Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
#1393890
Min 2.5t 99 laddade 0.4 original enligt mätare. Tmc steg 1 gav ca 0.6 i ladd. Steg 3 som jag har nu laddar runt 1.0. Med original vevstakar vill man inte ladda för mycket.
Det är inte ovanligt att just bsr alltid hävdar att det är fel på bilen :nerd:
Användarvisningsbild
av Nexus
#1393989
Runt 1.0 ;-) . Den laddar normalt 0.8 men stämplar man fullt på hög växel och låg fart så kan den skenladda upp mot 1.0 enligt mätare.
Turboaggregat börjar vissla så det stundar nog ett byte framöver och då blir det minst ett 16t
av SubMarine
#1394063
Högt laddtryck på låga motorvarv är inga konstigheter för små turboaggregat eftersom luftmassan in i motorn ändå är relativt låg då. Värre blir det när man vill ladda mycket över hela registret.
Användarvisningsbild
av Derradukee
#1399925
Nu är jag tillbaka igen, ursäkta fruktansvärt segt svar!
Jag har nu testat följande utan framgång...

Bytt mellan 3st olika magnetventiler med samma nummer
Bytt wastegate
Bytt orginaldump
Bytt nästintill alla vakuum slangar

Testade även med 6mm dumplock och öppen dump samma problem ändå, dock så är tomgången skit just nu också men det är pga den öppna dumpen.

Vad ska jag ta mig till? Ingen som har fler tankar eller ideer?
Ska testa att byta tändstift och bränslefilter (har nytt filter liggandes)

Skulle min katalysator kunna vara så ihopsäckad att den går dåligt pga kass flöde?
Den har blivit jäkligt tyst senaste tiden trotts raka 2.5" rör hela vägen. Och folk som ligger bakom säger att det luktar skit... Skulle dock kunna vara denna satans börjes soppan alla som tankar den luktar skit lång väg. Att bilen ska ladda 0.8 är jag säker på, hört och skrivit med flertalet som har bsr steg 1 chip med samma motor.
av SubMarine
#1399939
Luktar det illa om bilen är det ju något som är knas i alla fall. Att det skulle bero på bensinen tror jag inte. Är det originalsystem/katt på främre röret? Prova att slå lite på katalysatorn och se om det skramlar i den, då är den paj. Kolla också hur tändstiften ser ut, är de kolsvarta av oförbränt bränsle har du något fel på bränsle-luftblandningen.
Användarvisningsbild
av Derradukee
#1399982
Jag vet ju inte hur illa det luktar tyvärr eller vad det luktar, men en kompis säger att det luktar riktigt jävlar illa iallafall. Och luktade så gjorde den även innan öppen dump. Dock så kom ju problemet med tomgången vid typ inbromsningar tex rondell efter dump bytet. Men det är väll inte så mysko med tanke på att lmm inte kan läsa av som den ska när luften försvinner ut ur systemet.

Ja det är tyvärr orginal främre fortfarande, haft funderingar på att skaffa 3" downpipe då många säger att den stryps nästan orginal vid dp kröken. Men nu när den inte vill ladda som den ska så drar jag mig lite för att lägga ner så mycket pengar på avgassystem. Men om det skulle kunna vara det som är boven i dramat så kan man ju alltid bygga eget sålänge bara för att testa.
Ska kolla tändstift samt slå på katalysatorn lite ikväll/imorgon. Man ska ju egentligen byta tändstift när man chippar bilen, vilket jag inte har gjort... :oops:

EDIT: Den går ganska fett om man säger så, och har i princip alltid gjort. Speciellt på vintern och när det är kallt ute, gasar man till ordentligt stillastående har det någon gång varit en liten bensin squirt på asfalten.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1400073
Det där med orginal-downpipen stämmer inte. Den är god tilltagen och räcker en skaplig bit över 1bar innan motståndet blir lite väl mycket. Även katten flödar mer än tillräckligt(om den är hel och fräsh, givetvis) för att inte ställa till några problem under 1bar. I regel brukar det vara först vid 1.1-1.2bar som downpipe/katt börjar begränsa. Och så högt vill du inte ladda med orginal bottendel ändå ;-)

Ditt problem beror på något helt annat än dimensionen på avgassystemet och katt(om den är hel och fräsh!).

Men, om bilen går fett så har du säkerligen problemet där. Den ska aldrig gå så fett, oavsett årstid eller körstil. Men, du är säker på att det är bensin den spottar ut så det inte är kondens?
Att bilen går fett kan, tyvärr, bero på hundratals olika saker. Bland det vanligaste är dock luftläckage efter förbränningen men innan främre lambdan. Det är typ den biten bilens styrsystem har noll koll på. Resten är rätt väl övervakat, men givetvis inte idiotsäkert så att säga.
Användarvisningsbild
av Derradukee
#1400156
Okej, skönt att veta det. Tycker bara jag har läst det på flertalet ställen men tack :-)
Nae så mycket hade jag absolut inte tänkt ladda iallafall, hade varit nöjd om den laddade 0.8 som den ska haha :P

Ska försöka kolla om katten är kass, känns ju väldigt mysko att bilen har blivit tystare med tiden. Eller så är det bara inbildning, men både jag och vänner tycker den lät mer förr.

Jag tror att det är bensin, faktiskt inte tänkt så mycket på det eller smakat på det. Men oavsett vad så har den gått väldigt "bra" som den ska förmodar jag.
Och att den går mer fett nu när jag satte på öppendump verkar vara rätt logiskt antar jag. Sätter jag tillbaka orginal dump etc så löser sig nog det problemet. Hört många som har problem med öppen dump, o man ska ju inte ha det när man har lmm egentligen + att orginal systemet är gjort för att vara återcirkulerande.
Ska kolla efter lite luftläckage etc, men den laddar ju fint 0.5ca och innan chip laddade den 0.35-0,4 som den ska utan problem någon gång, aldrig haft svajande ladd eller liknande.

Vad kan det bero på egentligen? Asså rent logiskt? Borde ju vara wg, trasig dump, magnetventil som spökar eller luftläckage? Kan tändstift göra att den laddar sämre?
Kan turbon vara "lite" kass? Har noll koll på hur mycket en turbo "får" glappa etc.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]