Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1394973
Hej,

Fick haveri på kopplingspedalen på min V70 -99 efter 21 år och ca 44.000 mil. Skulle koppla ur och lägga i ettans växel vid en utfart på en parkering och det bara small till i pedalen och den fastnade i botten. Hoppade ur bilen och skulle dra upp pedalen med handen och den var helt lealös. Kängruhoppade igång bilen på backen och backade till en bättre plats för felsökning. Visade sig att leden som sammanbinder kopplingspedalen och armen på huvudcylindern hade brustit i svetsen (endast svetsad på ena sidan). Nu hade jag en sån himla tur att detta hände när jag var på väg ut från Biltemas parkering (kunde det hänt på ett bättre ställe? :-D ) så det var bara att pipa tillbaka in i butiken och köpa lite buntband och temporärt gifta ihop delarna så att man kunde fortsätta resan.

Se nedan bilder på vad som havererade och hur jag löste det.
IMAG2514.jpg
IMAG2514.jpg (124.04 KiB) Visad 801 gånger
IMAG2513.jpg
IMAG2513.jpg (93.27 KiB) Visad 801 gånger
IMAG2512.jpg
IMAG2512.jpg (115.95 KiB) Visad 801 gånger
Brott i svetsen på vänstersidan på pedalen.

IMAG2522.jpg
IMAG2522.jpg (104.65 KiB) Visad 801 gånger
Borrade upp ett hål på pedalens vänstersida och tryckte in leden i pedalens högersida och svetsade fast den från vänster.

IMAG2520.jpg
IMAG2520.jpg (97.56 KiB) Visad 801 gånger
Gjorde även en förbättring mot original då jag satte tre punktsvetsar på högersidan också. Nu borde det hålla i en evighet ;-)

Såg en tråd om samma haveri på ett utländskt volvoforum och enl någon där så tog volvo fram en uppdaterad revision på pedalen där det var någon extra svets gjord för att undvika detta haveri. Oklart när/om det gick in i produktion eller om det bara var som reservdel det fanns.

Kan vara bra att ha några buntband i bilen samt en Torx T25 för att lossa panelen ovanför pedalerna :)

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]