Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1394800
gubbstrutt skrev: tis 04 aug 2020, 21:43 Håller tummarna. Att det är experter har ofta ingen betydelse om de inte bryr sig.
Det här med avståndet kan vara nått enl det jag läst.
Sen om det är så att de satt dit fel grejor ja då borde det ju inte funka.
Tackar! Nej det är förvisso sant. Det verkar vara extremt noggrant med dessa avstånd och inställningar. Jag återkommer när vi bytt de bakre givarna och ordnat resten för att bekräfta eller dementera lösningen. Hoppas du också får ditt ordnat.

Mvh Viktor
#1394882
Absolut är avståndet och vinkeln noga. Det räcker med en rostflaga för att sätta hela systemet ur spel. Tar man bort givarna ska man ALLTID göra rent i och runt omkring hålet, även om det SER ok ut.

Ang. bakgivarna så blir jag dock lite fundersam......... För mig veterligen finns det endast en typ av givare till 85x70, och det är induktiva givare - dvs i stort sett en spole som genererar en AC-frekvens med hjälp av magnetfältet som uppstår när kuggkransen snurrar förbi.
Men jag har haft fel förr, så vi får väl hoppas att jag har fel nu :-D
#1394975
Lucif3r skrev: ons 05 aug 2020, 13:10 Absolut är avståndet och vinkeln noga. Det räcker med en rostflaga för att sätta hela systemet ur spel. Tar man bort givarna ska man ALLTID göra rent i och runt omkring hålet, även om det SER ok ut.

Ang. bakgivarna så blir jag dock lite fundersam......... För mig veterligen finns det endast en typ av givare till 85x70, och det är induktiva givare - dvs i stort sett en spole som genererar en AC-frekvens med hjälp av magnetfältet som uppstår när kuggkransen snurrar förbi.
Men jag har haft fel förr, så vi får väl hoppas att jag har fel nu :-D
Intressant. Det återstår att se om du eller min mekare har rätt. Jag hoppas tyvärr att du har fel. :-D
#1394989
Jag förutsätter att man gjort rent kontakten till abs styrenheten för dom kan ibland ärga och ge dålig kontakt. Och att ni har samma storlek på alla 4 däcken spelar också roll för antispinn å abs. Varför byttes gasspjället? Det kan ju lika väl vara gaspedalen som var felet.
#1395266
Corner skrev: ons 05 aug 2020, 21:59 Jag förutsätter att man gjort rent kontakten till abs styrenheten för dom kan ibland ärga och ge dålig kontakt. Och att ni har samma storlek på alla 4 däcken spelar också roll för antispinn å abs. Varför byttes gasspjället? Det kan ju lika väl vara gaspedalen som var felet.

Tack för input. Jag förutsätter också att detta är gjort. Gasspjället byttes dels för att bilen gick dåligt och för att det visade problem vid felsökning både hos TM-Racing och hemma hos mekaren via VIDA.
#1395330
Det förutsätts en hel del
Mitt tips är att börja från början, själv.

I med vida (eller nåt annat som kan leverera hjulhastigheter live och individuellt).
Det borde direkt peka mot ett eller flera hjul.
Jag har reparerat en v70 xc -01 som höll på att driva mej till vansinne för några år sedan.
Kransarna fram hade slipat hål i givarna=nya givare och kransar.
Fick ändå pumpande abs-motor i svängarna, och lägre hastighet VF.
Visade sig (efter att ha övat på alla svordomar jag kunde) att det var oxid och/eller överslag nära kontakten till abs-motorn.
Oxidlösare, bromsrengöring, elektronikrengöring i kontakten löste det för mej iaf.
#1395480
TommyP86 skrev: fre 07 aug 2020, 15:46 Det förutsätts en hel del Bild
Mitt tips är att börja från början, själv.

I med vida (eller nåt annat som kan leverera hjulhastigheter live och individuellt).
Det borde direkt peka mot ett eller flera hjul.
Jag har reparerat en v70 xc -01 som höll på att driva mej till vansinne för några år sedan.
Kransarna fram hade slipat hål i givarna=nya givare och kransar.
Fick ändå pumpande abs-motor i svängarna, och lägre hastighet VF.
Visade sig (efter att ha övat på alla svordomar jag kunde) att det var oxid och/eller överslag nära kontakten till abs-motorn.
Oxidlösare, bromsrengöring, elektronikrengöring i kontakten löste det för mej iaf.
Haha ja men så är det! Förstår din frustration, det är galet ibland. :-D

Jag har ju tyvärr inga verktyg eller erfarenheter från att felsöka eller laga bilar så jag står lite i skottelden med att veta vad som är gjort och inte gjort. Så det komplicerar det hela. Jag framför dock all information jag får härifrån och det är väldigt uppskattat.

Jag återkommer så snart jag vet mer om de eventuella problemen.

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]

S80 T6 AWD -08

ar en S80 awd v8 -07 med dynaudio. Kan du vara […]