- lör 02 apr 2005, 19:11
#6247
Okej .
Det var i San Francisko ett par år efter 850 började säljas i USA. Det kom in onormalt många motorer med krokiga ventiler i från just San Fr.
Så Volvo kliade sig i huvudet och undrade "vad i helsicke är det frågan om"?
Efter ett par veckors funderande och några resor dit så kom man på anledningen.
Så här gör folk i San F. Dom ställer bilen i en brant backe (det finns nästan bara branta backar där som ni vet) Dom drar inte åt handbromsen alls eller för dåligt, lägger i ettan och svänger in hjulen lite lätt åt trottoarkanten.
På natten står bilen med ettan i och börjar sakta sakta röra på sig (på andra bilar gör det här ingenting, till slut står bilen mot trottoarkanten)
men på 850 med hydralisk kamremspännare så rör vevaxlen på sig men inte kamaxlarna.
Spännaren trycks ihop istället.
Sen kommer den stressade amerikanen, hoppar in i bilen, ner med kopplingen ( remmen hänger löst) runt med start motorn och "rassel" = en hög krökta ventiler.
Brickan tar inte bort problemet, men den förhindrar att remmen blir så lös att remmen kuggar över.
Så byter man kamrem för nån som bor backigt kan det vara bra att lägga dit den.
Den enda tvivelaktiga i den historien är att US köper 95% automat, men prestanda bilar köper dom gärna med växelspak så kanske det här gällde mest T-gul? Så här berättade han i alla fall och han borde veta.
Anders