- tis 18 aug 2020, 23:34
#1397089
Nu har jag kört ett tag med min "nya" Volvo 854-512 SE 2,5 -95 som jag skaffade för att ha en reservbil för enklare utflykter och om vi behöver åka åt olika håll.. livet på landet.
Trippmätaren är numera reparerad
Vingen bak höll på att trilla av men nu har jag skrapat och gnidit bort den fulsnygga silikonreparationen
som någon tidigare ägare / verkstad hade klabbat med. Jag tillverkade nya klammer som är tänkta att hålla vingen på plats förutom "limkuddarna". Har också bytt alla glödlampor i det inbyggda bromsljuset till fungerande modell.
Torkarmotorn till höger lykta ville inte jobba och efter att jag skruvat bort den, gjort rent, öppnat och kollat igenom "elektroniken" förstod jag att det satt ett PTC-motstånd där för strömbegränsning om skiten skulle frysa fast. Den består av en lite metallisk skiva och blir högohmig när strömmen passerar ett för högt värde. Nu verkar den bara funka när andan faller på och torkaren kan hamna i vilket läge som helst. Ska skicka efter en PTC som kan heta "Polyswitch" eller "återställbar säkring" men funktionen ska vara samma. Låg ström => låg resistans, för hög ström => hög resistans. Efter att den svalnar återgår den till sitt gamla liv och börjar på ruta ett igen.
Bilen sägs vara "nyservad" men jag har svårt att tro det.
Motoroljenivån verkar faktiskt vara inom gränserna och inte allt för skitig, så ett rätt där.
Råkade titta i burken med servostyrningsolja och det var lite skumt, rätt nivå men luktar gamla strumpor och är mörkbrunt. Tänkte fylla på med "Q8 automatlådeolja JK" * vilket jag råkar ha hemma. Behöver tömma helt men får ta och kolla hur det ska gå till...
* (enligt rekommendationstabellen https://www.okq8.se/pa-stationen/motoro ... 44?lang=se)
Batteriet sitter med en liten nylonrem...
Slangklämman på Luftröret från filtret satt inte fast och har förmodligen sugit in en massa skit.
Luftfiltret hade Volvo originalmärkning, helt grå och var full med smådjur och en halv näve damm och sand. Byte kanske?
Bensinfiltret ser ut som det aldrig rörts av någon levande. Helt mumifierad av rost och grus. Funderar på att byta.
Ena handbromsvajern hänger nästan mot bakdäcket
Handbromsen hänger sig och ligger och gnisslar efter att man använt den så jag undviker detta till vidare. Det påstods att handbromsen är nyservad...
Har bytt de flesta instrumentbelysningslampor men det finns säkert några jag inte tänkt på.
Senaste nytt:
Vi var ute på en liten utflykt i sommarvärmen och körde på en mindre asfalterad väg med mysiga tjälskador, inte speciellt stora men fatta att jag trodde att bakaxeln skulle hoppa av när som helst! Frun var i någon sorts upplösningstillstånd då hon trodde att bilen skulle explodera eller nånting åt det hållet... det smäller och skakar så pass att höger framdörr öppnades helt spontant under körning Jag var tvungen att stanna, gå ut och titta om någon del fattades eller om fjädrarna hade gått av, allt för att lugna ner frugan. Det gick inte att se om något var speciellt fel i bakvagnsupphängningen men skiten fortsatte att dunka och skaka för minsta lilla gupp eller ojämnhet. Frun är van att åka Citroën så hon var säker på att jag försökte ta sönder bilen med flit och det var förstås mitt fel alltihop
Har någon en bra idé om vad som gör dessa helvetiska ljud och vibrationer? Kan det vara så enkelt att stötdämparna är slut? Eller är det nånting värre? Det var längesen jag hade en Volvo eller en bil med vanlig teknik efter decennier med cittror så jag kan behöva lite vägledning
Det kommer säkert tusen frågor till när jag börjar skruva isär grejorna.
Trippmätaren är numera reparerad
Vingen bak höll på att trilla av men nu har jag skrapat och gnidit bort den fulsnygga silikonreparationen
som någon tidigare ägare / verkstad hade klabbat med. Jag tillverkade nya klammer som är tänkta att hålla vingen på plats förutom "limkuddarna". Har också bytt alla glödlampor i det inbyggda bromsljuset till fungerande modell.
Torkarmotorn till höger lykta ville inte jobba och efter att jag skruvat bort den, gjort rent, öppnat och kollat igenom "elektroniken" förstod jag att det satt ett PTC-motstånd där för strömbegränsning om skiten skulle frysa fast. Den består av en lite metallisk skiva och blir högohmig när strömmen passerar ett för högt värde. Nu verkar den bara funka när andan faller på och torkaren kan hamna i vilket läge som helst. Ska skicka efter en PTC som kan heta "Polyswitch" eller "återställbar säkring" men funktionen ska vara samma. Låg ström => låg resistans, för hög ström => hög resistans. Efter att den svalnar återgår den till sitt gamla liv och börjar på ruta ett igen.
Bilen sägs vara "nyservad" men jag har svårt att tro det.
Motoroljenivån verkar faktiskt vara inom gränserna och inte allt för skitig, så ett rätt där.
Råkade titta i burken med servostyrningsolja och det var lite skumt, rätt nivå men luktar gamla strumpor och är mörkbrunt. Tänkte fylla på med "Q8 automatlådeolja JK" * vilket jag råkar ha hemma. Behöver tömma helt men får ta och kolla hur det ska gå till...
* (enligt rekommendationstabellen https://www.okq8.se/pa-stationen/motoro ... 44?lang=se)
Batteriet sitter med en liten nylonrem...
Slangklämman på Luftröret från filtret satt inte fast och har förmodligen sugit in en massa skit.
Luftfiltret hade Volvo originalmärkning, helt grå och var full med smådjur och en halv näve damm och sand. Byte kanske?
Bensinfiltret ser ut som det aldrig rörts av någon levande. Helt mumifierad av rost och grus. Funderar på att byta.
Ena handbromsvajern hänger nästan mot bakdäcket
Handbromsen hänger sig och ligger och gnisslar efter att man använt den så jag undviker detta till vidare. Det påstods att handbromsen är nyservad...
Har bytt de flesta instrumentbelysningslampor men det finns säkert några jag inte tänkt på.
Senaste nytt:
Vi var ute på en liten utflykt i sommarvärmen och körde på en mindre asfalterad väg med mysiga tjälskador, inte speciellt stora men fatta att jag trodde att bakaxeln skulle hoppa av när som helst! Frun var i någon sorts upplösningstillstånd då hon trodde att bilen skulle explodera eller nånting åt det hållet... det smäller och skakar så pass att höger framdörr öppnades helt spontant under körning Jag var tvungen att stanna, gå ut och titta om någon del fattades eller om fjädrarna hade gått av, allt för att lugna ner frugan. Det gick inte att se om något var speciellt fel i bakvagnsupphängningen men skiten fortsatte att dunka och skaka för minsta lilla gupp eller ojämnhet. Frun är van att åka Citroën så hon var säker på att jag försökte ta sönder bilen med flit och det var förstås mitt fel alltihop
Har någon en bra idé om vad som gör dessa helvetiska ljud och vibrationer? Kan det vara så enkelt att stötdämparna är slut? Eller är det nånting värre? Det var längesen jag hade en Volvo eller en bil med vanlig teknik efter decennier med cittror så jag kan behöva lite vägledning
Det kommer säkert tusen frågor till när jag börjar skruva isär grejorna.