Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1389033
Vi är något på spåret! :)
Drog ut kontakten till LMM och det märktes en viss skillnad i gången, men när jag stoppade tillbaka kontakten så dör motorn direkt!
Lät kontakten till LMM vara av och lossade även kontakten till främre lambdasonden, bilen har nu stått på tomgång i ca 25min utan problem, stannade och drog på starten igen och motorn startade direkt! Så den verkar ju fungera i limp home mode, så då verkar ju främre sonden ha gjort sitt.

Men det här med LMM, hade felkod på denna och den byttes ut mot en begagnad som vi vet fungerar, dock skiljer art.nr men enligt diverse källor så ska det vara samma på alla 92-97, frågan är nu om dessa uppgifter verkligen stämmer, eller om det trots allt finns nåt galet med den "nya" eller om det faktiskt finns olika varianter!?
För som det är nu så får man ju leta tag på en ny främre lambdasond, och då kanske mest troligen även en ny LMM också?
#1390059
MickeM skrev: lör 11 jul 2020, 18:31 Baktänder?
Det pekar ju på felaktigt tändningläge.
Är Vevaxelsensorn ok, sitter rätt, och god elektrisk kontakt mellan motor o låda?
Det gör ju det i första anblick, men med urkopplade lambdasonder så går ju motorn.
Har testat med ett par olika givare och jag har rengjort alla jordpunkter och mätt upp kring motor och låda och kan inte se att det dippar nämnvärt någonstans.
Vevaxel och kamlägesgivare byttes till givare från en fungerande motor/bil, så dom vet vi fungerar.

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]