Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Baxtex
#1396640
Jag har en S70 -99 med drygt 30 000 mil på mätaren. AC:n har funkat fint i dom tre år jag haft den (kört ca 10 000 mil) förutom nu när vi var på semester. Efter ca 50 mil så började luften bli varm och fuktig. Stängde av och på AC:n och den höll sig kall tills vi kom hem igen (20 mil till). Nu när man kört lite kortare sträckor 1-10 mil så är den helt hopplös. Oftast när bilen har stått och motorn varit kall så fungerar AC:n i 10-15 min, sen blir den varm igen. Sen om jag stänger av bilen, handlar på Ica och kör igen så fungerar den hur fint som helst tills man stänger av bilen igen. Så den växlar hela tiden från kallt till varmt när man startar/stänger bilen.

Har tyvärr ingen felkodsläsare och hemmagjord diod läsare fungerar inte. Tror jag har precis fel årsmodell för att det ska fungera. Har en ELM Bluetooth adapter också men ingen App kan ansluta till ECC. Dock ska nämnas att AC lamporna på AC kontrollpanelen ibland blinkat orange när man startat bilen, vilket jag antar betyder att något är fel.

Skulle det hjälpa att fylla på gas eller är det något annat?

Helt annan fråga, hissade upp bilen häromdagen och lagagde lite hål på avgasröret. Då ser jag att det är en slags svart massa, påminner om fogmassa eller liknande som liksom droppat från området där AC:n sitter. Det droppar inte mycket eller så, massan hade liksom format sig till en droppe typ. Har ingen aning om vad detta är eller om det är relaterat till AC:n ens.
av MickeM
#1396650
Du har sannolikt inga felkoder.
Du beakriver symptomet av för stor spel i magnetkopplingen.
Skolexempel nästan.

Man får antingen ta isär magnetkopplingen och ta bort shims, eller shimsa från utsidan med bundband eller plåtbleck.

Googla "ac clutch shim" så finner du instruktioner. Youtubefilmer, bla.

Eller lite enklare, men väl fungerande lösning är bundband eller plåtbleck.
Ibland släpper inte kopplingsplattan heller.
Som min nuvarande V70N som jag sattte plåtbleck på för kanske 3år sedan vid 30k mil. Gått 38k mil nu.
Fungerar

Jag har shimsat med bundband på en också av samma anledning. Den gick då i 5 år till innan den skrotades med levande ac. Okänt antal mil.
av Baxtex
#1396661
MickeM skrev:Du har sannolikt inga felkoder.
Du beakriver symptomet av för stor spel i magnetkopplingen.
Skolexempel nästan.

Man får antingen ta isär magnetkopplingen och ta bort shims, eller shimsa från utsidan med bundband eller plåtbleck.

Googla "ac clutch shim" så finner du instruktioner. Youtubefilmer, bla.

Eller lite enklare, men väl fungerande lösning är bundband eller plåtbleck.
Ibland släpper inte kopplingsplattan heller.
Som min nuvarande V70N som jag sattte plåtbleck på för kanske 3år sedan vid 30k mil. Gått 38k mil nu.
Fungerar

Jag har shimsat med bundband på en också av samma anledning. Den gick då i 5 år till innan den skrotades med levande ac. Okänt antal mil.
Gigantiskt tack! Detta ser ju ut att vara exakt mitt problem! Precis som du säger så verkar det något omständigt att isär kopplingen och borsta upp plattorna:


Har kollat lite på zip tie fixen som du skrev om. Så har jag förstått detta rätt:

AC kopplingen ska ha ett mellanrum på:
0.3 mm - 0.5mm

Så om jag mäter det så borde det vara större än 0,5mm för att jag har dessa problemen.

Lösningen är då att peta in något så att detta mellanrummet hamnar inom specifikationen igen. Ungefär likt bilder som finns här:

https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... 3&start=50

https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... 3&start=20
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1396692
Problemen brukar börja visa sig när spelet kommer uppåt 1mm. Ingen exakt vetenskap såklart.
Satsa på att hamna på runt 0.5mm, men absolut inte mindre än 0.2mm.

Jag kör buntband på min, var nog jävligt att få dit det faktiskt. Det funkar, men är ju knappast en "snygg" eller "seriös" åtgärd av problemet, men en fungerande åtgärd likväl. AC-kompressorn sitter ju så himla dumt till, mitt framför balken, på 85x70, så utrymmet är näst intill obenftligt.
av MickeM
#1396706
Det slog mig att jag faktiskt har en bild på hur jag gjorde på min V70N.
Yttre plattan släppte inte, trots att jag dragit i de tre M5 skruvarna så mycket jag tordes.
Därför blev det så här istället.

Jag vet inte om det ens kan kallas oseriöst, för resultatet blir det samma som att ta bort shims. Mindre spel.

Jag hade ca 1.2mm vid ca 30.000mil. AC dog i en bilkö första gången. Fungerar prima än.

Eftersom ACkopplingen slår av och på ideligen (per design), så slits kopplingen ner med gångtimmarna.
DSC_0996-1920x1080.JPG
DSC_0996-1920x1080.JPG (111.82 KiB) Visad 2672 gånger
av Erik Å
#1396790
Eftersom Volvo-verkstan plus Autoexperten var väldigt påstridiga om att mina AC-problem (kompressorn slår av och på varannan sekund pga att tryckvakten på lågtryckssidan bryter) berodde på att kopplingen behövde shimsas så gjorde jag det! Innan dess har jag åkt några år med fulfixning á la ståltråd och det har fungerat perfekt...
Kopplingen satt som f_n, jag tillverkade ett verktyg liknande det i filmen ovan. Vill inte bottendra M5-skruvarna, då lägger man mängder med axiallast på lager och packbox. Så jag skruvade ut mittbulten ett par varv och tryckte på den med min hemmagjorda avdragare. Drog så det knakade och avdragaren krökte sig (gjord av 5mm stålplåt) Men inte lossade kopplingen :bored:
Värmde med varmluftspistol tills det började osa bränt. Och hördes det inte ett litet klick? Jovars, faktiskt så rörde sig kopplingen en liten aning. Så där höll jag på i x timmar, fick loss kopplingen till slut och kunde dumpa alla shimsen. Passade på att smörja packboxen från utsidan (den blir åtkomlig bara då man tagit bort kopplingsplattan), kompressorn gick jättetrögt men efter smörjning så började den gå betydligt lättare. Kanske behöver en ny kompressor, vi får se till våren.
Hjälpte operationen mot 2-sekunders on/off då? Nope! Problemet finns kvar. :-( Har bytt tryckvakt (pressostat), ingen skillnad. Men om jag kortsluter pressostaten så går kompressorn kontinuerligt och kupen blir iskall. Så nu åker jag med kortsluten pressostat och funderar på vad som kan hända. Enligt teorierna här så är pressostaten till för att stänga av kompressorn om man får en läcka och förlorar all kylmedia inklusive olja. Och nu är systemet fyllt som det ska så det borde inte vara någon överhängande risk vad jag kan förstå.
Sen kvarstår mysteriet, varför bryter pressostaten trots att systemet är fyllt med rätt mängd R134A? Det blir alltså för lågt tryck på kompressorns sugsida. Enda förklaringen jag kan komma på är att expansionsventilen är delvis igenssatt. Men det trodde inte Volvo-teknikern eller någon av de andra AC-verkstäderna jag har pratat med.
Ny expansionsventil kostar bara några tior men den är extremt svårtåtkomlig förutom att systemet måste tömmas. Det får vänta till våren, sommarvärmen lär väl vara slut om några dagar.. Hoppas på att det går att "nöta bort" eventuell igensättning nu när jag tvångsstyr kompressorn till att gå, men sån tur lär jag väl inte ha :-)
Bil: V70 mk 1 -00, knappt inkörd 52k mil..
av LOB
#1396822
Bäst åtkomst att shimsa magnetkopplingen med buntband har du från hjulhuset. Vik bara bort innerskärmen i plast. Trångt, men mindre trångt än ovanifrån.
av Erik Å
#1396903
LOB skrev: mån 17 aug 2020, 08:55 Bäst åtkomst att shimsa magnetkopplingen med buntband har du från hjulhuset. ..
På V70 mk 1 är det faktiskt lättare om man tar bort plastkåpan under kylaren och jobbar underifrån..
Därmed inte sagt att det är lätt :-D Det sitter en nedrans balk i vägen precis intill remskivan på kompressorn!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1396956
Håller med Erik, underifrån är typ det enda vettiga. Kompressorn sitter för långt "fram" för att man ska få bra åtkomst via hjulhuset. Ovanifrån kan man glömma totalt om man inte har händer i storlek bäbis :bored:
Och som sagt... Den sitter preciiiis vid en stor j-a balk. Helt klart utan tvivel det trångaste stället i hela motorrummet.
av Baxtex
#1396971
Erik Å skrev:
LOB skrev: mån 17 aug 2020, 08:55 Bäst åtkomst att shimsa magnetkopplingen med buntband har du från hjulhuset. ..
På V70 mk 1 är det faktiskt lättare om man tar bort plastkåpan under kylaren och jobbar underifrån..
Därmed inte sagt att det är lätt :-D Det sitter en nedrans balk i vägen precis intill remskivan på kompressorn!
Japp. Jag tog bort hjulet först och vek undan plasten men det var ju omöjligt att komma åt utan att ta bort halv hjulhuset också och jag inga sådana där plast nitar. Så jag tog bort stänk kåpan eller vad man kallar det under kylaren och kom till.
LOB skrev:Bäst åtkomst att shimsa magnetkopplingen med buntband har du från hjulhuset. Vik bara bort innerskärmen i plast. Trångt, men mindre trångt än ovanifrån.
MickeM skrev:Det slog mig att jag faktiskt har en bild på hur jag gjorde på min V70N.
Yttre plattan släppte inte, trots att jag dragit i de tre M5 skruvarna så mycket jag tordes.
Därför blev det så här istället.

Jag vet inte om det ens kan kallas oseriöst, för resultatet blir det samma som att ta bort shims. Mindre spel.

Jag hade ca 1.2mm vid ca 30.000mil. AC dog i en bilkö första gången. Fungerar prima än.

Eftersom ACkopplingen slår av och på ideligen (per design), så slits kopplingen ner med gångtimmarna.
DSC_0996-1920x1080.JPG
LOB skrev:Bäst åtkomst att shimsa magnetkopplingen med buntband har du från hjulhuset. Vik bara bort innerskärmen i plast. Trångt, men mindre trångt än ovanifrån.

Hade ett mellanrum på koppling runt drygt 0.7mm. Så jag hade en väldigt tunn kopplar plåt som jag klippte till lite bitar av och stoppade in 3 stycken så att det blev jämt runt omkring. Dubbelkollade flera gånger och mellanrumet ligger nu på 0.4mm runt hela. Tyvärr så hjälpte det inte, AC:n slår fortfarande på och av lite när den vill. Halvt olidligt att köra nu när det är varmt. :-D

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]