Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1397298
"Slita ner kopplingen i förtid" vetefan om jag vill hålla med om. Den är designad så, med slitaget i åtanke. Det är precis exakt därför det sitter flera shims där orginal som är tänkta att plockas bort allt eftersom kopplingen slits.
Snittintervallen på shimsning av kopplingen brukar vara mellan 20-25k mil, så det kan knappast räknas som "förtid".
av Erik Å
#1397420
Lucif3r skrev: tor 20 aug 2020, 05:16 Snittintervallen på shimsning av kopplingen brukar vara mellan 20-25k mil, så det kan knappast räknas som "förtid".
Jag tvivlar starkt på att den klarar den distansen med 1800 manövreringar per per timme, speciellt när packboxen i kompressorn går allt trögare med åren.. :-)
Men hur det nu än är med livslängden, med 2-sekundersintervall så blir det bastu även inne i bilen när utetemperaturen ligger på +30, kyleffekten är inte ens hälften av vad den en gång var. (eller blir när jag kortsluter pressostaten :-D )
av Erik Å
#1397461
På en korrekt fungerande AC ja.. En sådan hade jag de första 15 åren :-D
Det som faktiskt är intressant är att INGEN kan förklara vad det är som har degraderats. En AC är trots allt inte rocket science..
Jag skulle ha bytt expansionsventil om den inte satt så illa till. Volvo vill ha 3000 kr för jobbet. :bored:
Nu har jag ju perfekt kyla (och långa gångtider) när pressostaten är kortsluten, kanske fortsätter att åka så..
av MickeM
#1397557
Vi har alltid minst två bilar, så vi har avverkat några stycken...

Jag köpte 1998 en 1997 Hyundai åt frugan med 1200mil.
Ac Komprssorn jobbade som min V70 gör nu. Ibland märkligt kort intervall.
Den fick jag kollad på min begäran, eftersom den hade garanti. "Normalt" sa dom.
Den bilen kördes 20.000mil under drygt 12år. Inga AC problem alls, så dom hade rätt.

Köpte 2008 en 2005 Passat med 6000mil. Kompressorn jobbade likadant. Kördes till 18.000. Inga bekymmer.

Toyota Rav4 2002 införskaffades 2012 med 14.000mil. Jobbade lika.

Avverkat flera gamla slitna Volvo nu med AC där alla gjort likadant.
Det finns dock flera system, där det regleras olika.
Våran nuvarande Rav4 IV tex, har ingen koppling alls till AC pumpen, utan den reglerar flödet innuti istället.
DÄR har vi en vansinnig konstruktion, för ett stenskott i evaporatorn så mediat försvinner skär kompressorn efter ett tag. Idioti.
av Erik Å
#1397562
Frågan kvarstår, exakt vad är det som har degraderas så att man får otillräcklig kyla plus extremkorta arbetscykler? Det var bevisligen inte så för några år sen.
Shimsa kopplingen hjälper inte. Inte heller att fylla på köldmedia eller byta pressostat.
Jag misstänker att Kyla & Fordonsinstallationer i Linköping är på rätt spår, de är den enda verkstan jag pratat med (av 6 st totalt) som föreslår byte av expansionsventil och torkfilter.
Tyvärr vill de ha en hel hög med tusenlappar för detta :oops:
Så frågan är om det inte är lika bra att köra vidare med kortsluten pressostat (och leva med risken för ett kompressorhaveri) och ha fullt fungerande kyla.
Nu är säsongen ändå snart slut, får forska vidare nästa sommar..
Användarvisningsbild
av frasse4
#1397570
Ja det är väl rimligt att tro att det satt igen systemet, det kan ju vara expansions ventilen, tork filtret, eller kanske mindre troligt, något rör. Kör du med kortsluten pressostat funkar det kanske ett tag till, men till sist sätter det nog igen så att du inte får flöde alls
av Erik Å
#1397575
frasse4 skrev: fre 21 aug 2020, 21:28 ..men till sist sätter det nog igen så att du inte får flöde alls Bild
Äsch, jag som trodde att jag skulle kunna nöta bort igensättningen enligt "droppen urholkar stenen"-principen :-D
av Baxtex
#1445609
Nu är det dags igen hehe! Förra året flög ju mina bitar av. Tänkte testa med buntband nu istället! Blev aldrig att jag prövade det förra året då det blev kallt.
av Baxtex
#1453514
Trots att kopplingen går så får jag ingen kyla. Petade på ac ventilen och det flög ut gas ca 1m upp så det verkar vara lite tryck i systemet iaf.

AC funkar i ca 10 min sen blåser det enbart varm och fuktig luft som immar igen rutorna. Hopplöst. :P
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]