Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Citroen
#1400140
Tack för tipset men det var för mycket pengar :-)
Nu känns det väldigt stabilt när jag skickar på med kopplingen men det är intressant att känna hur det rycker i något annat fäste istället, inte alls lika brutalt utan som ett mindre "knyck"... får väl böja mig ner och titta hur nedre fästet ser ut. Kanske till våren då.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1400276
Citroen skrev:Vi fick för oss att känna på dämpningen alltså med tanke på stötdämpare och det gungar lite obestämt på något sätt Men det mest komiska var när jag ruskar på bilen i sidled, då börjar hjulet på den sidan att darra / steppa som en pissnödig hund ungefär
Vad gjorde du åt det här då?.
Ang övre motorfästet är det undre dåligt byt nu annars tar du dö på den nya bussningen du monterat. Samt en del andra motor fästen. Och avgaset gillar det inte heller.
Användarvisningsbild
av Citroen
#1400673
Har inte hunnit / velat kolla. Mycket annat som ska göras. Hon klarar sig nog ett tag. Det har visst skramlat så sedan lång tid tillbaka. Förmodligen en hög med bussningar som är paj.
Tack, får kasta ett öga på undre fästet också... snart så fort jag fått ordning på cittran med mera, med mera :-/
Användarvisningsbild
av Citroen
#1405207
Nu har "buskis" aka "verktygslådan"... har inte bestämt vad hon ska heta. En hon är det iallafall. Nåväl, hon har rullat ett antal fulltankningar och ibland händer det att hon får spatt och "eftertänder" eller typ glödtänder när jag vrider av tändningen. Har inte ödslar så mycket tid på att kolla det men det kanske kan vara bra att filosofera runt problematiken för att undvika större problem i framtiden. Vad är det mest troliga? En annan egenhet är att det försvinner kylvätska så jag har fått fylla på några gånger hittills. Självklart hade Biltema inget kylarlock hemma när jag tänkte vara duktig och se om den var orsak till detta. :bored:
Användarvisningsbild
av Citroen
#1418582
Nu har "buskis" varit på besiktning. Hon (inte riktigt könsbestämd ännu) har stått oanvänd i drygt en månad.
Resultat: "Finn fem fel" låter som en bra rubrik.

1. Helljus ur funktion.
2. ABS-lampan lyser.
3. Parkeringsbroms "rörelsereserv" kort.
4. Stänkskärm fram, båda sidor, vassa kanter.
5. Länkarmslagring bak vänster skadad

2:a på alla felen :party:

Bromsvärden
Fram 2,4 / 2,8
Bak 2,2/ 2,1
Handbromsen tar bara på ena bakhjulet men tillräckligt bra för att vara godkänt :oops:

1. Helljus ur funktion. = jahapp, inte märkt nåt.
2. ABS-lampan lyser. = mätte att det var avbrott mellan pinnarna i kontaktdonet på "vänster bak".
Alla andra givare visade jämna fina värden, lite drygt 1 kΩ. Återstår att se vad som är paj vid närmare koll.

3. Parkeringsbroms = "rörelsereserv" kort. Tar för lång upp. Den jag köpte bilen av sa att det var nyrenoverat :x
Det räcker väl att ta isär och justera... :bored:

4. Stänkskärm fram, båda sidor, vassa kanter. = Det satt silvertejp där när jag köpte bilen. Kanske ska fortsätta på den traditionen?

5. Länkarmslagring bak vänster skadad = Jäklar vad mycket den rörde sig. Som ett hängsmycke runt halsen på en ilsken tjur. Besiktningskillarna vaknade till lite extra! Skönt med en bekräftelse på var felet vad de skumma symptomen kom ifrån som nervöst darr / steppande bakhjul när bilen står stilla och man gungar i sedled. Hårda dunsar och klonk vid alla tänkbara och otänkbara väglag.
Som jag förstått vid snabbkoll på forumet är det rätt bökigt att fixa. Det verkar bli ett spännande projekt :-o
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1418601
3. Om handbromsen fungerar som den ska, men att själva spaken tar för högt upp, så kan du justera ner spaken. Är en torx i okänd storlek(jag kollar aldrig :P provar bara bits tills en passar) under en lucka, i armstödsfacket.
Det är egentligen inte helt 100% rätt tillvägagångssätt, men kan fungera... Korrekt sätt är att istället släppa helt på spakjusteringen och justera handbromsbackarna ute vid hjulen, och när backarna är korrekt justerade så justerar man spaken så den låser vid ca 3-4 hack.
edit: såg nu att handbromsen bara tog på ena hjulen. Glöm att "ful-fixa" det enbart vid spaken då :) Det är justering vid hjulen som gäller och inget annat.

4. Mja.. Kan du inte bara banka till kanten och slipa av det lite istället? Beror väl visserligen lite på hur och vart rosten sitter... Bild skulle underlätta :)

5. Beror ju lite på vilken det är... Är det denna https://02.cdn37.se/K65/images/2.123046 ... 0sv70.jpeg så är det ett h-e att byta. Dom andra är förhållandevis enkla att byta.
Men var inte dum-snål här och bara byt ena sidan, utan byt båda. Annars kommer den troligen gå som en banan efter vägen

Tänk även på att betäckningarna är spegelvända.. Dvs bussningen/fästet som säljs som "höger", sitter på vänster sida. Detta eftersom delta-axeln går omlott varandra(dvs, "höger hjul" är fäst på vänster sida av bilen, och vice versa). Det gäller dock bara detta fäste; https://az768999.vo.msecnd.net/images/p ... 0128_0.jpg
Den tidigare länkade bussningen är liksidig.
Användarvisningsbild
av Citroen
#1428593
Nu har jag fått till det mesta :-) med hjälp av en vän med verkstad.
Tack för alla bra tankar Volvo-människor!
(Jag kör med rostbrun färg då det matchar bilens kulör.)

1. Helljus ur funktion. Fixat!
Det var glödlampan som spökade. När jag mätte visade instrumentet klockrent = fungerar!
Men när jag tryckte in den där den hör hemma i lyktan) "fungerer ikke" jag tog ut den igen = samma sak.. tills jag blev lite irriterad och knackade på glödlampan, då kunde instrumentet visa allt från 47 Ohm till lite vadsomhelst från 1 Ohm och och uppåt. Helt crazy, aldrig varit med om innan. Den hade fötts i fel kropp som glödlampa och egentligen var ett motstånd. Ett enkelt byte av glödlampa utan att demontera hela elsystemet! :-D

2. ABS-lampan lyser. Nästan fixat!
Hittade felet till slut genom att ha mätt i kontaktdonet i ABS-enheten framme till vänster i motorutrymmet. Avbrott, dvs oändligt antal MΩ på instrumentet medan de adnda givarna snällt höll sig i trakterna av 1 kΩ. Sedan hittade jag kablarna på höger sida bakom ryggstödet, under den bängliga filtmattan, bakom ett runt lock mot golvet med flera skruv, 10 mm om jag minns rätt, gult kontaktstycke och alldeles riktigt var den vänstra givaren helt sned och mosad som om den hade fått en fet smäll med liten slägga. mätte för säkerhets skull genom att skala av en bit av kabeln för att utesluta kabelbrott (högst osannolikt med tanke på hur segt skal den kabel har) så det är bara att öppna plånboken och investera i ny / nya givare. De ser ut att säljas parvis. Synd att man inte kan köpa bara givaren. Men men.

3. Parkeringsbroms "rörelsereserv" kort. Fixat till 99%
Handbromsspaken tog så högt att armen höll på att gå ur led när man drog i spaken. Inte så konstigt när jag öppnade bromsarna bak för att se vad som fanns där. Den ena (högra) sidan såg ut att aldrig ha varit justerad utan inälvorna bara hängde på plats. Den vänstra tog däremot stenhårt vilket gjorde att bromsverkan var överjordisk på just den sidan och blev därför godkänd på besiktningen. Det var lite meck att justera upp så att båda sidorna synkade men när det var klart var det som en riktig bil med full handbroms vid tredje hacket! För mig var detta en ovanlig grej då jag aldrig sett ett fordon med så ålderdomliga prylar som trumbroms :-o
Trodde alla bilar med bromsar hade skivbromsar? Har aldrig ägt en sån mackapär förr. Lite som att jobba med nån jordbruksmaskin eller hästvagn. Svågern hade väldigt roligt åt detta iallafall. Man gör alltid någon glad! Det enda som återstår är att byta ut de små fåniga metallklipsen eller fjädrarna(?) då en hade rostat sönder och fick sättas dit med en svetsloppa. det hänger ihop för besiktningen iallafall.

4. Stänkskärm fram, båda sidor, vassa kanter. Fixat! ☺
Ett gediget handarbete med lätt grovklippning av kanten, lite slipning och enkelt rostskydd en bit 0,3 mm aluminiumplåt, biltemas universalmedel "Multibond" som lim, några nitar och en härlig röd rostskyddsfärg utanpå som påminde väldigt mycket om originalkulören. Fult men funktionellt! Inga vassa kanter, alla som blir påkörda kommer att tacka mig och kasta slängkyssar efter :P

5. Länkarmslagring bak vänster skadad Fixat!
Det första vi började med - och klurig som jag var införskaffade jag en "länkarmslagring" i förväg, eller en fet överdimensionerad bussning som jag skulle kalla det. Hursomhelst, hissade upp bilen (Volvon) på en tvåpelarlyft, drog ett spännband modell större från bärarmen snett bakåt mot höger bak för att hålla emot och det andra spännbandet i öglan på fetbussningen och fast i pelarlyften och spände upp medan svågern körde på med gasolbrännaren. det tog inte speciellt lång tid tills att det började röra på sig då plasten på bussningen mjuknade visst, jag drog åt spännbanden så hårt jag bara kunde, jätte-jättehårt, men ändå väldigt smidig operation med tanke på alla hemska historier man hört och sett. Mycket våld och värme gäller ♥

Nu var jag förstås dumsnål eftersom min budget är kraftigt begränsad. Bilen gick som på räls efteråt jämfört med innan med bussningen som mest liknade en använd kondom.
Jag har tyvärr inte några bilder då jobbet tog all uppmärksamhet men ska passa på att ta vid besiktningen när det infaller.
Användarvisningsbild
av Citroen
#1429879
Tack, det är trevligt när saker funkar. Men jag hann knappt säga det förrän det visade sig att kylvätskan försvann nånstans utan att lämna några direkta spår, tills i förrgår då det rann friskt från kylarens gavel till vänster.
Det var bara att montera ur kylaren och göra det sura jobbet med att göra rent och kladda på med "kemisk metall". Båda gavlarna var sönderärgade och det fanns inte så mycket att göra åt utan göra en nödreparation.
kylare kass002.jpg
kylare kass002.jpg (142.36 KiB) Visad 676 gånger
kylare kass001.jpg
kylare kass001.jpg (118.96 KiB) Visad 676 gånger

Nåväl, min "spackling" såg riktigt fin ut och när det fått härda i pannrumstemperatur och återigen på plats så funkade det... ett litet tag. Jag la på riktigt rejält med kemisk metall och la en tejp utanpå och masserade hårt för att trycka in så mycket som möjligt in i alla springor.
20210214_001.jpg
20210214_001.jpg (572.72 KiB) Visad 676 gånger
20210214_002.jpg
20210214_002.jpg (738.75 KiB) Visad 676 gånger
20210214_003.jpg
20210214_003.jpg (464.3 KiB) Visad 676 gånger
20210214_004.jpg
20210214_004.jpg (807.48 KiB) Visad 676 gånger
Sen började det droppa litegrann igen men 100 gånger mindre än när det var som värst. Jamen varför inte skaffa en ny kyl? Jo för att typiskt nog så råkar besiktningstiden infalla om två dagar och jag vägrar att gå och köpa en svindyr kylare på Biltema som jag ändå inte hinner få dit eftersom jag måste iväg på annat... :bored:
Och självklart har grejerna jag beställde fastnat nånstans på vägen däribland ABS-givare fanns med vilket innebär att den inte går igenom besiktningen ändå. :-/
Volvo v60 2022 plåtskada

Bilen är folierad på höger sida s&[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]