Sida 1 av 2

Kupefläkt

Postat: tor 09 jul 2020, 19:11
av Kennethkk66
Jag köpte mig en v70 - 00 som jag ska göra i ordning till min dotter.
Men jag har ett problem. Så fort jag sticker i kontakten till kupefläkten så startar den fast jag har nyckel i fickan. Är det relät eller fläktmotståndet som har gått sönder.
Jag har letat efter dom men hittar inte dom.
Är det någon som har något förslag.
Mvh Kenneth

Re: Kupefläkt

Postat: tor 09 jul 2020, 20:12
av MickeM
Brukar vara effektsteget när det händer.
Dvs det du antagligen kallar fläktmotståndet.

Re: Kupefläkt

Postat: tor 09 jul 2020, 20:18
av Kennethkk66
Vart sitter den då. Sitter den på fläktmotor eller.

Re: Kupefläkt

Postat: tor 09 jul 2020, 22:24
av jeg46
Tror du måste ta bort handskfacket för att få ut effektsteget är ganska trångt

Re: Kupefläkt

Postat: tor 09 jul 2020, 23:18
av Erik Å
Pratar vi V70 mk 1? Buslätt :-) Trångt, ingalunda!
Öppna luckan till handskfacket, ta bort 6 st skruvar runt kanten och lirka ut plastbaljan. Ta bort de två skruvarna i nederkant av hålet som håller knäpanelen och släpp ner den, ta sen loss kontakten till lampan på den..
Effektsteget sitter med en enda skruv i överkanten. Hade loss mitt häromdagen för att göra visuell inspektion av evaporatorn..
Lite konstigt bara, fläkten borde väl inte kunna gå om inte huvudreläet har dragit och det gör det inte med nyckeln ur. Har inte kollat i schemorna iofs :P
IMG_20200706_180519_DxO_PL_1920_mark.jpg
IMG_20200706_180519_DxO_PL_1920_mark.jpg (157 KiB) Visad 1290 gånger
IMG_20200706_174616_DxO_PL_1920_mark.jpg
IMG_20200706_174616_DxO_PL_1920_mark.jpg (152.62 KiB) Visad 1290 gånger

Re: Kupefläkt

Postat: fre 10 jul 2020, 05:46
av Kennethkk66
Det kan inte vara så att huvudrelät har bränt. Så det blir ström hela tiden.
Men vart är det monterat.

Re: Kupefläkt

Postat: fre 10 jul 2020, 18:34
av Kennethkk66
Är detta fläktmotståndet. Tar jag och mäter på varje stift som går till kupefläkten så piper mätaren.

Re: Kupefläkt

Postat: tis 14 jul 2020, 16:44
av Kennethkk66
Nu är fläktmotståndet bytt och relät till fläkten och nu fungerar fläkten igen.

Re: Kupefläkt

Postat: mån 03 aug 2020, 14:43
av volvoc70cab
Tack Erik Å for din fina beskrivning med bilder. I mitt falla var det Fet transistorn som var defekt. Den styrs av fyrkantspulser. Var mycket enklare att demontera än vad som fanns i min Värld. Det som var KRÅNGLIGAST var att sätta tillbaka knäpanelen.

Re: Kupefläkt

Postat: sön 24 jan 2021, 07:55
av thronborg
Hej alla.
Det förekommer olika typer av styrningar på kupefläkten. Tidigare modeller hade ett stort motstånd som kopplades in för att minska varvtalet på fläkten. Genom att koppla in motståndet så kunde man "elda" bort en del av strömmen till motorn så den gick långssammare. Nyare bilar har istället något som heter PWM (Pulsbreddsmodulering. Inte så kondstigt som det låter. Man har en 12V puls med en fast hög frekvens, det enda som ändras är tiden som pulsen är positiv (+12V), dvs, tiden då pulsen är 12V i förhållande till tiden den är 0V.

Enkelt beskrivet så kan man säg att om pulsen äe +12V i 1 ms (millisekund) och 0V i 90ms så går fläkten med 10% effekt. Är däremot pulsen +12V i 80ms och låg i 20ms går fläkten på 80%, alltså nästan full hastighet.

Med vänlig hälsning,
Ole