Nu har jag fått till det mesta
med hjälp av en vän med verkstad.
Tack för alla bra tankar Volvo-människor!
(Jag kör med rostbrun färg då det matchar bilens kulör.)
1. Helljus ur funktion. Fixat!
Det var glödlampan som spökade. När jag mätte visade instrumentet klockrent = fungerar!
Men när jag tryckte in den där den hör hemma i lyktan) "fungerer ikke" jag tog ut den igen = samma sak.. tills jag blev lite irriterad och knackade på glödlampan, då kunde instrumentet visa allt från 47 Ohm till lite vadsomhelst från 1 Ohm och och uppåt. Helt crazy, aldrig varit med om innan. Den hade fötts i fel kropp som glödlampa och egentligen var ett motstånd. Ett enkelt byte av glödlampa utan att demontera hela elsystemet!
2. ABS-lampan lyser. Nästan fixat!
Hittade felet till slut genom att ha mätt i kontaktdonet i ABS-enheten framme till vänster i motorutrymmet. Avbrott, dvs oändligt antal MΩ på instrumentet medan de adnda givarna snällt höll sig i trakterna av 1 kΩ. Sedan hittade jag kablarna på höger sida bakom ryggstödet, under den bängliga filtmattan, bakom ett runt lock mot golvet med flera skruv, 10 mm om jag minns rätt, gult kontaktstycke och alldeles riktigt var den vänstra givaren helt sned och mosad som om den hade fått en fet smäll med liten slägga. mätte för säkerhets skull genom att skala av en bit av kabeln för att utesluta kabelbrott (högst osannolikt med tanke på hur segt skal den kabel har) så det är bara att öppna plånboken och investera i ny / nya givare. De ser ut att säljas parvis.
Synd att man inte kan köpa bara givaren. Men men.
3. Parkeringsbroms "rörelsereserv" kort. Fixat till 99%
Handbromsspaken tog så högt att armen höll på att gå ur led när man drog i spaken. Inte så konstigt när jag öppnade bromsarna bak för att se vad som fanns där. Den ena (högra) sidan såg ut att aldrig ha varit justerad utan inälvorna bara hängde på plats. Den vänstra tog däremot stenhårt vilket gjorde att bromsverkan var överjordisk på just den sidan och blev därför godkänd på besiktningen. Det var lite meck att justera upp så att båda sidorna synkade men när det var klart var det som en riktig bil med full handbroms vid tredje hacket! För mig var detta en ovanlig grej då jag aldrig sett ett fordon med så ålderdomliga prylar som trumbroms
Trodde alla bilar med bromsar hade skivbromsar? Har aldrig ägt en sån mackapär förr. Lite som att jobba med nån jordbruksmaskin eller hästvagn. Svågern hade väldigt roligt åt detta iallafall. Man gör alltid någon glad! Det enda som återstår är att byta ut de små fåniga metallklipsen eller fjädrarna(?) då en hade rostat sönder och fick sättas dit med en svetsloppa. det hänger ihop för besiktningen iallafall.
4. Stänkskärm fram, båda sidor, vassa kanter. Fixat! ☺
Ett gediget handarbete med lätt grovklippning av kanten, lite slipning och enkelt rostskydd en bit 0,3 mm aluminiumplåt, biltemas universalmedel "Multibond" som lim, några nitar och en härlig röd rostskyddsfärg utanpå som påminde väldigt mycket om originalkulören. Fult men funktionellt! Inga vassa kanter, alla som blir påkörda kommer att tacka mig och kasta slängkyssar efter
5. Länkarmslagring bak vänster skadad Fixat!
Det första vi började med - och klurig som jag var införskaffade jag en "länkarmslagring" i förväg, eller en fet överdimensionerad bussning som jag skulle kalla det. Hursomhelst, hissade upp bilen (Volvon) på en tvåpelarlyft, drog ett spännband modell större från bärarmen snett bakåt mot höger bak för att hålla emot och det andra spännbandet i öglan på fetbussningen och fast i pelarlyften och spände upp medan svågern körde på med gasolbrännaren. det tog inte speciellt lång tid tills att det började röra på sig då plasten på bussningen mjuknade visst, jag drog åt spännbanden så hårt jag bara kunde, jätte-jättehårt, men ändå väldigt smidig operation med tanke på alla hemska historier man hört och sett. Mycket våld och värme gäller ♥
Nu var jag förstås dumsnål eftersom min budget är kraftigt begränsad. Bilen gick som på räls efteråt jämfört med innan med bussningen som mest liknade en använd kondom.
Jag har tyvärr inte några bilder då jobbet tog all uppmärksamhet men ska passa på att ta vid besiktningen när det infaller.