Sida 1 av 2
M56 byta bussningar mellan växellåda och växelspak
Postat: fre 24 jul 2020, 10:51
av ToothlessV40T4
Hej!
(Lägger ut här då jag har exakt samma växellåda som dessa bilar, men S/V40 forumet har dåligt drag)
V40 T4 2003 M56, Byta bussningarna som sitter på växellådan, de som är mellan växelspakens vajrar och växellådan. De vart lite slitna så tänkte byta dem till bussningar i metal så detta ej händer igen.
Köpte 608ZZ då jag läst att dessa skall passa till 850:s manuella växellåda. Dimensionerna för dessa är 8 x 22 x 7 mm (Inner diameter x ytterdiameter x bredd) Men när jag fick av gummibussningen så mäter jag och inser att jag behöver 8 x 21,5 x 7. Någon som har bytt dessa och vet hur jag kan göra??? Slipa, köpa andra bussningar, några ideér? Vill helst ha metal.
Länk till vart jag köpte 608 zz, jag har mätt dem och de är 8 x 22 x 7 mm
https://www.biltema.se/bygg/fastelement … FyEALw_wcB
Har läst att Toyota MR2 bussningar passar, vet ej om detta stämmer, någon som vet?
https://www.ebay.com/itm/TOYOTA-BRASS-S ... 1468872412
https://drive.google.com/file/d/1bjiMFK ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1b3uHhB ... sp=sharing
Re: M56 byta bussningar mellan växellåda och växelspak
Postat: fre 24 jul 2020, 12:50
av Lucif3r
Jag blir lite nyfiken... Varför vill du prompt ha dom i metall? Jag har haft plast på min i flera, flera år nu(både på wirarna och själva spakstället), och kan inte föreställa mig att metall skulle ge någon som helst förbättring över plast.
Re: M56 byta bussningar mellan växellåda och växelspak
Postat: sön 26 jul 2020, 01:36
av ToothlessV40T4
Lucif3r skrev:Jag blir lite nyfiken... Varför vill du prompt ha dom i metall? Jag har haft plast på min i flera, flera år nu(både på wirarna och själva spakstället), och kan inte föreställa mig att metall skulle ge någon som helst förbättring över plast.
Mer kontakt mellan mig och bilen, vill känna när jag växlar, inte ha tex gummi som dämpar kännlan, hård plast hade nog också fungerat.
Vad har du använt? länk, bild?
Re: M56 byta bussningar mellan växellåda och växelspak
Postat: sön 26 jul 2020, 05:50
av Lucif3r
https://www.l-m-r.se/p/volvo/s70-v70-97 ... 0-c70.html
Dom kör jag med. Det är ju solid plast så det finns ingen dämpning att tala om. Det är så stumt att växelspaken rör sig lite när motorn vrider på sig

Re: M56 byta bussningar mellan växellåda och växelspak
Postat: mån 27 jul 2020, 22:50
av ToothlessV40T4
Lucif3r skrev:https://www.l-m-r.se/p/volvo/s70-v70-97 ... 0-c70.html
Dom kör jag med. Det är ju solid plast så det finns ingen dämpning att tala om. Det är så stumt att växelspaken rör sig lite när motorn vrider på sig 
DUNDER! Uppskattar detta enormt! Hur tryckte du dit dem? Smorde du som med olja eller liknande? De måste varit ett helvete eller? Hade liksom svårt att få ut de av gummi så nu blev jag lite orolig......
(Edit, läste om produkten och det stog att man bara kunde pressa dit skiten, men har du tips? Funderar att dra dit lite aut olja för att få dit skiten lättare, tips från Bosse bildoktor.)
Re: M56 byta bussningar mellan växellåda och växelspak
Postat: tis 28 jul 2020, 00:43
av Lucif3r
Bara trycka dit, inga som helst konstigheter. Det är ren och skär plast. Bytet tar max 5min.
Re: M56 byta bussningar mellan växellåda och växelspak
Postat: tis 28 jul 2020, 04:46
av Nexus
Har likadana bussningar på min v70. Jag putsade lite på ringen där bussning trycks i med handkraft så det var inga konstigheter montera och betydligt trevligare stummare växelspak
Vill man ha lådan lite mjukare så rekommenderar jag byta till redline MTL olja.
Re: M56 byta bussningar mellan växellåda och växelspak
Postat: tis 28 jul 2020, 12:52
av Lucif3r
Ja just, det är sant. Jag drog igenom ett hoprullat sandpapper några gånger för att få bort ev. korrision och annan skit på ringen. Dvs "rengjorde" den. Men det var allt.
Re: M56 byta bussningar mellan växellåda och växelspak
Postat: ons 29 jul 2020, 11:27
av ToothlessV40T4
Beställde plastbussningarna, så fort de kommer så installerar jag dem och säger hur det känns!
Ang lådan så har jag bytt olja i den till volvos orignal, det blev faktiskt ingen skillnad, kanske till och med trögare att växla IBLAND. Dock så känns det skönt att det inte helt plötsligt blev skit bra, borde antyda på att oljan sedan innan var i bra skick. Nu har den gått ca 15k mil. Skall byta oljan igen vid 16K för att göra som en förlängd flush. Vill ha bilen i toppskick!
Re: M56 byta bussningar mellan växellåda och växelspak
Postat: ons 29 jul 2020, 14:27
av SubMarine
Ser ingen vits att byta oljan i lådan igen med så kort intervall. Du fick ju ut den mesta oljan när du tappade av.