Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derradukee
#1393011
Hej! Första men förmodligen inte sista inlägget här.

Har precis varit på BSR med V70:in för steg 1 chip.
Tog väldans lång tid att löda in ett chip, trodde dom var proffs men det kan ju ifrågasättas. Enda svaren jag får från dom via deras trimgaranti mail är att jag ska komma in på en undersökning för 2450kr och då är det bara en grundundersökning... hur som helst efter att jag sprang omkring i stan utan bil och gick tillbaka för att fråga hur det gick så skulle han gå och titta. Väntade en stund och såg sedan bilen på provtur, efter att han sedan kom tillbaka påstod han att något var fel på bilen för den ville inte ladda över 0.5bar. Det var inte mycket att tjabba över så betalade och frågade vad dom trodde det va som var felet, dom påstod magnetventilen. Åkte snabbt till skroten hämtade två stycken med samma nummer, fortfarande samma problem... bytte alla slangar till magnetventilen och började misstänka wg:n då den är väldigt lätt att dra in och ut. Brukar dom bli dåliga med åren? Bilen i fråga är som sagt en 193hk 2.5T från 98 gått strax över 26 och alltid varit väl servad.
Testat att köra som en galning och den ligger hyfsat stabilt på 0.5 förutom på 5:an där vill han upp i 0.8. Som sagt misstänkte wg:n eller fel grundladd så sökte runt här på forumet och fick fram att den skulle ladda 0.125bar i grundladd (dvs utan magnetventil) släppte ca 180c på wg:n och nu laddar han 0.6bar på alla växlarna relativt stabilt.
Ska dra till skroten imorgon och hämta en wg från en T5:a då jag misstänker att membranet i wg:n är dåligt.

Har folket andra tips på vad det skulle kunna vara? Kollat det mesta känns det som. Kan en backventil eller lmm ge dessa problem? Tändstift? Och är 0.125bar grundladd? Vissa säger 0.2 och en del 0.4 men 0.4 mer exakt 0.35-0.37 ska den ju ladda med magnetventil, så att 0.4 är grundladd måste ju vara skitsnack eller är jag ute och cycklar nu? Rätta mig gärna om jag har fel.

Tackar för svar! Mvh
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1393023
En wastegate slits över tid och fjädern i den blir klenare och klenare. Det finns en lång rad saker det kan vara. Trycket läker ut från en slang som inte är ok, t.ex den mellan tryckröret och spjället där den lilla slangen går in. Något i avgassystemet stryper. Klen wastegate eller trasigt membran i avlastningeventilen. En turbo som är trött eller där klaffen till wastegaten hamnat ur läge.
Användarvisningsbild
av Derradukee
#1393026
Den gick ju jätte bra innan chip, och den går ju bra nu med men inte det laddet som den skulle uppnå dvs 0.8bar.
Ska testa wastegate från T5 imorgon iallafall, får hoppas den är bättre. Dom laddar väll 0.6 orginal. Ska kolla vidare bland slangarna, allt ser bra ut sedan jag bytte slangarna till mv för dom va rätt dåliga. Tror inte turbon är så trött, den känns i varje fall inte glapp eller liknande. Har raka rör 2.5" på nu, dock så har bilen blivit tystare och tystare med tiden och slutröret är skollhett så skulle kunna tänka mig att katalysatorn är pajj. Funderat på att skaffa 3" racekatt men blir om någon månad isåfall. Har hört att dom nästan stryps orginal pga 2.5" downpipe böjen.
Tack för svar! :-D
av SubMarine
#1393101
Som jag minns har turbon till T5 en wastegateaktuator med kraftigare fjäder än den till 2.5T. Om styrboxen är mappad för originalturbo så kan laddtryckregleringen bli icke optimal (översläng i regleringen vid tryckuppbyggnad) ifall du sätter dit en T5 wastegate utan att ändra kalibreringen.
Användarvisningsbild
av Derradukee
#1393506
Tack för svaren, hittade en likadan V70 98 2.5T på skroten med helt ny orginal dump och wg som jag köpte, när jag skulle montera det så såg jag ett litet hål i membranet på min dump. Wastegaten kändes mycket finare och var jämnseg eller hur man ska beskriva det. Bytte det och bilen laddar nu ca 0.6 och ibland upp på 0.7 på 5:an. Fick svar från Volvo angående grundladd i kpa dock var det jag fick som svar "absoluttrycket" dvs atmosfärstryck+uppmätt tryck. Vilket jag inte har någon kunskap om. Vad är egentligen grundladdet och hur mycket spelar det roll? Bilen spikar aldrig och går jätte fint men stör mig på att den inte kommer upp i 0.8bar och att den svajar en del ibland. Går upp till 0.7 nästan 0.8 och sjunker sedan till ca 0.6 och ligger där stabilt. Som att det skulle vara någon läcka men letat som en galning utan resultat... Börjar tröttna en aning.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1393513
grundladdet spelar stor roll. Utan rätt grundladd så blir bilens beräkningar helt fel, speciellt på Motronic4.4 som inte har någon MAP sensor.
Grundladdtrycket är det tryck bilen laddar utan magnetventilen inkopplad, dvs det wastegaten är inställd på. På T5or är grundtrycket 0.4bar, på LTT är det troligen mindre, men jag vet inte siffran i huvudet.
Användarvisningsbild
av Derradukee
#1393567
Misstänkte det, har försökt att hitta vad grundladdet ska vara men hör olika ifrån alla, hört 0.125bar och 0.2bar. Skrev till Volvo och fick detta som svar:

Följande laddtryck gäller för din V70 2,5T:
Grundladdtryck: 125-132 kPa (absoluttryck) vid 3000 rpm och +20°C.
Maxladdtryck: 136-150 kPa (absoluttryck) vid 5100 rpm och +20°C.
Absoluttryck = atmosfärstryck + uppmätt tryck.

Men 150kPa är väll 1.5bar?
Testade att köra "real time" data ur en bluetooth ob2 läsare och där verkade den läsa av "absoluttryck" om jag förstod allt rätt, dock omöjlig att gå efter då den pendlade väldigt sakta och läste av i intervaller med riktigt dålig "real time" eller hur man nu ska förklara det i text...
Tros jag behöva nolla batteriet efter tx bort tagning utav magnetventil etc? Hört att iallafall nya volvos kan va känsliga när man tar bort saker med strömmen på. Men har ljudbygge i bilen så att "nolla" allt är rätt komplicerat som det är just nu med alla 50mm2 kablar etc.
Användarvisningsbild
av Derradukee
#1393572
Om man då utgår ifrån atmosfärstrycket vid havsnivå 101,3kPa så är maxladdtrycket 34,7-48,7kPa enligt siffrorna jag fick ifrån Volvo.
Men är inte det en väldans skillnad, har aldrig varit med om att någon 2.4t eller 2.5t laddar nästan 0.5bar orginal? att siffrorna jag fick fram tidigare att dom laddar mellan 0.35 och 0.37 låter mer rimligt. Eller varför skiljer det sig 14kPa mellan deras maxladdtryck? Det är ju ändå 0,14bar, ca 0,35bar och 0,49bar borde man ju märka skillnad på?
Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar, vill bara få skiten att gå som den ska :-D

En kompis hade problem med någon vakuum backventil och efter vi bytte den så laddade den 0,35bar istället för 0,2bar och det var faktiskt väldigt stor skillnad (inte bara mentalt) :P
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1393576
0,4-0,5 bar tror jag att 2,5T laddar normalt min gjorde det men den var dock en 99a med ME7 Grundladd tror jag är ca 0,15-0,2 bar.

Ja kolla dessa backventiler, är dom otäta så läcker laddtrycket förbi dom. enklaste är att ta lös dom från slangarna och blåsa i dom :-)

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]