Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1425333
Det roliga är att om man ersätter varvtalsreglering med reostat (seriemotstånd) med PWM-reglering så får man exakt samma värmeförluster. Man flyttar bara in dem i motorn i stället! Om man nu inte monterar en glättningsdrossel (stor dyr komponent) i serie med motorlindningarna så att strömmen medelvärdesbildas och någon sådan finns vad jag vet inte i bilarna. Det är inte många som har insett detta (kanske inte Volvo heller :-) Går att räkna på det är inte helt trivialt.
Det finns teorier om att man genom att gå i upp i switchfrekvens kan utnyttja läckinduktansen i motorlindningarna som frihjulsdrossel men järnförlusterna ökar väldigt snabbt när man går upp i frekvens (det är massvis med övertoner i fyrkantvåg)..
Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&[…]

Hej har fått upp motorsystem service erfordr[…]

Den eviga däcksfrågan

Om du tar bort spacers blir det ju ännu v&aum[…]