- ons 29 jul 2020, 11:53
#1393368
Hej kära Volvo-vänner!
Det kommer bli ganska mycket text men jag hoppas ni orkar läsa och försöka hjälpa mig ändå. Oerhört tacksam för all input och hjälp jag kan få från er erfarna. Jag har ingen erfarenhet från mekande mer än att jag gillar att hjälpa till att lösa problem.
Jag har nyligen ärvt min fars gamla Volvo V70 2.5T -99 som han haft sedan den var ny. Han har haft ofantliga problem med denna under de senaste åren och ingen verkstad verkar kunna få ordning på problemen. Den har varit inne på Skobes i Katrineholm, ™-Racing i Katrineholm samt vissa privata bilmekar. Nu har det gått till den grad att verkstäderna inte längre vill göra mer, då reparationerna och felsökningarna kostar mer än vad bilen är värd. Jag är dock envis av mig och skulle vilja få igång denna vackra skapelse som jag en gång övningskörde för 17 år sedan och få den att gå bra.
Nu till problemet: Det började sakteligen med hackig/ryckig gång samt ABS-lampa/Antispinn som lyste. Den blev inlämnad på TM-Racing i Katrineholm där det konstaterades av dem att ABS-sensorerna var dåliga. De bytte då alla 4 (!) givarna och bilen gick fortfarande inte bättre. De gjorde då efter det en felsökning och fick fram att Gasspjället var dåligt. Det blev till slut även så att de sa att ytterligare 2 främre ABS-givarna var dåliga och de byttes IGEN!? När jag ifrågasatte detta så förstod min far heller inte varför detta hade utförts utan hade gladeligen betalat 3000 kr för att försöka få bukt med problemet. Efter ytterligare återbesök ville de inte göra mer då kostnaden skulle bli för mycket motsvarande bilens värde.
Jag fick då ta över bilen och började med att leta delar. Fick tag i ett gasspjäll och hjälp av en lokal mekaniker att byta detta. Bilen går bättre, men fortfarande inte helt 100. Detta beror troligtvis på att en omladdning behöver göras för att para den med min bil. Fine! Den kostnaden kommer jag att stå för, och Volvo i Hallsberg har erbjudit mig att göra detta för 1000 kr. Helt okej tycker jag.
Problemen slutade dock inte där. ABS-systemet indikerar fortfarande fel, och vi gick då på nästa steg att byta ABS-styrenheten. Sagt och gjort. Bilen indikerar dock fortfarande något fel. Enligt mekanikern jag använder så uppfattar systemet att alla 4 hjulen spinner samtidigt och utlöser ett fel. Vi har försökt utesluta det mesta, och det som gjorts är följande:
Jag har dessvärre inte fått några felkoder från mekanikern, och förstår att det skulle underlätta enormt för er. Jag ska försöka få tag på detta för att komplettera inlägget.
Jag eller den bekanta har dock inte tillgång till VIDA och Rejmes i Hallsberg vill ha 2000 kr för felsökning, vilket jag inte kommer att slänga ut. Så vad är mina alternativ? Finns det någon här i närheten av Katrineholm, Norrköping, Örebro som har tillgång till VIDA?
Oerhört tacksam om någon vänlig själ kan hjälpa mig. Jag betalar gärna en slant också, bara det är ett rimligt pris då jag är arbetslös för tillfället.
Det kommer bli ganska mycket text men jag hoppas ni orkar läsa och försöka hjälpa mig ändå. Oerhört tacksam för all input och hjälp jag kan få från er erfarna. Jag har ingen erfarenhet från mekande mer än att jag gillar att hjälpa till att lösa problem.
Jag har nyligen ärvt min fars gamla Volvo V70 2.5T -99 som han haft sedan den var ny. Han har haft ofantliga problem med denna under de senaste åren och ingen verkstad verkar kunna få ordning på problemen. Den har varit inne på Skobes i Katrineholm, ™-Racing i Katrineholm samt vissa privata bilmekar. Nu har det gått till den grad att verkstäderna inte längre vill göra mer, då reparationerna och felsökningarna kostar mer än vad bilen är värd. Jag är dock envis av mig och skulle vilja få igång denna vackra skapelse som jag en gång övningskörde för 17 år sedan och få den att gå bra.
Nu till problemet: Det började sakteligen med hackig/ryckig gång samt ABS-lampa/Antispinn som lyste. Den blev inlämnad på TM-Racing i Katrineholm där det konstaterades av dem att ABS-sensorerna var dåliga. De bytte då alla 4 (!) givarna och bilen gick fortfarande inte bättre. De gjorde då efter det en felsökning och fick fram att Gasspjället var dåligt. Det blev till slut även så att de sa att ytterligare 2 främre ABS-givarna var dåliga och de byttes IGEN!? När jag ifrågasatte detta så förstod min far heller inte varför detta hade utförts utan hade gladeligen betalat 3000 kr för att försöka få bukt med problemet. Efter ytterligare återbesök ville de inte göra mer då kostnaden skulle bli för mycket motsvarande bilens värde.
Jag fick då ta över bilen och började med att leta delar. Fick tag i ett gasspjäll och hjälp av en lokal mekaniker att byta detta. Bilen går bättre, men fortfarande inte helt 100. Detta beror troligtvis på att en omladdning behöver göras för att para den med min bil. Fine! Den kostnaden kommer jag att stå för, och Volvo i Hallsberg har erbjudit mig att göra detta för 1000 kr. Helt okej tycker jag.
Problemen slutade dock inte där. ABS-systemet indikerar fortfarande fel, och vi gick då på nästa steg att byta ABS-styrenheten. Sagt och gjort. Bilen indikerar dock fortfarande något fel. Enligt mekanikern jag använder så uppfattar systemet att alla 4 hjulen spinner samtidigt och utlöser ett fel. Vi har försökt utesluta det mesta, och det som gjorts är följande:
- Byte av Gasspjäll
- Byte av ABS-Styrenhet (dock ej pump)
- Mätt resistans i kablar till ABS-Styrenheten (vilket ser bra ut)
- Kontrollerat alla ABS-kransar och de ser bra ut
- Bytt alla ABS-givare på bilen
Jag har dessvärre inte fått några felkoder från mekanikern, och förstår att det skulle underlätta enormt för er. Jag ska försöka få tag på detta för att komplettera inlägget.
Jag eller den bekanta har dock inte tillgång till VIDA och Rejmes i Hallsberg vill ha 2000 kr för felsökning, vilket jag inte kommer att slänga ut. Så vad är mina alternativ? Finns det någon här i närheten av Katrineholm, Norrköping, Örebro som har tillgång till VIDA?
Oerhört tacksam om någon vänlig själ kan hjälpa mig. Jag betalar gärna en slant också, bara det är ett rimligt pris då jag är arbetslös för tillfället.