Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1395130
S70 fanns väl som R modell med kanske fjädrar från den kan passa?. Väghållning och komfort tycker jag är rätt svårt o få till samtidigt.
Men de är bra vad jag tycker. Skit fin bil du har iaf det är inte utan att man blir lite avis.
#1395134
Champagnekuben skrev: tor 06 aug 2020, 16:47 Ingen bälg på dämparna bak, så det bör vara standardvarianten som sitter på.

20200806_164433.jpg
Japp ser så ut, men då blir det förutom billigare, även enklare för dig byta dämpare.
Detta då standarddämpare ska kunna bytas uppåt, igenom chassit ihop med det övre fästet, eftersom de är tunnare än Nivomatdämpare.

Ta kontakt med en verkstad som dagligen sysslar med fjädring & dämpare, de kan nog bäst vägleda dig till vad du behöver.
För såvitt jag vet finns det för konsument liksom inga jämförtal/hårdhet att se vilket fabrikat)modell som är fast/komfort, såvida det inte står "sport-".

Jag snålade och satte in PPSweden, tänkte jag fick motsvarande standard, men min servicetekniker på Volvo frågade varför jag monterat sportfjädring, jag håller dock inte med honom att det är så illa.
Senast redigerad av 1 Svanis, redigerad totalt 0 gånger.
#1395138
Absolut är det svårt, om inte rent utav omöjligt, att fixa både väghållning och komfort. Antingen väljer man komfort och offrar väghållningen, eller så väljer man bästa väghållning och offrar komfort, eller så letar man på något mellanting, dvs lite forlorad komfort och lite bättre väghållning.
Nu har ju dock 85x70 relativt bra väghållning orginal, det är ju inte som att ratta en båt som äldre volvomodeller direkt :p Det finns andra sätt att förbättra väghållning på 85x70 än att ge sig på just dämparna.

Men om TS dämpare(som f.ö. är vanliga dämpare, inte nivåmatic) är 21 år gamla törs jag nästan lova att nya dämpare i standardutförande(t ex bilstein B4) kommer göra gott åt både väghållning och komfort. Kan vara en idé att köpa nya fjädrar också, för även dom åldras och tappar spänst/"säckar ihop" med tiden.
Och givetvis byte av fjädersäten och topplagringar ;-)
#1395143
Champagnekuben skrev: ons 05 aug 2020, 17:08 ..... Jag skulle dock vilja byta ut dem i samtliga fyra hörn till något som är i princip original, men gärna bättre. Målet med bilen har alltid varit att hålla den original till bästa förmåga, men om det finns andra dämpare och fjädrar som ger både bättre komfort och väghållning så vill jag uppgradera till detta, med fokus på komfort......
Då du efterlyser "fokus på komfort", är inte kortare fjädrar något att sikta på, väghållning & komfort är nog Nivomaternas fördel, då de strävar efter att hålla bakvagnen i rätt höjd oavsett antal personer i bilen.
(Om du skulle uppgradera till Nivomatdämpare, då behöver även de övre dämparfästena bytas iom grövre dimension.)

// Edit1:
Komfort handlar en hel del om däckval, så om du på dina 16tum idag kör original 205/50, finns förbättringspotential om du går upp till 205/55 och samtidigt väljer däckmodell med omsorg.
Väghållningen kommer oavsett förbättras när du byter ut en 25 000mil fjädring, oavsett vilken typ du än väljer.
En del byter även ut krängningshämmarna till grövre dimension eller fastare bussningar, men din främre hämmare har vulkade bussningar så blir extrajobb att få bort de gamla //

// Edit2:
Bytte ut bilderna ur detaljsyfte, slippa zooma//

Min 97:a med original-Nivomatfjädring(23år) och 205/55-16 (före avfärd)
_20200807_224315.JPG
_20200807_224315.JPG (35.32 KiB) Visad 151 gånger
(Efter körning)
_20200807_224240.JPG
_20200807_224240.JPG (30.97 KiB) Visad 151 gånger
Min 99:a med standardfjädring och 205/50-17
_20200807_224711.JPG
_20200807_224711.JPG (33.9 KiB) Visad 151 gånger

Bidrar med mitt bidrag till denna never ending st[…]

Men med tanke på förra svaret. Kanske b[…]

https://accessories.volvocars.com/sv-se/V90(17-)/[…]

En ren förmögenhet 300 sek år 199[…]