Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#6238
Någon som vill höra den sanna historien om vita plastbrickan och anledningen till att den existerar? Har en kompis på insidan Volvo utveckling som berättade den för mig. Har ni redan hört den så säg till.
Första gången jag såg brickan så kliade jag mig bara i huvudet och kunde inte begripa vad sjutton den var bra till.
Användarvisningsbild
av Tvåförtifeman
#6246
jag vill höra den historien
av el-anders
#6247
Okej .
Det var i San Francisko ett par år efter 850 började säljas i USA. Det kom in onormalt många motorer med krokiga ventiler i från just San Fr.
Så Volvo kliade sig i huvudet och undrade "vad i helsicke är det frågan om"?
Efter ett par veckors funderande och några resor dit så kom man på anledningen.
Så här gör folk i San F. Dom ställer bilen i en brant backe (det finns nästan bara branta backar där som ni vet) Dom drar inte åt handbromsen alls eller för dåligt, lägger i ettan och svänger in hjulen lite lätt åt trottoarkanten.
På natten står bilen med ettan i och börjar sakta sakta röra på sig (på andra bilar gör det här ingenting, till slut står bilen mot trottoarkanten)
men på 850 med hydralisk kamremspännare så rör vevaxlen på sig men inte kamaxlarna.
Spännaren trycks ihop istället.
Sen kommer den stressade amerikanen, hoppar in i bilen, ner med kopplingen ( remmen hänger löst) runt med start motorn och "rassel" = en hög krökta ventiler.
Brickan tar inte bort problemet, men den förhindrar att remmen blir så lös att remmen kuggar över.
Så byter man kamrem för nån som bor backigt kan det vara bra att lägga dit den.
Den enda tvivelaktiga i den historien är att US köper 95% automat, men prestanda bilar köper dom gärna med växelspak så kanske det här gällde mest T-gul? Så här berättade han i alla fall och han borde veta.
Anders
Användarvisningsbild
av Tvåförtifeman
#6250
haha det var en rolig historia ....sånnt hyllas .....
Uppföljning mjukvara 2024

Med uppkopplade bilar så tror jag dessvä[…]

Det är vanligt att en gammal turbo fuktar p&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]