Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1403436
Ska hjälpa syrran att byta kamrem på hennes V70 2.4 GLT (121kW) då hon är osäker när det blev bytt senast. Den har nu rullat 29700 mil
Har snurrat runt på forumet bland en massa trådar här och blir bara förvirrad. Olika bud
Mina frågor:
* Vad är intervallet på rem? (mil/år)
* Är det nödvändigt att byta vattenpump även om den inte är dålig?
* Enligt många sidor på nätet kommer det inte upp exakt den rem jag ska ha vid sökning på reg.nr, utan ett flertal olika remmar, 142, 148 kugg etc. Vilken ska det vara? Antal kugg och bredd?
#1403439
Det går både och, byte bara rem eller inkl. vattenpump. Volvos serviceintervall på vattenpump är varannat kamremsbyte, om jag minns rätt. Är du osäker på när det gjordes sist, bytt den med. Rasar den, så är motorn död.
Att få rätt kamremsats beror bl.a. också på motorns serienummer hur många kuggar den har och vilken spännrulle.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

#1403444
Intervallet är 16000 mil eller 10 år, beroende på vilket som inträffar först. Du kan se motorns serienummer på klisterlappen som sitter på skyddskåpan till kamremmen. Se till att du inte får en vattenpump med plastimpeller ifall du väljer att byta den.
av MickeM
#1403525
Och, om motorn har VVT måste man tänka på att den är i botten i rotationsriktningen.

Oavsett VVT eller ej:
Lita INTE på kamaxeldrevens markeringar om du inte använder kamaxellåsverktyg. Då blir det nog fel.
(Dom sitter på den delen av drevet man släpper när remmen spänns med låsta kammar)
av LOB
#1403542
Gissningsvis är din vattenpump bytt en gång i loppet av disse 29 k mil. Sannolikt vid 24 000 mil. Jag har läst att de fleta eftermarknads vattenpumpar har kortare livstid än en Volvo orginal med 10 k mil som sitter i bilen. Att en orginal vattenpump havererar är tydligen väldigt ovanligt. Men köp OEM (Aisin) om du skal byta.
S80 T6 AWD -08

Hej igen Artnummer: SA23030911. Menar jag fick 20%[…]

Bilen klagar hela tiden på låg ba[…]

Däck tryck

Hej jag har funderat lite på detta kan det h[…]

Hej alla, Är det någon som vet vilka a[…]