Sida 1 av 1

Volvo v70 00 140hk hackar från 2 till 3an växel

Postat: tis 30 jun 2020, 22:28
av Junkbuster
Bilen rycker till från 2 till 3an. Har läst ut felkoder och får P0136 powertrain /P0137 powertrain. Tror det är lambda sond? Om jag inte minns fel?

Har tidigare bytt bränslefilter + gjort en service.

Senaste jag gjorde var att byta bakre avgasröret. Kan det ha med det att göra? Tacksam för svar. :-/

Re: Volvo v70 00 140hk hackar från 2 till 3an växel

Postat: ons 01 jul 2020, 04:38
av kebabpizza
Ryck vid växling kan bero på dåliga motorbussningar, speciellt den övre.

Re: Volvo v70 00 140hk hackar från 2 till 3an växel

Postat: ons 01 jul 2020, 05:53
av Junkbuster
Okej du får gärna säga exakt eller visa en bild om vart den sitter.

Re: Volvo v70 00 140hk hackar från 2 till 3an växel

Postat: ons 01 jul 2020, 06:52
av Lucif3r
Om du öppnar huven så ser du den.... Det är stor, sitter ovanpå motorn, och är ansluten till karossen med ett stort metallstag...

Re: Volvo v70 00 140hk hackar från 2 till 3an växel

Postat: ons 01 jul 2020, 12:49
av gubbstrutt
På förarsidan.

Re: Volvo v70 00 140hk hackar från 2 till 3an växel

Postat: ons 01 jul 2020, 16:38
av Junkbuster
Jo jag ser den och tagit kort

Re: Volvo v70 00 140hk hackar från 2 till 3an växel

Postat: ons 01 jul 2020, 16:57
av MickeM
Du har ett motsvarande momentstag framför motorn också.
Nere under mellan växellåda och subframen.
Är den kass känns det mer i bilen än om övre bakre är kass.
Kan heta att från "nedre momentstag" till främre/nedre motorfäste.

https://www.tradera.com/item/343526/353 ... s70-v70-00

Re: Volvo v70 00 140hk hackar från 2 till 3an växel

Postat: tor 02 jul 2020, 05:09
av Lucif3r
MickeM skrev:Är den kass känns det mer i bilen än om övre bakre är kass.
Objection! Jag märkte inte ett skit när mitt undre hade lossnat. :P
När övre var kasst dock? hugg, ryck och knyck varje gång man kopplade ur eller gasade på kraftigt.
Däremot kan jag mycket väl tänka mig att ett sop-slut(eller rent av avsaknad av) undre fäste känns mer om övre också är lite lagom halv-sliten än vad det gjorde i min bil.

Med det sagt bör givetvis alla bussningar och fästen ses över och vara i bra skick. Dom jobbar ändå tillsammans, och är då ena slut så får dom andra jobba betydligt hårdare och slits då ut i förtid.

Kontrollera även det högra fästet(synes från höger hjulhus), är det slut så behöver det visserligen inte kännas i bilen(i mitt fall gav det dock markanta vibrationer, men det var tokslut!) - men just den bussningen kan orsaka betydligt större skador när det är slut än dom andra(bl.a. skrota drivaxlar om det är riktigt illa, själv hade jag nog bara tur att mina drivaxlar klarade sig).