Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Citroen
#1397089
Nu har jag kört ett tag med min "nya" Volvo 854-512 SE 2,5 -95 som jag skaffade för att ha en reservbil för enklare utflykter och om vi behöver åka åt olika håll.. livet på landet.

Trippmätaren är numera reparerad :bored:

Vingen bak höll på att trilla av men nu har jag skrapat och gnidit bort den fulsnygga silikonreparationen :mad:
som någon tidigare ägare / verkstad hade klabbat med. Jag tillverkade nya klammer som är tänkta att hålla vingen på plats förutom "limkuddarna". Har också bytt alla glödlampor i det inbyggda bromsljuset till fungerande modell.

Torkarmotorn till höger lykta ville inte jobba och efter att jag skruvat bort den, gjort rent, öppnat och kollat igenom "elektroniken" förstod jag att det satt ett PTC-motstånd där för strömbegränsning om skiten skulle frysa fast. Den består av en lite metallisk skiva och blir högohmig när strömmen passerar ett för högt värde. Nu verkar den bara funka när andan faller på och torkaren kan hamna i vilket läge som helst. Ska skicka efter en PTC som kan heta "Polyswitch" eller "återställbar säkring" men funktionen ska vara samma. Låg ström => låg resistans, för hög ström => hög resistans. Efter att den svalnar återgår den till sitt gamla liv och börjar på ruta ett igen.

Bilen sägs vara "nyservad" men jag har svårt att tro det.

Motoroljenivån verkar faktiskt vara inom gränserna och inte allt för skitig, så ett rätt där.

Råkade titta i burken med servostyrningsolja och det var lite skumt, rätt nivå men luktar gamla strumpor och är mörkbrunt. Tänkte fylla på med "Q8 automatlådeolja JK" * vilket jag råkar ha hemma. Behöver tömma helt men får ta och kolla hur det ska gå till...
* (enligt rekommendationstabellen https://www.okq8.se/pa-stationen/motoro ... 44?lang=se)
Batteriet sitter med en liten nylonrem...

Slangklämman på Luftröret från filtret satt inte fast och har förmodligen sugit in en massa skit.
Luftfiltret hade Volvo originalmärkning, helt grå och var full med smådjur och en halv näve damm och sand. Byte kanske?

Bensinfiltret ser ut som det aldrig rörts av någon levande. Helt mumifierad av rost och grus. Funderar på att byta.

Ena handbromsvajern hänger nästan mot bakdäcket

Handbromsen hänger sig och ligger och gnisslar efter att man använt den så jag undviker detta till vidare. Det påstods att handbromsen är nyservad...

Har bytt de flesta instrumentbelysningslampor men det finns säkert några jag inte tänkt på.

Senaste nytt:
Vi var ute på en liten utflykt i sommarvärmen och körde på en mindre asfalterad väg med mysiga tjälskador, inte speciellt stora men fatta att jag trodde att bakaxeln skulle hoppa av när som helst! Frun var i någon sorts upplösningstillstånd då hon trodde att bilen skulle explodera eller nånting åt det hållet... det smäller och skakar så pass att höger framdörr öppnades helt spontant under körning :oops: Jag var tvungen att stanna, gå ut och titta om någon del fattades eller om fjädrarna hade gått av, allt för att lugna ner frugan. Det gick inte att se om något var speciellt fel i bakvagnsupphängningen men skiten fortsatte att dunka och skaka för minsta lilla gupp eller ojämnhet. Frun är van att åka Citroën så hon var säker på att jag försökte ta sönder bilen med flit och det var förstås mitt fel alltihop :P

Har någon en bra idé om vad som gör dessa helvetiska ljud och vibrationer? Kan det vara så enkelt att stötdämparna är slut? Eller är det nånting värre? Det var längesen jag hade en Volvo eller en bil med vanlig teknik efter decennier med cittror så jag kan behöva lite vägledning :-/
Det kommer säkert tusen frågor till när jag börjar skruva isär grejorna.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1397104
Kassa stötdämpare orsakar inte sånna ljud. För att dom öht. ska föra oväsen av sig så lär topplagringarna vara sopslut så dämparen viftar runt hej villt i bagaget. Detta ger dock inte vibrationer, utan mer ett klonkade ljud.
Att kolla funktionen/skicket på dämparna är rätt enkelt. Gunga bilen upp och ner. Har du dragkrok kan du enkelt sätta ena foten på draget, och trycka ner bakändan med hjälp av din vikt, kliv av och titta hur snabbt den stannar. Normalt bruksskick är ca 2 vändningar, dvs ner(detta är av din vikt när du trycker ner bakändan) - upp(efter du klivit av) - ner - upp till viloläge och stanna där. Sopslut dämpare fortsätter gunga betydligt längre, tror jag räknade en 7-8 gungningar på min 945a innan den stannade :P

Det finns några bussningar i bakvagnen, men inte så många faktiskt, och det är väl 4(2 per sida) som brukar ge upp. Jag har dock aldrig hört att dom orsakat att dörrar öppnar sig själva :-/
Det du skulle kunna prova är att dra i handbromsen(stillastående!) och försöka köra frammåt, och ha en annan person titta på bakhjulen. Om hjulen börjar röra sig mot skärmkanterna så har du kapitalfel i bakvagnen, och din fru's oro kan vara korrekt. Om dom inte rör sig så kan det ändå vara något fel där bak, men jag har svårt att tro att du håller på att tappa bakvagnen.
av Erik Å
#1397247
Tydligen vanligt att bussningarna inne i axeln korroderar sönder om man inte rostskyddar dem regelbundet.. (rödmarkerade i bilden). Aluminium ihopbultat med stål är ingen bra kombination ur korrosionssynpunkt. :oops: Går att inspektera om man ålar in under bilen, förslagsvis med bakhjulen uppkörda på klossar.
"Kullederna" längst ut kan också ta slut med tiden (gulmarkerade). Och sen är fästplåtarna till dem rostbenägna..
bakaxel.JPG
bakaxel.JPG (38.57 KiB) Visad 6211 gånger
bussning.JPG
bussning.JPG (24 KiB) Visad 6213 gånger
Användarvisningsbild
av Citroen
#1397292
Ok, tack för smarta funderingar, speciellt den där man kan se hela bakaxeln. Har kollat fjädringen, alltså stötdämparnas funktion och det går så tyst och fint när jag gungar på dragkroken och det dämpar som det ska. Alltså måste några andra grejer vara tokslut :-/ Ska göra några vidare utforskningar hos brorsan som har en oljegrop och stor kofot...
Användarvisningsbild
av Citroen
#1399434
Såja, nu har jag bytt de två gasfjädrarna till bakluckan eftersom det var så trist att riskera få luckan i huvudet hela tiden...
Luftfilter är bytt och det gamla såg i princip antikt ut :x
Nu är det tur att ta tag i övre motorfästet, jättekul. Vilken dynga att hålla på med. Jag vägrar att skruva bort hela fästet utan gör det väldigt enkelt för mig och slipar bort tillräckligt mycket material och gör den nya biten lite konisk så att den lättare hittar in. Tänkte lägga på nån sorts låsvätska så den inte trillar ut :P
Nu får den ligga i frysen ett tag så blir det säkert bra tills imorgon. Sen återstår det där med bakvagnen och bränslefilter. Det tar väl aldrig slut.
Användarvisningsbild
av Citroen
#1399706
Det slutade med att jag blev en aning irriterad och använde lite för mycket våld så den nya bussningen blev lite oval...
men det hjälpte inte att få in den på plats.
001 Volvo ö motorfäste knas (001).jpg
001 Volvo ö motorfäste knas (001).jpg (173 KiB) Visad 5711 gånger
Trots hela natten i frysen gick det bara in några millimeter och inte ens två skruvtvingar och slägga fick det att röra sig.
003 Volvo ö motorfäste knas (003).jpg
003 Volvo ö motorfäste knas (003).jpg (26.51 KiB) Visad 5711 gånger
004 Volvo ö motorfäste knas (004).jpg
004 Volvo ö motorfäste knas (004).jpg (15.66 KiB) Visad 5711 gånger
Nä, jag fick snällt skruva bort hela fästet och masa mig bort till grannen som råkar ha en verkstadspress modell större, 30 ton har jag för mig.
005 Volvo ö motorfäste kläm (3).jpg
005 Volvo ö motorfäste kläm (3).jpg (18.13 KiB) Visad 5711 gånger
006 Volvo ö motorfäste kläm 6 ton (6).jpg
006 Volvo ö motorfäste kläm 6 ton (6).jpg (22.7 KiB) Visad 5711 gånger
Det tog bara fem minuter och 6 tons tryck för att klämma till det ;-)

Lite skillnad på den gamla av plast och en ny i metall från Trodo (Motormontering MEYLE 514 943 4263/HD)
007 Volvo ö motorfäste klar (007).jpg
007 Volvo ö motorfäste klar (007).jpg (138.31 KiB) Visad 5711 gånger
Användarvisningsbild
av Citroen
#1399707
Både "Lucif3r" och "gubbstrutt" får rätt, bakvagnen både vibrerar och skramlar / smäller.
Gjorde en rolig iakttagelse idag när jag hälsade på brorsan och visade upp vad jag hade, nästan, lyckats med. Vi fick för oss att känna på dämpningen alltså med tanke på stötdämpare och det gungar lite obestämt på något sätt :-) Men det mest komiska var när jag ruskar på bilen i sidled, då börjar hjulet på den sidan att darra / steppa som en pissnödig hund ungefär :-o :-/
Och det karakteristiska klunkade ljudet som blir när man kör på en liten minibula i asfalten kunde skönjas. Jag tror jag är någonting på spåren...
Startproblem V70 2,5T aut -04

ECU. Databoxen I motorrummet som styr allt med mot[…]

Vet inte mitten men hörnen är olika i al[…]

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]