Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nissesvolvo
#1398374
Har problem med att det är blir en dålig lukt när man sätter på värmen. Har nyligen provat ac rengöring, dvs en spayflaska som ställs i bilen med ac:n igång.
Blev lite bättre ett tag , tyckte jag , men nu har det börjat komma tillbaka igen.
Det luktar inte blöt hund, som man läst om att det kan göra. Tycker heller inte att det luktar jättemycket glykol. Blir immigt på rutan men inget som är klenigt. Känns som att luften mer blir fuktig bara. Drar man ned värmen så försvinner ju imman efter ett tag.
Torrt på golvet på bägge sidor.
Har ju också, idag , fått fylla på lite glykol.
Upptäckte då samtidigt att det droppar under bilen, ungefär där värmepaketet sitter.
Smakade på det och det är inte glykol....ser ut som rent vatten. Det är ju det här som gör mig lite förbryllad. Alla symptom pekar ju på att det är värmepaketet...
Vill ju inte riva i nåt i onödan med risk för att det börjar läcka ordentligt. Dessutom är man ju lat :-) Eller om det är något annat.....
Bilen är en -99 som gått 37 tusen mil, så det är inte konstigt om det skulle va värmepaketet trots allt.
Någon som har något tips???
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1398383
Om ac funkar och det verkar den göra som jag tolkar ditt inlägg. Gissar på kondensvatten ifrån ac kylelementet. Och det är normalt.
Är det kylsystemet som läcker smakar det glykol. Ang imma i bilen kolla avrinningar för regnvatten 2 på varje sida.
De lättaste är de uppe på plasten framför vindrutan. På passagerar sidan sitter det en avrinning bredvid kupefiltret under plasten.
På förar sida sitter den nummer 2 framför o lite under säkringsboxen går o komma åt med blåshandtaget med lämplig slang på.
Brukar bli massa skit o jord under plasten så det mesta kan växa där :party: . Så kolla där kanske behövs städas o nytt kupefilter.
av nissesvolvo
#1398392
Tack för tipset. Skall kolla detta. Kondensvatten borde det ju vara eftersom det inte smakar nåt men det va mest var det kom ifrån som gav huvudbry. Mitt under bilen, rakt under värmepaketet.
Kan ju va slumpen också men efter jag fyllt på glykol så startade jag bilen med full värme på.
Det va då jag såg att det droppade.
Vred ned till max kyla och då slutade det. Men om jag har förstått det rätt så cirkulerar vattnet i värmepaketet hela tiden. Skulle det då läcka så droppar det ju hela tiden...
av Erik Å
#1398420
Droppandet mitt under bilen kommer från AC:ns dränering. Om värmepaketet läcker så hamnar det mesta av kylvätskan däremot under mattorna.. Vanligt att o-ringarna tätar dåligt och då blir det blött på förarsidan.
Jag bytte värmepaket nu efter drygt 20 år och man såg spår av småläckor (vita fläckar av intorkad kylvätska) lite varstans på paketet men det var o-ringarna som var den stora boven i mitt fall. viewtopic.php?f=16&t=154080
Håll koll på om nivån i expansionskärlet fortsätter att sjunka.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1398447
Det går att ta bort sidorna av mittkonsollen och titta. Nu är det 13år sedan ja bytte element så jag minns inte exakt hur det ser ut. Men visst sitter det en dränageslang i botten, eller går slangen från underkant av förångaren?
av nissesvolvo
#1399997
Åtgärder som är gjort hittills. Kollat dräneringen i/vid kupéfiltret. Bytt kupéfilter men innan bytet sprutade jag i lite klorhexidin för att få bort lukten. Kört utan AC i flera dagar.
Även torkat rent rutan supernoga så ingen imma kan "fastna". Blev ju bättre med mindre imma och mindre lukt.
Tills i morse. Då immade det på ordentligt och eftersom det va ganska så torr luft ute så kändes det som att felet ej hittats än. Blir endast immigt när man kör på med lite värme.
När jag åkte hem från jobbet idag så hade jag AC igång och provade dra på värmen. Då kom det rök ut ur luftmunstyckena och då kändes det som saken var klar.
Rev bort mattan och plastskyddet nere vid värmepaketet och såg att det läcker åtminstone vid röranslutningarna, så det är ju bara att byta paket. Men jag kan ju tycka , att om det läcker där
så borde ju inte det påverka luften som kommer ur munstyckena eller har jag fel? Spelar ju ingen roll, för som det är nu så måste ju det bytas ändå. Så man får hoppas att det inte finns fler fel...
av Erik Å
#1400032
Som sagt, det verkar vara mer eller mindre standardfel att det sipprar ut kylarvätska lite överallt på värmepaketet. Förutom vid o-ringarna ;-)
Som tur är så är nytt värmepaket inte så dyrt om man shoppar på nätet. Volvo ville ha typ 2500 om jag minns rätt :-o Se till att skaffa nya o-ringar, de följde inte med just det som jag köpte..
Äldre bilar (antar att det bara berör 850) hade tydligen stålrör ut mot torpedväggen och de kan rosta sönder, senare S/V70 fick tydligen aluminium.

Hej på er, Jag har fått den kär[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

My15 startade senare än vad den här &aum[…]

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]