Sida 1 av 3
855 glt frågor
Postat: tor 22 mar 2007, 17:44
av general
Hej
Några frågor om 855 glt -97 utagen -0996
1. Har alla -97or 2 lamdasonder(främre och bakre)?min har!
polarn säger att han bara har den främre,hur är det?
2. Har den bakre bara till uppgift att kontrollera den främre?
3. Lamda lampan på min ska bara gå att släcka med diagnos verktyg
enligt volvo,men jag kan släcka den med batteriet(tar av +polen).Tänds
igen efter cirka en vecka.Konstigt säger volvo!
4.Jag ska heller inte kunna släcka servicelampan själv utan det kan bara volvo,är det så?
Mvh Jonas
Postat: fre 30 mar 2007, 01:05
av Kurdass
har exakt samma problem, LAMBDA lampan lyser, värdena är jätte finna. men om jag drar + polen så lyser den inte på nån vecka... någon som kan hjälpa mig och general här?
Undrar samma sak med service lampan...
MvH Kurdass
Postat: fre 30 mar 2007, 11:05
av Sparkz
Det finns en klistrad tråd om servicelampan, citerar mig själv från den:
På 96-98 måste man ha instrument för att släcka lampan.
Volvo har λ som symbol för avgasrening, det satt tom i grillen på de första 240/740 med kat. Och på lampan för motorelektronik i instrumentet, så den blir ofta kallad "lambdalampa". Därför är det en vanlig missuppfattning att man ska springa och köpa en lambdasond så fort den tänder sig.
Lampan betyder att styrenheten har satt en felkod, och det finns ett hundratal olika koder på motorstyrenheten på en 850/X70. Så det är lika rätt att kalla den för "tempgivarlampa" eller "sprucken vakuumslang-lampa"
Så åk till en verkstad och kolla felkoder, och töm inte minnet på styrenheten genom att koppla bort batteriet innan. Det är samma sak som att knyta en halsduk över ögonen på mekanikern.
Postat: fre 30 mar 2007, 19:28
av general
Hej i mitt fall så är det den bakre lamdasonden som krånglar!
Systemet/styrenheten känner inte av den tydligen.
Det var därför jag undrade om den bara har till uppgift
att känna om den främre funkar som den ska.Eller
varför har man 2 ??.
Mvh General
Re:
Postat: fre 18 jan 2008, 21:53
av R-pimpad 855 GLT -97
Sparkz skrev:Det finns en klistrad tråd om servicelampan, citerar mig själv från den:
På 96-98 måste man ha instrument för att släcka lampan.
Volvo har λ som symbol för avgasrening, det satt tom i grillen på de första 240/740 med kat. Och på lampan för motorelektronik i instrumentet, så den blir ofta kallad "lambdalampa". Därför är det en vanlig missuppfattning att man ska springa och köpa en lambdasond så fort den tänder sig.
Lampan betyder att styrenheten har satt en felkod, och det finns ett hundratal olika koder på motorstyrenheten på en 850/X70. Så det är lika rätt att kalla den för "tempgivarlampa" eller "sprucken vakuumslang-lampa"
Så åk till en verkstad och kolla felkoder, och töm inte minnet på styrenheten genom att koppla bort batteriet innan. Det är samma sak som att knyta en halsduk över ögonen på mekanikern.
okej o hej!
Tar tag i en gammal grej här då....
bil; 855glt -97 b5254s 170hk
Har inte kollat koder (det kommer) på min än, men λ-lampan tänds ca var 30:e mil. Har studerat en himla massa inlägg o trådar på och omkring ämnet i vårt fina forum... :shock:
Verkar som andra probs som jag läst om här (ex. vaccumslang...mm kommer tebax med detta senare) men det är inte det jag vill fråga...
Jag nollar lampan genom att lyfta polen på batteriet var gång den tänds. När jag köpte bilen (...som är mycket välskött m servicebok kompl.) sade ägarn att han inte fått någon felkod på volvo och att han brukade nolla den på det viset själv. Jag ska fixa problemet senare, med hjälp på volvo, men har ett par frågor i rent utbildningssyfte tills dess;
1. Blir allt raderat (alltså börjar den om helt utan nåra värden varje gång) i styrboxen när jag bryter strömmen?
2½. När lampan tänds, betyder det att boxen "länkar hem" eller gäller det bara vid visst typ av fel? eller vad krävs för att den ska "länka hem"?
Re: 855 glt frågor
Postat: fre 18 jan 2008, 23:26
av Mackansglt
Har också precis samma problem. Släcker motorelektroniklampan genom att lyfta den ena batteripolen. Den tänds igen efter ca. 5 dagar. I mitt fall är det något strul med luftpumpen.
Får felkod på att någonting med pumpen eller dess system inte fungerar när jag läser felkoder med min OBD II läsare.
Luftpumpen används ju bara vid start av kall motor och stängs av efter ca. 30 sek men min lampa tänds under körning redan när motorn är riktigt varm, aldrig vid start.
Har kollat igenom alla slangar och dom verkar ok, har rivit av kontakterna från relät och kollat, kontakterna såg också nya ut.
Kan man tvångsköra pumpen direkt från batteriet med två kablar för att se om den snurrar?
Vad är det som är plus på pumpen eller spelar det ingen roll?
Har nämligen lite svårt att höra om pumpen går igång men det är deffenitivt något som stängs av efter ca. 30 sek. Kan det vara att pumpen inte går igång men att relät ändå slår av efter ca. 30 sek?
Fattar bara inte varför lampan tänds efter ca 5 dagar.
Detta verkar vara ett standard fel på 850 att lampan tänds av en eller annan anledning.
Var och varannan tråd handlar ju om detta men det verkar väldigt svårt att få någon riktig anledning till detta.
Re: 855 glt frågor
Postat: mån 21 jan 2008, 23:29
av ante240
Undrar också om man kan tvångsköra luftpumpen, tror att min har lagt av?
Re: 855 glt frågor
Postat: tis 22 jan 2008, 06:55
av Sparkz
Koppla ur den smala kabeln på relät och jorda stiftet den satt på. Funkar det då är relä och pump riktiga.
Re: 855 glt frågor
Postat: tis 22 jan 2008, 09:56
av Mackansglt
Tack Sparkz,
Äntligen ett bra tips. Skall testa detta omgående.
Bara koppla som du säger och sedan starta motorn och se om det fungerar eller ej.
Ingenting annat som kan bli förstört om man gör så?
Re: 855 glt frågor
Postat: tis 22 jan 2008, 22:22
av ante240
Sparkz skrev:Koppla ur den smala kabeln på relät och jorda stiftet den satt på. Funkar det då är relä och pump riktiga.
Jag gjorde som du beskrev, men det klickade bara om reläet. är då pumpen trasig? har haft lamdalampa lysandes men nollade den med att ta bort minuspolen på batteriet,