Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1393368
Hej kära Volvo-vänner!

Det kommer bli ganska mycket text men jag hoppas ni orkar läsa och försöka hjälpa mig ändå. Oerhört tacksam för all input och hjälp jag kan få från er erfarna. Jag har ingen erfarenhet från mekande mer än att jag gillar att hjälpa till att lösa problem.

Jag har nyligen ärvt min fars gamla Volvo V70 2.5T -99 som han haft sedan den var ny. Han har haft ofantliga problem med denna under de senaste åren och ingen verkstad verkar kunna få ordning på problemen. Den har varit inne på Skobes i Katrineholm, ™-Racing i Katrineholm samt vissa privata bilmekar. Nu har det gått till den grad att verkstäderna inte längre vill göra mer, då reparationerna och felsökningarna kostar mer än vad bilen är värd. Jag är dock envis av mig och skulle vilja få igång denna vackra skapelse som jag en gång övningskörde för 17 år sedan och få den att gå bra.

Nu till problemet: Det började sakteligen med hackig/ryckig gång samt ABS-lampa/Antispinn som lyste. Den blev inlämnad på TM-Racing i Katrineholm där det konstaterades av dem att ABS-sensorerna var dåliga. De bytte då alla 4 (!) givarna och bilen gick fortfarande inte bättre. De gjorde då efter det en felsökning och fick fram att Gasspjället var dåligt. Det blev till slut även så att de sa att ytterligare 2 främre ABS-givarna var dåliga och de byttes IGEN!? När jag ifrågasatte detta så förstod min far heller inte varför detta hade utförts utan hade gladeligen betalat 3000 kr för att försöka få bukt med problemet. Efter ytterligare återbesök ville de inte göra mer då kostnaden skulle bli för mycket motsvarande bilens värde.

Jag fick då ta över bilen och började med att leta delar. Fick tag i ett gasspjäll och hjälp av en lokal mekaniker att byta detta. Bilen går bättre, men fortfarande inte helt 100. Detta beror troligtvis på att en omladdning behöver göras för att para den med min bil. Fine! Den kostnaden kommer jag att stå för, och Volvo i Hallsberg har erbjudit mig att göra detta för 1000 kr. Helt okej tycker jag.

Problemen slutade dock inte där. ABS-systemet indikerar fortfarande fel, och vi gick då på nästa steg att byta ABS-styrenheten. Sagt och gjort. Bilen indikerar dock fortfarande något fel. Enligt mekanikern jag använder så uppfattar systemet att alla 4 hjulen spinner samtidigt och utlöser ett fel. Vi har försökt utesluta det mesta, och det som gjorts är följande:

  • Byte av Gasspjäll
  • Byte av ABS-Styrenhet (dock ej pump)
  • Mätt resistans i kablar till ABS-Styrenheten (vilket ser bra ut)
  • Kontrollerat alla ABS-kransar och de ser bra ut
  • Bytt alla ABS-givare på bilen
Vad återstår då? Jag har läst allt ifrån att det kan vara ABS-pumpen (ska försöka be meken att mäta spänningen där), ECM som ger fel, Bromspedalsgivaren och till och med instrumenthuset. Det sistnämnda tror jag inte på då mätarhuset fungerar som det ska. Har även bett honom titta till säkringarna för ABS samt spänningen i batteriet. Vad mer kan vi göra tror ni?

Jag har dessvärre inte fått några felkoder från mekanikern, och förstår att det skulle underlätta enormt för er. Jag ska försöka få tag på detta för att komplettera inlägget.

Jag eller den bekanta har dock inte tillgång till VIDA och Rejmes i Hallsberg vill ha 2000 kr för felsökning, vilket jag inte kommer att slänga ut. Så vad är mina alternativ? Finns det någon här i närheten av Katrineholm, Norrköping, Örebro som har tillgång till VIDA?

Oerhört tacksam om någon vänlig själ kan hjälpa mig. Jag betalar gärna en slant också, bara det är ett rimligt pris då jag är arbetslös för tillfället.
#1393385
Byttes ABS GIVARNA eller tandringarna som ABS sensorerna läser av andra gången?
"Det bra ut" låter lite som "nej".

Ser kransarna bra ut HELA VARVET är då uppenbara följdfrågan?
Det räcker med en spricka för att det ska bli problem.

ABS kan OMÖJLIGT känna att alla 4 hjulen spinner. Hur i hela friden ska den veta att karrossen inte kommer någonvart när hjulens rotation är referensen?
Om bara 1hjul inte registrerar hastighet eller att skillnaden mellan hjulen är orimlig sätts dock felkod. Det kanske var så det avsågs?

Och som sagt, utan felkoder blir det gissningar.
#1393408
Tack för svaret.

Ja jag vet inte hur mekaren fick till det med förklaringen men något är fortfarande fel och han förklarade det så. Låter inte logiskt nu när du säger det. Det var ABS-givarna som byttes nyligen.

Kransarna är bytta för ca 4 år sedan, och mekaren inspekterade och kontrollerade positionen och alla kuggar på dessa för några dagar sedan, så det är inte felet.

Frågan är, kan det vara mjukvarurelaterat till spjället? Eller nollställning av felkod som är problemet?
#1393674
Jag har haft inne två bilar med samma problem. ABS lyser och ibland aktiveras pumpen. Kollade alla kransarna och dom såg bra ut. Körde då live data och såg att då och då indikerades att ett däck stod stilla. Plockade bort allt så jag hade drivknut med krans framför ansiktet. Bröt försiktigt med en mejsel och såg då en pytteliten spricka i kransen. Kolla kransar igen.
#1393678
Tack för snabbt svar. Är detta något som skulle kunna visas i VIDA, eller får man upp något mer "generellt" som endast pekar på ABS-problem?

Det verkar som min mekaniker har gett upp hoppet om bilen nu. Han är inte sugen på att fortsätta helt enkelt, och jag förstår honom. Ska vidarebefordra samma som du skrev till honom beträffande kransarna.

Frågan är nu om det ska bli skroten istället för gamla bilen, eller om jag får anlita någon som har tillgång till VIDA här. 2000 kr för felsökning på Volvo är det nog inte värt.
#1393698
Ja tyvärr är det ju en "familjemedlem" sedan ungdomen så man drar sig verkligen för det. 😊

Jaha. Det låter ju ganska intressant. Hade jag ingen koll på alls faktiskt, trots att jag hänger mycket på Aliexpress och Ebay. Är det så lätt alltså? Skulle du kunna skicka mig en länk (PM) till ebay där det är rätt produkt för mig?

Fick nu svar från mekanikern att de inte får ut några felkoder alls? Datorn visar endast orimliga och fel värden gällande ABSen. De har tydligen också tillgång till Vida och Partlink? men får som sagt ingen mer info. Gör de fel eller är det ett onödigt köp för mig då jag kommer få ut samma information?

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]