Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1389977
850 -97... ITRAC och ABS lampan lyser. Läste ut felkoder och fick först felkod 141, 143 och 211 på ABS enheten. Trots genuint felsökande kunde jag inte hitta felet. 143 indikerade fel på ABS enheten så jag skickade in ABS enheten för service och fick tillbaka den. Efter montering återstår felet 141. Undersöker båda pedallägesgivarna (2 givare vid bromskontakten och givaren till ABS enheten). De funkar korrekt.

Undersöker givaren vid bromskraftsförstärkaren. Det är en tryckgivare som i vila har kontakt och den bryter när man trycker på bromspedalen. Fungerar helt OK, kortslutning i vila och bryter när man bromsar. Mätt kablarna in till kontakten på ABS enheten och det är kontakt och ingen kortslutning till jord.

Hittar information på en del sidor att det ska finnas en pedallägesgivare som ska sitta i bromskraftsförstärkaren men någon sådan finns inte på min 850, däremot en kabel som verkar kunna passa i en sådan, men den sitter i en tom hylsa och verkar avsiktligt inte användas. Har inte alla 850/V70 denna givare?

ITRAC och ABS och felkod 141... Är det någon som har något tips?
#1392567
Hmm... har inte lyckats få bort felet... Är det någon som har någon erfarenhet varför denna 850 verkar sakna pedallägesgivare? Enligt Haynes och många andra inlägg så skall det tydligen finnas?

Så här ser det ut på denna 850:
850_97.jpg
850_97.jpg (92.85 KiB) Visad 1287 gånger

Om jag jämför med en V70 årsmodell -00 så finns den...
V70_00.jpg
V70_00.jpg (89.88 KiB) Visad 1287 gånger
Jag är väldigt konfunderad över detta... speciellt eftersom jag har felkod pedallägesgivare... och tycks sakna den...
#1394684
Mysteriet tätnar alltså... är det ingen som vet varför det skiljer så mellan årsmodellerna? Alltså att en del verkar ha en linjär lägesgivare för hur pedalen är nedtryckt medans andra har en tryckgivare (on/off) som är kopplat till själva bromscylindern? De tidigare modellerna hade linjära givare, Haynes bok nämner dem på 850, dock denna 850 verkar inte ha det (endast on/off på cylinderna) och på den v70 från -00 som jag jämförde med har en linjär givare...
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]