Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tojotojo
#1394910
Idag har jag varit på bilskroten och lånat den spaken som man använder för att aktiverar farthållaren. Jag bytte denna med det är fortfarande samma fel helt omöjligt att aktivera farthållaren.
Jag testade med att klicka på + och på - och även på resume när jag kört en 70km/h med inget händer.
Vad är lättast att testa nu?

//Tony
av tojotojo
#1394942
Nu har jag tagit kort på de två kontakter som sitter på bromspedalen resp kopplingspedalen. Bilden IMG_0226.jpg är bilden för bromspedalen. Används dessa för farthållaren?
Kan det stämma att eftersom min bil är gammal 1998 kanske den inte ger felkoden när någon av dessa kontakter är felaktiga.

//Tony
Bilagor
IMG_0226[1].JPG
IMG_0226[1].JPG (290.57 KiB) Visad 379 gånger
IMG_0231[1].JPG
IMG_0231[1].JPG (248.02 KiB) Visad 379 gånger
av Erik Å
#1394956
De där ska väl tala om att farthållaren ska stängas av pga att man trampat på koppling eller broms..
Gissar att det bara är strömbrytare, om du tar loss kontakten och mäter resistans mellan stiften med en multimeter så borde du se att kontakten öppnar (eller möjligen sluter) när man trycker ner pedalen en aning.
av tojotojo
#1394962
Jag kan trycka in stiften för både givaren för bromsen och kopplingen. Bromsljuset fungerar då jag bromsar. Kan det vara givaren för bromsen trots att bromslyset fungerar när jag bromsar.
Finns det 2 stift för givaren för bromsen och 2 stift för givaren för kopplingen?

//Tony


//Tony
av Erik Å
#1394964
tojotojo skrev: ons 05 aug 2020, 20:12 Finns det 2 stift för givaren för bromsen och 2 stift för givaren för kopplingen?
Det ser ju ut att vara två helt separata givare med var sitt kontaktdon på bromspedalen.. En skulle kunna vara till bromsljuset och den andra till farthållaren? Jag gissar bara :-)
Det kanske går att hitta elschema för just din årsmodell på nätet
Min V70 -00 har helt andra givare..
av tojotojo
#1394995
Jag kan trycka in stiften för både givaren för bromsen och kopplingen. Bromsljuset fungerar då jag bromsar. Kan det vara givaren för bromsen trots att bromslyset fungerar när jag bromsar.
Finns det 2 stift för givaren för bromsen och 2 stift för givaren för kopplingen?
Någon som förstår sig på detta kopplingsschema. Som jag nämnde tidigare fungerar bromsljuset när jag bromsar.
Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare med mitt testande?

//Tony


//Tony
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1394998
Om det inte blir någon ström som tar sig fram genom kontakterna för farthållaren nere vid pedalerna startar den inte. Dom kontakterna bryter strömen när man trampar på pedalerna.
Ta ur kontakten och kolla om lägesgivarna släpper igenom ström när piggen är ute med ett 9v batteri och en lampa.
Sätt sladdändorna på varsett stift i lägesgivarens kontakt. Inte i bilens kontakt.

--------------■-------------♧---------------

■ = 9v batteri
♧ = 12v lampa
--------- = sladd

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


Senast redigerad av 1 GLIZ, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1394999
GLIZ skrev:Om det inte blir någon ström som tar sig fram genom kontakterna för farthållaren nere vid pedalerna startar den inte. Dom kontakterna bryter strömen när man trampar på pedalerna.
Ta ur kontakten och kolla om lägesgivarna släpper igenom ström när piggen är ute med ett 9v batteri och en lampa.
Sätt sladdägorna på varsett stift i lägesgivarens kontakt. Inte i bilens kontakt.

--------------■-------------♧---------------

■ = 9v batteri
♧ = 12v lampa
--------- = sladd

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Tippar på att det är kopplinskontakten som är trasig.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]