- lör 04 jul 2020, 11:49
#1388682
Gällande en Volvo 850 GLT -96
Bakgrund: Bilen användes som vanligt att köra till jobbet med, men en dag så bara stannade bilen och gick inte att få igång igen.
Felsökning påbörjades och delar har bytts i omgångar för att kunna utesluta fel.
Som det är nu så startar den oftast bra när den är kall och går sedan fint i 5-10min sedan börjar varvtalet gunga lite för att motorn slutligen stannar tvärt precis som om man vred om nyckeln.
Därefter går det med mycket tur att få igång bilen igen, men oftast inte. Får den sedan vila till helt kall så kan man få den att starta på nytt.
När den väl stannat så luktar det lite bensin och det finns gnista på stiften när man tar ut dom.
Stiften är kraftigt nedsotade men fin blå gnista.
Startar ej på startgas i det läget.
*LMM byttes, enda felkoden som fanns.
*Rotor, stift, fördelarlock & tändkablar är nya.
*Kamlägesgivare är utbytt till en vi vet fungerar.
*Vevaxelgivare är utbytt till en vi vet fungerar.
*Tempgivare är bytt.
*Tändspole bytt, tre olika.
*Bränslerelä bytt, även bryggat i kontaktstycket för att få den att gå hela tiden.
*Bränsletryck visuellt ok, har inte mätt upp det för den får ju bevisligen soppa så det räcker och blir över.
*Jordpunkter rengjorda.
*Motorbox utbytt.
*Insugsslang, vakumslangar osv är kontrollerade.
*Mätt upp kablage vid bränslepump, bränslerelä, systemrelä osv utan att finna något fel.
Har säkert glömt nåt...
Sammanställning:
Startar helt kall och går fint 5-10min på tomgång, stannar därefter tvärt!
Bensin får den, gnista finns men den startar ej igen men kan dock tända till sporadiskt.
Startgas förändrar inget.
Utbytta delar förändrade inget så dessa kan vi utesluta, kan även utesluta immobilizer eftersom pumpen går och den får soppa.
Vore just nu väldigt tacksam för all hjälp att fortsätta felsökningen!
Bakgrund: Bilen användes som vanligt att köra till jobbet med, men en dag så bara stannade bilen och gick inte att få igång igen.
Felsökning påbörjades och delar har bytts i omgångar för att kunna utesluta fel.
Som det är nu så startar den oftast bra när den är kall och går sedan fint i 5-10min sedan börjar varvtalet gunga lite för att motorn slutligen stannar tvärt precis som om man vred om nyckeln.
Därefter går det med mycket tur att få igång bilen igen, men oftast inte. Får den sedan vila till helt kall så kan man få den att starta på nytt.
När den väl stannat så luktar det lite bensin och det finns gnista på stiften när man tar ut dom.
Stiften är kraftigt nedsotade men fin blå gnista.
Startar ej på startgas i det läget.
*LMM byttes, enda felkoden som fanns.
*Rotor, stift, fördelarlock & tändkablar är nya.
*Kamlägesgivare är utbytt till en vi vet fungerar.
*Vevaxelgivare är utbytt till en vi vet fungerar.
*Tempgivare är bytt.
*Tändspole bytt, tre olika.
*Bränslerelä bytt, även bryggat i kontaktstycket för att få den att gå hela tiden.
*Bränsletryck visuellt ok, har inte mätt upp det för den får ju bevisligen soppa så det räcker och blir över.
*Jordpunkter rengjorda.
*Motorbox utbytt.
*Insugsslang, vakumslangar osv är kontrollerade.
*Mätt upp kablage vid bränslepump, bränslerelä, systemrelä osv utan att finna något fel.
Har säkert glömt nåt...
Sammanställning:
Startar helt kall och går fint 5-10min på tomgång, stannar därefter tvärt!
Bensin får den, gnista finns men den startar ej igen men kan dock tända till sporadiskt.
Startgas förändrar inget.
Utbytta delar förändrade inget så dessa kan vi utesluta, kan även utesluta immobilizer eftersom pumpen går och den får soppa.
Vore just nu väldigt tacksam för all hjälp att fortsätta felsökningen!
V70N 2,4T AWD -02 // V70 GLT -00
http://www.volvoturbo.net
http://www.volvoturbo.net