på att byta huvudcylinder.
#1404188
Ok tack för era svar. Jo står jag i en backe så börjar bilen rulla iaf igår.
Jag får byta bromscylindern så fort som möjligt o hoppas att det inte är ABS agget.
Jag litar inte på bilen den höll på att ta livet av mig förra gången när ABS plötsligt böja strula.
I dag var det väldigt mycket bättre broms på skiten än i går kan det vara ABS agget?. Bromscylindrar brukar ju inte bli bättre plötsligt ?:-/
#1408627
Jag gjorde rent silen i broms olje behållaren samt locket och bytte ut vätskan enbart i burken .
För snart 1 månad sen har inte märkt nått konstigt sen dess :-o har aldrig varigt med om nått liknande.
Det var små slemklumpar som flöt runt i behållaren inte många men några.
Man kan ju tanka sig hur det ser ut i ledningarna mellan kopplingscylinder o slaven brrrr.
Slavens luftnippel vågar jag inte röra. Ska iaf skölja igenom hela bromssystemet ordentligt när fram bromsar o gummi slangarna sa bytas.
Jag har alltså inte bytt huvudbroms cylindern.
Så att kalla detta för löst kan jag inte göra. :bored:
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]